Huvudmeny

Svåra automater?

Startat av Cero, 10 november 2007, 11:58:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Har själv hört från andra att de automater SL ställt ut på många busshållplatser är så svåra att förstå sig på. Nu har tydligen fler uppmärksammat detta problem http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=714183. Eftersom folk i min närhet uttryckt dessa problem tillbringade jag tiden att vänta på 4:ans buss till att studera burken ifråga för några veckor sedan och jag måste säga att den inte alls kändes särskilt svår att förstå sig på. Tre eller fyra knappar att trycka på i viss ordning - hur svårt kan det bli? Till och med texten är förhållandevis tydlig för att vara SL och så länge man håller sig till innerstan och närförorter finns ju inte heller något zonproblem att bråka med.

Är det så att vi här återigen har mött attityden "jag är här nu, ta hand om mig jag kan inte läsa eller tänka själv" eller är det bara en slump att jag råkade fatta galoppen direkt när jag tittade på maskinen ifråga och att den egentligen är kass?

/Cero

Nico


Citat från: Cero skrivet 10 november 2007, 11:58:29 AMÄr det så att vi här återigen har mött attityden "jag är här nu, ta hand om mig jag kan inte läsa eller tänka själv" eller är det bara en slump att jag råkade fatta galoppen direkt när jag tittade på maskinen ifråga och att den egentligen är kass?

Troligen har du slagit huvudet på spiken, men så gjorde du nog felet att tänka efter.  ;D  ;)

Tycker inte själv att det är så svårt, men tydligen är det 'självspelande pianon' som måste till om folk numera inte ska gnissla tänder i onödan. Ett aber är dock att det tyvärr är ofta som automaterna vandaliseras så att de blir obrukbara så på sätt och vis skulle det kanske vara bättre att ha en automat ombord (med säg ett enhetspris på 40-50 kr per biljett).

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#2
Citat från: SL-citat ur DN-länken"Men automaterna forcerades fram efter beslutet om kontantstoppet, och de kunde inte byggas om på annat sätt än det vi ser nu."

Så går det när man inom SL är för långsamma för att ta fram egna automater. Man hade faktiskt många år på sig, men sket fullständigt i det. Sen blev det kontantstopp och därmed panik i egna ledet på kontoret...  ::)

Egentligen ska ju en ny SL-myntautomat inte vara så svår att ta fram. Tre zonknappar med texterna A, B och C samt ett myntinkast är väl allt som behövs?
1: Tryck på knappen som gäller för den zon dit du ska.
2: Ilägg den summa pengar som står i displayen.
3: Biljett skrivs ut.

Alternativt: En enda knapp. Tryck en gång på den för resa inom samma zon, 2 ggr för resa till en annan zon samt 3 ggr för resa över två zongränser. Sedan betala det pris som står i displayen med bankkort eller mynt.


Eller var jag aldeles för enkel och logisk nu?  :P

M


Marcus Li

Citat från: Cero skrivet 10 november 2007, 11:58:29 AM
Är det så att vi här återigen har mött attityden "jag är här nu, ta hand om mig jag kan inte läsa eller tänka själv" eller är det bara en slump att jag råkade fatta galoppen direkt när jag tittade på maskinen ifråga och att den egentligen är kass?
/Cero

Automaten är långsam, vilket säkert en bidragande orsak till irritation och feltryck. När man tryckt på en knapp kan det ta några sekunder innan automaten reagerar och under den tiden har man naturligtvis hunnit trycka på en annan knapp 10 gånger och allt blir fel och man måste börja om... igen...

Dessutom undrar jag om man kan betala med kort? Det finns ju en kortläsare, men jag har aldrig lyckats betala med kort... Eftersom man inte fån nån växel på mynt(!?!) vill man ju ogärna betala med sådana...

76

Jag kan trösta er med att automaterna i Uppsala inte är ett dugg bättre.

Lyckligtvis så finns det bara 4st i hela stan.

Ersa

Citat från: Marcus Li skrivet 10 november 2007, 20:11:25 PM
Dessutom undrar jag om man kan betala med kort? Det finns ju en kortläsare, men jag har aldrig lyckats betala med kort... Eftersom man inte fån nån växel på mynt(!?!) vill man ju ogärna betala med sådana...

Betalkort vore en självklarhet idag. Alla köp med kontanter kostar samhället enorma summor i pengatransporter, men ändå vågar samhället (här i form av länshuvudmännen) inte tvinga bort kontantköpen med t.ex högre priser. Jag skulle vilja att alla enkelbiljetter köpta med kontanter kostade minst 5 kr mer än ett betalkortsköp.

Marcus Li

Citat från: Verspieder skrivet 10 november 2007, 21:14:25 PM
Jag skulle vilja att alla enkelbiljetter köpta med kontanter kostade minst 5 kr mer än ett betalkortsköp.

Jag skulle vilja att alla enkelbiljetter köpta med kort kostade minst 5 kr mindre än ett kontantköp.  ;D

Ersa

Citat från: Marcus Li skrivet 10 november 2007, 21:55:21 PM
Jag skulle vilja att alla enkelbiljetter köpta med kort kostade minst 5 kr mindre än ett kontantköp.  ;D

Eller varför inte 2,50 dyrare med kontant, och 2,50 billigare med kort?  :P

Neko

Nu använde vi iofs aldrig SL-automaten när jag o min man var uppe i Sthlm (hade veckokort), men jag tyckte den verkade lättförståelig. Tyckte först att det var konstiga ställen ställa p-automater på när jag såg dem första gången. :)

Det var även den automat utanför Viking Line i Helsinki. Knapp, knapp, knapp, i med pengar, ta dagskortet. :)

Jonas M. Bobjörk

Det går utmärkt att handla med kort, så länge det är Visa eller Mastercard (precis som i p-automater).
Är nog inte så lönsamt att fixa direktanslutning till banker till alla biljettautomater i länet...

Marcus Li

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 11 november 2007, 10:05:12 AM
Det går utmärkt att handla med kort, så länge det är Visa eller Mastercard (precis som i p-automater).
Är nog inte så lönsamt att fixa direktanslutning till banker till alla biljettautomater i länet...

Intressant... Då tycker jag att det för det första borde stå på automaten att det går att köpa med kort, vilket det inte gör. För det andra borde det stå hur man betalar med kortet. Jag har provat alla tänkbara varianter, men inte lyckats betala med kort...

Jonas M. Bobjörk

Hmm... så vitt jag vet står det Visa och Mastercard på dom. Men jag kan ju ha sett fel.
Kan återkomma i frågan.

Hur man köper med kort? Ja du, ordet kort bör också finnas med i texten på automaterna.
I alla fall går det till så att man trycker för reducerat eller helt pris, trycker för antal zoner och drar sen kortet.

Leif D

Nog finns det andra sätt att lösa problemen med kontanter ombord alltid.
Se i dessa tre pdf-filer hur ÖstgötaTrafiken jobbar med samma problem....

Första länken Ombordavgifter införs
Andra länken Test med kortbetalning
Tredje länken Resultatet bättre än väntat
;-)

yngrot

Verkar ju vara väldigt vettigt inte minst att info verka vara ovanligt omfattande. Resultatet verkar ju oxå vara bra. Någon av skribenterna som har egen erfarenhet av det?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina