Boggibussar i Stockholms innerstad

Startat av LinusA, 03 november 2007, 18:38:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LinusA

Man har beslutat köpa in 30 boggiebussar att användas på linjerna 70, 73, 76 och 77 (om jag inte minns fel), leverans planeras till hösten 2008. Det blir 13,7-meters MAN-bussar som drivs med biogas. Placeringen blir därför i Söderhallen, där gaslager och cng-takning just nu byggs ut för ändamålet.

/Linus

Möllers

Blir som MAN bussarna på 220 sköna bussar är det åka med.
Det blir MAN Lion´s City A26.

Bussmicke

Linje 73 körs ju av Lidingö och 77 av Hornsberg?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Citat från: LinusA skrivet 03 november 2007, 18:38:17 PMMan har beslutat köpa in 30 boggiebussar att användas på linjerna 70, 73, 76 och 77 (om jag inte minns fel), leverans planeras till hösten 2008. Det blir 13,7-meters MAN-bussar som drivs med biogas. Placeringen blir därför i Söderhallen, där gaslager och cng-takning just nu byggs ut för ändamålet.

Du har möjligen inte någon hänvisning till varifrån infon kommer, kanske en tidning eller så? Skulle vara kul att läsa om bakgrunden till beslutet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Man provade ju en vagn tidigare i år så man tyckte väl att det slog väl?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

LinusA

Nico:
Källa: http://www.algonet.se/~skafsoh/vecka45.doc


Möller:
Var har du fått reda på det?  :o  :P
Du (eller någon annan) kanske kan lägga in ett foto?


BM:
Även L70 körs av Hornsberg. Vet inte om Söderhallen kommer ta alla omlopp på nämnda linjer, eller bara en del. Du borde vara glad att MaxCina äntligen är på väg bort, även om det var väntat och det är ett tag kvar?  :D


För övrigt kommer det ju bli överskott på boggiebussar på helgerna om man bara kan använda dem på de här linjerna...hur har man tänkt då?

Möllers

Du sa boggie av MAN lätt att veta vilken buss modell det blir  :P

Möllers

Kan ochså vara R08an men det tror jag inte på alls.
Men A26 kan jag tror på.

LinusA

Citat från: Möller. skrivet 03 november 2007, 19:02:22 PM
Kan ochså vara R08an men det tror jag inte på alls.
Men A26 kan jag tror på.

Okejdå! :-)
Har du någon bild?

Möllers

som denna kan det vara en stadsbuss av MAN boggie.

Eller en region MAN boggie kanske.

Eller en Man R08 av boggie.


;D

Ivo

 8) Fakta stämmer själv läste jag det på fackets veckofemma i Söderhallen idag. Mera MAN hurra.
;) ;D
Ivo

Ivo

Linjerna byts mellan garagen, frågan är vilka linjer som försvinner från Söderhallen.
Det finurliga är att linje 76, 73 & 77 kan slås ihop till en enda lång linje.
Från Norra Hammarbyhamnen (Ljusterögatan) till Ropsten går idag L 76. Från Ropsten till Karolinska sjukhuset går L 73. Från Karolinska sjukhuset till Liljeholmen går L 77.
Det finns en klar möjlighet att koppla ihop de till en enda lång linje. Kanske något att funder på.
Ivo

Kvarne

Detta var både tråkigt och trevligt!

Trevligt därför att det är kul att innerstan kommer trafikeras av boggey-bussar på flertalet linjer.

Tråkigt därför att jag hellre hade sett Scania Omnilink-boggey.....Men dessa finns väl förståss inte som biogasare...?
Man...tjaa...bättre än Volvo...eller nått.... :P
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Yujin Zhang

Citat från: Ivo skrivet 03 november 2007, 19:20:07 PM
Linjerna byts mellan garagen, frågan är vilka linjer som försvinner från Söderhallen.
Det finurliga är att linje 76, 73 & 77 kan slås ihop till en enda lång linje.
Från Norra Hammarbyhamnen (Ljusterögatan) till Ropsten går idag L 76. Från Ropsten till Karolinska sjukhuset går L 73. Från Karolinska sjukhuset till Liljeholmen går L 77.
Det finns en klar möjlighet att koppla ihop de till en enda lång linje. Kanske något att funder på.

Jag hoppas att man låter 73, 76, 77 vara som idag; jag kan komma ihop med följande nackdelar just nu:
*Linjens längd gör det mer känslig till förseningar, speciellt längs 73an där det är redan mycket förseningar på rusningen.
*Linje 73 och 77 kommer överlappa varandra från Karolinska sjh upp till Solnabron; resenärer kommer garanterad bli förrvirrad om bussens destination (då Karolinska sjh kommer vara som en vändslingan istället).
*Om linjen kommer trafikeras av boggiebussar och Söderhallen kommer få linjen, då kommer Hornsberg och Lidingö ha viss överskott med vagnar (läs mer under).

Och sen lite obligatorisk spekulationer från mig:
*Om 70an går över till Söderhallen och trafikeras med boggiebussar (= längre tomkörningssträcka från garaget), vad kommmer hända med 5318-5320, 7300-7304? Jag kan tänka mig på rimliga saker: 1. flytta vagnarna till Söderort eller 2. lacka om 7300-7304 till blå och rulla på 1an och 4an, speciellt eftersom 7300-7304 har extra stor etanoltank.
*Om 77an går över till Söderhallen, då kan vi räkna med överskott av normalvagnar; nånting rimlig där är att låta Hornsberg köra 59an som utbyte för 77an och 70an.
*Om 73an går över till Söderhallen (=verkligen dumt att tomma från Söderhallen till Ropsten...), då kan vi räkna med ca 5-7 bussar i överskott för Lidingö (har inte kommit på någon rimlig lösning där).

Men hursomhelst så är jag jätteglad att Hornsberg slipper MAN och får Scania OmniLink istället!  :)

Ted Selander

Hej

Kan vi få stavningen rätt till att börja med? En boggi, flera boggier. Jämför ett chassi, flera chassier. En boggibuss, en chassitillverkare, osv. :o

Det har alltså provats att köra boggibuss i Stockholms innerstad. Det gick förhållandevis bra, och det ser alltså ut att bli en fortsättning.

Det är mycket som ska utredas innan det blir klart vilka linjer som ska trafikeras.
Flera parter är inblandade: SL, Stockholms stad, Busslink och Kommunal.
Det är förstås inte otänkbart med omflyttning mellan innerstadsgaragen.

30 bussar med biogasdrivning är aktuella och Söderhallen är hittills enda garaget med biogasanläggning.

Det står naturligtvis alla fritt att spekulera även i detta ämne. Själv kommer jag att bidra med så säkra uppgifter som möjligt vartefter.

/Ted