Boggibussar i Stockholms innerstad

Startat av LinusA, 03 november 2007, 18:38:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Möller. skrivet 03 november 2007, 19:02:22 PM
Kan ochså vara R08an men det tror jag inte på alls.


R08 är en ren turistbuss som inte passar eller får köras i Sthlms innerstad. Att det blir MAN var väl inte troligast efter testerna med Scania samt att Busslink har ett kärt förhållande till desamma
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonatan

#16
För att återgå till ämnet tycker jag också det är kul att de ska börja köra mer boggibussar i innerstaden. Dock tror jag inte att Stockholms bärgare blir så glada när de behöver bärgas. Ett ekipage med bärgare och boggibuss tar ganska stor plats och det kan bli trångt i innerstaden.

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 03 november 2007, 19:40:25 PM
Detta var både tråkigt och trevligt!

Trevligt därför att det är kul att innerstan kommer trafikeras av boggey-bussar på flertalet linjer.

Tråkigt därför att jag hellre hade sett Scania Omnilink-boggey.....Men dessa finns väl förståss inte som biogasare...?
Man...tjaa...bättre än Volvo...eller nått.... :P

Bättre än Volvo?
Och ändå Äger du två...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


yngrot

Scania finns som biogas. Rullar väl nån i Västerås?  Borås ska oxå få såna.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Zella

Vore synd om MAN intog Innestan... Sthlm är Scania  ::) ;)

Bussmicke

Citat från: Zella skrivet 06 februari 2008, 23:12:58 PM
Vore synd om MAN intog Innestan... Sthlm är Scania  ::) ;)

Säg inte för högt, M224 kan höra dig.  ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2008, 23:29:34 PM
Säg inte för högt, M224 kan höra dig.  ;)

MAN är iof ganska skapliga bussar. Förutom att dom är trånga, bullrar och när man kör dom så känns det som man sitter i en båt. Det gungar å svajar

Zella

Dom MAN bussar jag bekantat mig med i Götet så går det inte att ställa in ratten i önskat läge och lite annat

Optimal

Citat från: Zella skrivet 07 februari 2008, 01:18:27 AM
Dom MAN bussar jag bekantat mig med i Götet så går det inte att ställa in ratten i önskat läge och lite annat

Precis. Där ligger Scania och Volvo steget före. Då Scanias ratt går att ställa i lite bättre vinklar än Volvos så tycker jag att Scania ligger lite bättre till

Nico


Citat från: Optimal skrivet 07 februari 2008, 01:26:48 AM
Där ligger Scania och Volvo steget före. Då Scanias ratt går att ställa i lite bättre vinklar än Volvos så tycker jag att Scania ligger lite bättre till

Möjligen, men det kriteriet är mera individuellt. För någon annan förare kanske det istället är Volvos inställningar som ger bättre vinklar, men inte kan man hävda att Volvo per automatik skulle ligga bättre till för det...  :P  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2008, 01:43:28 AM
Möjligen, men det kriteriet är mera individuellt. För någon annan förare kanske det istället är Volvos inställningar som ger bättre vinklar, men inte kan man hävda att Volvo per automatik skulle ligga bättre till för det...  :P  ;D  ;)

Nu menar jag i vilka vinklar ratten kan vridas i. I Scaniorna så kan den på vissa 53xx vridas till 90 grader uppåt och nedåt som en personbil nästan. Av alla volvo jag har prövat så har inte någon av deras rattar kunna ställas i samma vinklar, utan volvos har inte kunnat vinklas lika mycket.

Nico


Visst kan det vara så, men det är fortfarande inget kriterium som säger att det ena är bättre än det andra.

Volvos typ av steglös inställning kanske tilltalar vissa förare mer än att ratten går att ställa in i olika fasta vinkellägen i ett intervall mellan 0° och 90°. Just begreppet 'bättre vinklar' blir ändå subjektivt då en sådan bedömning inte kan vara generell utan hela tiden måste utgå från respektive förares totala krav på förarmiljön.

Utgå hypotetiskt från en situation där t.ex. Scanias fasta rattvinkelinställning på ett visst läge ligger mellan 45° och 55°. En viss förare skulle kanske föredra 50° vinkel, men det går då inte att få. Däremot går det kanske för just denne förare att uppnå en bättre position med Volvos mera steglösa inställning... Vilket är då bäst i det fallet? 

Själv tycker även jag att Omnins rattinställningsmöjligheter är mycket bra (och tusan så mycket bättre än den gamla spännskruven som fanns innan), men även Volvo har sina fördelar. Har därför svårt att utse något till att vara bäst.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Jo det är sant det du skriver, Steglös är bättre än "hack" som scania har. Jag har för mig att volvo också har hack. Iallfall på dom äldre B10. Bara att dom nya vagnarna som har luft inte har hack. Skruven gillar jag. Om man skulle lösa av en förare som dragit åt den så hårt att den inte går att ändra, så är det roligt att köra sen  ;).

Nico


Jo, det där med hack versus steglöst verkar vara något (som liksom dörrhandtag på bilar, infällda eller inte) kommer och går med modellerna. Visst har/hade Volvo fasta steg/hack på äldre modeller för att ställa ratten samt golvpedal för att höja/sänka den. På vissa nyare modeller är detta sedan ersatt av tryckluft innan man nu verkar ha återgått till en enda golvpedal.

Vad gäller äldre Scania och deras spännskruv så fungerade ju även den, förutsatt att skyddet i något slags hårdare gummiklätt skumgummi satt kvar... annars var det ju ofta lögn att få till ett bra grepp utan verktyg. Det enda som ofta hände när man tog ordentligt tag i en metallren spännskruv var ju att blodvite uppstod.  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman