Huvudmeny

SJ 1014 (Bilder)

Startat av Signvard, 07 november 2007, 19:04:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Signvard




Scania CR110L med komfortinredning

Signvard

Intressant, inte en kommentar om en Scania CR110L70 med takfläktar och läslampor. ;)
Nåväl..
Någon som vet hur många i den serien SJ hade, jag minns 1013 och 1014 från Uppsala.(och ev. en till) ???

Ingemar

Citat från: Signvard skrivet 07 november 2007, 19:04:11 PM

Inressant skylt med tanke på alla mobiltelefoner idag...
"Samtal med föraren förbjuden under körning. Det är ett HOT mot SÄKERHETEN"
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Björn Forslund

Tjusigt. Det var väl SJ:s första serie med CR110:or. Var de i samma utförande som de vagnar som gick till SL, typ H46? Enligt vad jag hört var H46 ursprungligen beställda av SJ, men levererades till SL. Stämmer detta, var det en beställning SJ gjort innan SL tog över 1/1- 69?
Synd att rosten gick så hårt åt CR110:orna. Det var ett mäktigt ljud från DS11:orna i H46.
Man får väl hoppas att SSS SJ 1444 någon gång kommer ut på vägen igen.

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2007, 09:36:26 AM
Tjusigt. Det var väl SJ:s första serie med CR110:or. Var de i samma utförande som de vagnar som gick till SL, typ H46? Enligt vad jag hört var H46 ursprungligen beställda av SJ, men levererades till SL. Stämmer detta, var det en beställning SJ gjort innan SL tog över 1/1- 69?
Synd att rosten gick så hårt åt CR110:orna. Det var ett mäktigt ljud från DS11:orna i H46.
Man får väl hoppas att SSS SJ 1444 någon gång kommer ut på vägen igen.


Läckra bilder. Har tyvärr aldrig fått förmånen att åka dessa eftersom jag i min barn- och ungdom aldrig rörde mig i de SL-områden de trafikerade. När jag blev gammal nog för egna utflykter var dessa bortrostade. Minns dock dylika H46:or från besök i Farsta centrum och fascinerades alltid av första-/andraklassinredningen som dessa fick med tiden samt motorljudet. Och att de var så himla långa. Tycker som så många andra att CR76/110/111 var mycket vackra bussar och jag har fortfarande kvar min fullständigt sönderkörda Tekno CR76 som en gång i tiden inköptes för 24 kronor på NK.

/Cero

Signvard

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2007, 09:36:26 AM
Tjusigt. Det var väl SJ:s första serie med CR110:or. Var de i samma utförande som de vagnar som gick till SL, typ H46? Enligt vad jag hört var H46 ursprungligen beställda av SJ, men levererades till SL. Stämmer detta, var det en beställning SJ gjort innan SL tog över 1/1- 69?
Synd att rosten gick så hårt åt CR110:orna. Det var ett mäktigt ljud från DS11:orna i H46.
Man får väl hoppas att SSS SJ 1444 någon gång kommer ut på vägen igen.


Minns jag nu rätt så var H46 utrustade med samma stolar som SJ 144x (Höga ryggar i fast vinkel, och bakplan av perstorps träimitation, rödrutig tygklädsel och skumgummistoppning)

1014 hade resårfjädrar i sittdynorna, armstöd och fällbara ryggar.
Nu kommer då den svåra biten, och om jag minns rätt var de utrustade med D11 motor, samma som SJ 122x serie med CR110.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Signvard skrivet 08 november 2007, 11:25:05 AM
Minns jag nu rätt så var H46 utrustade med samma stolar som SJ 144x (Höga ryggar i fast vinkel, och bakplan av perstorps träimitation, rödrutig tygklädsel och skumgummistoppning)


Jodå, det stämmer. H46 beställdes och specades av SJ men levererades till SL.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#7
Var det då tänkt att de skulle användas av SJ i Stockholm (låter lite osannolikt) eller lät man helt enkelt SL ta över en inneliggande order? H46:orna var ju inte direkt lämpade för tuff förortstrafik, snarare lite längre linjer på landsorten?

CR110L fanns med både sug- och turbomotor. Det är inte omöjligt att SJ:s tidiga vagnar (1007, 1011-1013 var de första till SJ 1968, 1014-1015 kom först 1969, av någon anledning, efter vagnar med 12xx-nr) hade sugmotorn, liksom en H46:a övertagen från Vaxholm.

Nicklas Vasa

Härliga nostalgi bilder, mera av den varan.....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2007, 12:49:57 PM
Var det då tänkt att de skulle användas av SJ i Stockholm (låter lite osannolikt) eller lät man helt enkelt SL ta över en inneliggande order? H46:orna var ju inte direkt lämpade för tuff förortstrafik, snarare lite längre linjer på landsorten?


Rimligen var det så att man lät SL ta över en inneliggande order. Bussarna levererades 1971-1972, dvs 2-3 år efter det att SJ lämnat över sin linjetrafik i Storstockholm till SL. Om det var en option som överläts eller om SJ helt enkelt upptäckte att man beställt för många bussar vet jag dock inte. SJ hade 32 Scania CR110L tillverkade ungefär samtidigt, det vill säga 1971. 20 H46-or kom 1971 och 30 kom 1972.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Tittar man på chassinumren ser man att SL:s 20 första H46:or ligger i  två serier om 10 st i en större leverans till SJ, 14xx-vagnar.
Det vore intressant om någon vet varför SL fick ta över ett antal bussar i en SJ-beställning år 1971. Var det akut brist på förortsbussar? Vid den tiden rullade ju både Capitol och Leyland på linjer ut mot periferin. Stadsbussar verkar det iallafall ha funnits gott. Var det miljonprogrammets nyinflyttade invånare som gjorde att det snabbt behövdes flera bussar lämpade för snabbare körning?

Staffan Sävenfjord

Det finns ett rätt kul exempel på motsatsen också. Det vill säga att SJ köpt bussar som specats av SL. Nämligen när SJ köpte van Hool Jumbo ledbussar. Man valde då SL:s spec om än med ändrad stolklädsel m m. Dock kopierades SL-specen så långt att även SJ-bussarna kom att märkas med H20, SL:s littera på dessa bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Signvard

En blick i innerspegeln, i väntan på mer svart/vit nostalgi.
Det kan inte ha varit vanligt på SJ med skräpkorgar vid fönsterplatserna i bussar ??

Axel

Citat från: Ingemar skrivet 08 november 2007, 06:04:39 AM
Inressant skylt med tanke på alla mobiltelefoner idag...
"Samtal med föraren förbjuden under körning. Det är ett HOT mot SÄKERHETEN"
Inte nog med det: Den sista raden var tryckt i  RÖTT

Björn Forslund

Det var väl orden "HOT" och "SÄKERHETEN" som var i rött!