Huvudmeny

SJ 1014 (Bilder)

Startat av Signvard, 07 november 2007, 19:04:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 november 2007, 22:41:24 PM
Det var väl orden "HOT" och "SÄKERHETEN" som var i rött!

Kan mycket väl stämma. Det var några år sedan man såg skylten

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2007, 10:23:08 AM
Det finns ett rätt kul exempel på motsatsen också. Det vill säga att SJ köpt bussar som specats av SL. Nämligen när SJ köpte van Hool Jumbo ledbussar. Man valde då SL:s spec om än med ändrad stolklädsel m m. Dock kopierades SL-specen så långt att även SJ-bussarna kom att märkas med H20, SL:s littera på dessa bussar.

Vilka ledbussar hos SJ var det?
Jag kan inte minnas jag sett nån H20-märkt vagn, däremot hos LLT så fanns det H20-märkta vagnar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2007, 00:01:03 AM
Vilka ledbussar hos SJ var det?
Jag kan inte minnas jag sett nån H20-märkt vagn, däremot hos LLT så fanns det H20-märkta vagnar.

Jag såg det på ett antal van Hool Jumbo placerade i Malmö. Märkningen försvann nog med åren. Intressant att även Luleå hade sådana.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Henrik Larsson

Jag har hört förklaringen att när SL inte ville betala den högre ersättningen till SJ för trafiken på Roslagsbanan 1971, lyckades man ta över en beställning på 70 bussar från SJ. Det handlade om 50 Scania CR110 och 20 Volvo/Säffle. Bussarna skulle ersätta Roslagsbanan, men så blev det som bekant aldrig. Tidsmässigt tycks denna förklaring stämma.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2007, 08:22:34 AM
Jag såg det på ett antal van Hool Jumbo placerade i Malmö. Märkningen försvann nog med åren. Intressant att även Luleå hade sådana.


Minns du inte detta? Har visat dem tidigare, i gamla snacket.






//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 11 november 2007, 01:21:24 AM
Minns du inte detta? Har visat dem tidigare, i gamla snacket.


Nä, men mitt minne är inte som Bellmans. Han måste ju ha haft ett väldigt gott minne eftersom man firar det varje år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Lars-Henrik Larsson skrivet 10 november 2007, 19:46:38 PM
Jag har hört förklaringen att när SL inte ville betala den högre ersättningen till SJ för trafiken på Roslagsbanan 1971, lyckades man ta över en beställning på 70 bussar från SJ. Det handlade om 50 Scania CR110 och 20 Volvo/Säffle. Bussarna skulle ersätta Roslagsbanan, men så blev det som bekant aldrig. Tidsmässigt tycks denna förklaring stämma.



Låter som en rimlig förklaring. Var var de övriga 20 typ H47 (B58/Säffle) kanske?

Lars-Henrik Larsson

Ja, det skulle vara H47:orna i så fall. Det förklarar i så fall också varför SL beställde bussar med dörrställningen 1+1+0 och utan barnvagnsutrymme. Det senare vållade en del skriverier i pressen, vill jag minnas.

S Svensson

SL övertog bussar från  SJ i samband med att SJ överlät trafik på Roslagsbanan.Detta var 1971.

S Svensson

Här är lite till:Först om CR110L
Det finns affich på en CR och trolikgen fanns den i trafik i Ånge. Denna buss hade inget SJ nr fastän den var SJ färgad. Troligen en av de första CR76L/110L
I de CR som kom 1968 var det dels lokaltrafikbussar,M och en långfärdsvariant L. Denna var halv eller helturistfärgad och hade troligen långfärdssäten. Det lilla antalet var utspridda över hela nätet. Därefter anskaffades CR110L som finns i nr serie 1181- xxx,där ett litet antal (troligen 5-6 st) har turbo.Dessa var troligen avsedda för Sundsvalls 9 dd. Jag vet inte om alla verkligen kom dit. Suc omfattade Järpen,Sveg,Ånge och Hudiksvall.
Nästa bussupphandling omfattade CR110Ls,dvs alla hade turbo. Det finns varianter av stolarna i låga och höga,därtill kom en variant med mindre antal säten. En sådan,1421,åkte jag ibland med till Göteborg.
SJ anskaffade bussar och läser man statsverksprop bilaga K så stod där att 203 st bussar levererades till SJoch sedan året efter enbart 24 st turistbussar. Sedan är det helt stopp.
De 24 st bussarna i sista anskaffning är 6 ikarus 1479-1484 och van Hool 1485-1490 och lev 1973. De övriga 12 är Säffle där sista inv nr är 1348. de 12 är utspridda och leveranserna av de 203 går in i de 12.
1971-05-01 var det datum då SJ överlät RB till SL. SJ velade om den,RB, skulle bli kvar eller läggas ned. SL verkade likadant så de tog över inneliggande bussar i SJ beställda serie varavid CR110Ls togs över liksom Säfflebyggen. De som hunnit stomresas och få dörr 1-1-0 levererades så,men resterande blev 1-1-0.Kallades H47 ochn H49 hos SL. SJ hade till följd av konflikten i feb-mars 71 tillsammans med kon jujkturnedgången en prekär ekonomi. Pga osäkerhet med busstrafiken fick SJ inte inverstera i nya bussar.
Van Hool led. Vazd gäller flera van Hool beställningar så samordnades beställningarna så bussarna blev inbördes lika med undantag av yttermålning och ev klädsel. Om det är ett statligt bolag som samordnat vet jag inte,men detta nämns. Det kan ocksså vara Volvo Sv Bil liksom Linjebuss Partille (nuv  Autobus Leo Rand AB) Leo skötte van Hool försäljning på LB då.

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 12 november 2007, 02:55:29 AM
Här är lite till:Först om CR110L
Det finns affich på en CR och trolikgen fanns den i trafik i Ånge. Denna buss hade inget SJ nr fastän den var SJ färgad. Troligen en av de första CR76L/110L
I de CR som kom 1968 var det dels lokaltrafikbussar,M och en långfärdsvariant L. Denna var halv eller helturistfärgad och hade troligen långfärdssäten. Det lilla antalet var utspridda över hela nätet. Därefter anskaffades CR110L som finns i nr serie 1181- xxx,där ett litet antal (troligen 5-6 st) har turbo.Dessa var troligen avsedda för Sundsvalls 9 dd. Jag vet inte om alla verkligen kom dit. Suc omfattade Järpen,Sveg,Ånge och Hudiksvall.
Nästa bussupphandling omfattade CR110Ls,dvs alla hade turbo. Det finns varianter av stolarna i låga och höga,därtill kom en variant med mindre antal säten. En sådan,1421,åkte jag ibland med till Göteborg.
SJ anskaffade bussar och läser man statsverksprop bilaga K så stod där att 203 st bussar levererades till SJoch sedan året efter enbart 24 st turistbussar. Sedan är det helt stopp.
De 24 st bussarna i sista anskaffning är 6 ikarus 1479-1484 och van Hool 1485-1490 och lev 1973. De övriga 12 är Säffle där sista inv nr är 1348. de 12 är utspridda och leveranserna av de 203 går in i de 12.
1971-05-01 var det datum då SJ överlät RB till SL. SJ velade om den,RB, skulle bli kvar eller läggas ned. SL verkade likadant så de tog över inneliggande bussar i SJ beställda serie varavid CR110Ls togs över liksom Säfflebyggen. De som hunnit stomresas och få dörr 1-1-0 levererades så,men resterande blev 1-1-0.Kallades H47 ochn H49 hos SL. SJ hade till följd av konflikten i feb-mars 71 tillsammans med kon jujkturnedgången en prekär ekonomi. Pga osäkerhet med busstrafiken fick SJ inte inverstera i nya bussar.
Van Hool led. Vazd gäller flera van Hool beställningar så samordnades beställningarna så bussarna blev inbördes lika med undantag av yttermålning och ev klädsel. Om det är ett statligt bolag som samordnat vet jag inte,men detta nämns. Det kan ocksså vara Volvo Sv Bil liksom Linjebuss Partille (nuv  Autobus Leo Rand AB) Leo skötte van Hool försäljning på LB då.



1182-1246 hette den av dig nämnda serien, varav 1236-1239 och 1243 hade turbomotor.
1236-1239 var i Ånge och 1243 i Järpen.
Senare omplacerades alla, 1236 t Hudiksvall, 1237 o 1239 t Halmstad, 1238 o 1243 t Uppsala.

/Christian

S Svensson

Jag kom inte riktigt ihåg om det enbart var dessa 5 eller om de var 10 st ,för det var 5 ytterligare i samma grupp med ch nr (enligt oranga scaniaboken).
För de som inte följt SJ bussleveranser så fanns det inv nr men dessa är satta i förväg. Inom varje typ av buss så levereras inte i ordning.
Men SJ fick alltså 5 st CR110Ls med lätturbo. Nästa serie omfattade CR110Ls 1418-1449 där samtliga hade normal turbo (260 hkr mot 228 hkr för de 5 andra). Fö 1410-1417 var CR110M.
Så är det turbo. Jag skulle kanske formulera mig försiktigt. Men ändå så undrar jag över det här med Turbo och Scanias motorer. Hur arbetar turbon på Scanias tunga motorer. Jag får intrycket att Scania hela tiden inte arbetat för att sälja motorer utrustade med turbo. SJ fick alltså 5 CR110L med turbo men ganska många andra utan turbo. Några andra företag fick turbo på sina bussar men huvuddelen  fick inte turbo.  När nästa bussgeneration kommer så blir det chassie med egen kaross eller andras med en 14 liters sugmotor utan turbo. De går bra,är starka men mycket törstiga. Först 1978 kommer BR116 med turbo. Jag som också är uppvuxen med motorer 801-802-812-815 där 812 saknar turbo och 815 har turbo. Kanske fungerar turbo enbart i det högre hastighetsregistret som Y6 med 815,medan YP och Z43 har 812 utan turbo. Men användningen av turbo kan också ha med "visioner" och "myth" hos företagsledning på Scania-Vabis.

S Svensson

Det var ingen som svarade när jag kastade ujt frågan om Scania och motorerna till bussar. Varför hade Scania sugmotorer så länge allmänt när konkurrenten hade turbo. Vikingbussarna från 1964 och B58/B10 har alla turbo även om sugmotorer kan väljas. Valet av motorer 812 och 815 likaledes. Sören S

Björn Forslund

Svaret är enkelt. Volvos motorer hade sämre vrid än Scanias. På den tiden ansågs de 190 hk Scania D11 sugmotorn gav, vara fullt tillräckligt i en buss. När sedan DS11:an fanns som tillval var det väl upp till kunden om denne ansåg att en starkare motor behövdes. Och därmed en dyrare buss.
Vad gäller 812 och 815 var det sugmotorvarianten som användes i bussarna, turbomotorn satt i normalspåriga rälsbussar. Inte i någon landsvägsbuss.
Att Volvos lilla motor D67 försågs med turbo var väl en nödvändighet, inte ens med turbo blev den något krutpaket, de bussarna B715 med denna motor gick ju under öknamnet "mopeder" och toppade knappt 80 i gynnsamma lägen.
D96:an var piggare, och förekom också i turboutförande i bussar redan på 50-talet, om än få.

Ersa

Citat från: Ingemar skrivet 08 november 2007, 06:04:39 AM
Inressant skylt med tanke på alla mobiltelefoner idag...
"Samtal med föraren förbjuden under körning. Det är ett HOT mot SÄKERHETEN"

"Samtal i mobila telefoner förbjudet i bussens främre del under körning. Dessa är ett HOT mot SÄKERHETEN"

Så?  ;D