Incidenter fångade på film.

Startat av Mattias Petersson, 14 januari 2013, 21:31:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ersa

Citat från: Mattias Petersson skrivet 14 januari 2013, 21:31:08 PM
Varkar som vissa bussförare har ingen koll alls vad som kommer hända.

Tja, framför man såna åsikter kan man ju prova att köra själv för att se hur lätt det är.

Jag undrar istället varför man prompt ska placera hinder så nära trottoarkanten, samtidigt som man kräver att bussarna skall köra så nära kanten som möjligt (tillgängligheten). Men det är väl det vanliga problemet att man aldrig tar ut en buss och tittar hur mycket plats den tar innan eller under tiden som man bygger gator.

Här är ett annat exempel:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=35603

Mattias Petersson

Finns det inte warnings ljud när sånt händer utanför bussen om man kommer för nära saker ?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Susanne

Dessa små lampor är de första som ryker på en buss.
De som bestämmer har inte suttit i en buss, än mindre kört en buss, så hur ska de veta, tyvärr problem som kommer fortsätta.
Sen finns det ju chaufförer som är mindre uppmärksamma, och andra som kör utan problem, man ska inte dra alla över en kam.

Ersa

Citat från: Mattias Petersson skrivet 14 januari 2013, 21:46:14 PM
Finns det inte warnings ljud när sånt händer utanför bussen om man kommer för nära saker ?

Nej. Föraren tittar i backspeglarna och försöker se vad som händer över 15 meter bakom dessa speglar.

Är bakänden förbi hindret? Kan man vrida på ratten nu, eller svänger boggiaxeln ut bakdelen över trottoaren då? Är det mörkt ute? Syns det mörka hindret ens i spegeln nattetid? Har man gott om ljus som halvt om halvt bländar en framifrån? Backa går ju inte, då folk alltid står och går precis bakom bussen. Jo, nog ser det ut som om det går. För inte har stadsplanerarna ställt hinder så nära? Huvudmannen har väl lämnat en halvmeter av trottoaren fri då ju huvudmannen väl vet om att bussarna har styrande tredjeaxel?  *skraaaap*   Nähä, bakdelen var tydligen inte förbi.

Blue

I den första filmen kunde ju föraren väntat tills bussen framför hade åkt så hade han sluppit svänga så skarpt! Har man den typen av lampor är det dessutom ganska lätt att se om man är förbi eftersom det man passerar lyses upp när lampan är förbi.
Den andra filmen beror nog på att föraren ska pressa sig fram bakom bilarna som verkar vänta på en annan signal.

I bägge fallen kan man nog skylla på lite snäva tidtabeller så att förarna känner sig stressade över att inte kunna lämna hållplatsen i full fart... ;)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

jocke

Fast i första filmen så kör bussen om en buss som verkar ha fått något form av problem då den har varningsblinkers på. Skulle tippa på att det var därför svängen blev så snäv
Jag förändrar era liv med detta inlägg

New_options

Visst kan det vara besvärligt ibland - men det blir bara dumt att som Ersa skylla på allt annat utan att se till förarens eget ansvar. Ja vi lever i ett stressat samhälle med pressade tider och stor frustration. Ja vi bygger kanske inte trafikmiljöerna som vi lär. Men det fråntar ändå inte den enskilde individen ett ansvar!

Det jag reagerade över i Skånefilmen var att föraren tycks tveka ett par sekunder innan han kör ut och vänder på skylten med hjälp av hörnet på bussen. Han stannade inte. Han tittade aldrig vad som hände. Han körde bara vidare. Den här gången var det en skylt (?) - men det skulle mycket väl kunnat vara en rollator eller barnvagn. Vad hade då hänt?

Jag kör inte buss själv. Däremot åker jag buss varje dag till jobbet. Det är trångt där ute ibland, det håller jag med om. Men då gäller det att vara extra försiktig. Och det måste jag säga att det finns en del bussförare som man verkligen undrar om de är lika vårdslösa med sin egen bil

Ersa

Jag har aldrig påstått att förarna är utan ansvar. Men jag har förstått att delar av förarkåren efter några år helt enkelt "ger upp" och struntar i följderna när samarbete och aktivt framkomlighetsarbete aldrig prioriteras tillräckligt mycket. Uppstår det dessutom helt nya hinder och felplacerade stolpar, som ingen instans klarar av att flytta på trots klagomål, då brukar dessa hinder bli påkörda förr eller senare. Om det är avsiktligt eller oavsiktligt kan jag inte svara på, men säkerligen bådadera.

Att dagens bussförarutbildningar är lite väl korta, och att många bussförare egentligen inte trivs med sitt jobb (men inte hittar några andra jobb just nu) är en annan faktor som hela allmänheten nu torde känna till. Och kombinerar man uttråkade omotiverade förare med felbyggda gator med gott om hinder, så kan ni nog räkna ut slutresultatet. Angående den egna bilen är förarna självklart mer rädda om den, för skador på den får de ju betala själva. Medan bussen tillhör "någon annan".

Man kan förebygga sådana bekymmer med samarbete och ökad förståelse, men då måste det till ökad kvalitet. Vilket kostar pengar. Och pengar är ju något som det inte finns särskilt gott om i branschen.

Nico

Citat från: New_options skrivet 15 januari 2013, 09:32:09 AM
Visst kan det vara besvärligt ibland - men det blir bara dumt att som Ersa skylla på allt annat utan att se till förarens eget ansvar. Ja vi lever i ett stressat samhälle med pressade tider och stor frustration. Ja vi bygger kanske inte trafikmiljöerna som vi lär. Men det fråntar ändå inte den enskilde individen ett ansvar!

Det jag reagerade över i Skånefilmen var att föraren tycks tveka ett par sekunder innan han kör ut och vänder på skylten med hjälp av hörnet på bussen. Han stannade inte. Han tittade aldrig vad som hände. Han körde bara vidare. Den här gången var det en skylt (?) - men det skulle mycket väl kunnat vara en rollator eller barnvagn. Vad hade då hänt?

Jag kör inte buss själv. Däremot åker jag buss varje dag till jobbet. Det är trångt där ute ibland, det håller jag med om. Men då gäller det att vara extra försiktig. Och det måste jag säga att det finns en del bussförare som man verkligen undrar om de är lika vårdslösa med sin egen bil.

Nja, nu är du nog lite orättvis för alla som kör gör det på sitt eget ansvar. Samtidigt så har även folk runt omkring även de ett eget ansvar. Ser man en buss som börjar backa eller har någon annan typ av udda manövrering för sig på trånga utrymmen så kan man ju till en börja med själv hålla lite avstånd.

Alla som kört buss/lastbil hamnar av och till i dessa situationer. Visst är det i vissa extremfall så att det bara är att dra handbromsen och sitta och vänta. Oftast försöker man dock att trixa sig förbi på något vis. Detta då alla som är ombord utövar ett hårt, om än indirekt, tryck på föraren att få bussen på rull framåt. Att man sedan inte stannar kan faktiskt bero på att det inte alltid märkt att man tar i mindre och lättare föremål. En lång buss, dessutom med en bullrande motor längst bak, kan dölja en del.

Att sedan boggibussar inte är ett optimalt fordon (med svep på 1,2 -1,4 m med överhänget bak) är känt, men ibland så får man ta det i kalkylen för att komma loss. Man kör ju även väldigt långsamt. Ersa har även beskrivit väldigt bra hur det hela syns och ter sig från förarplats.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ronald M. Jannesson

Jag måste bara kommentera det här med skyltars placeringar. Så fort nya, tillfälliga eller permanenta, skyltar eller stolpar sätts upp i närheten av busstrafikstråk så ställs de alldeles intill vägkanten vilket gör att jag som bussförare måste typ "undvika" skylten för att inte "träffa" den. Vet inte någon bestämmande i detta land längre hur en buss med bl.a. överhäng fungerar eller att vi som bussförare just behöver utrymme intill vägkanten??? Finns flera exempel i bl.a. här Göteborg där man inte kan angöra hållplatsen korrekt p.g.a. malplacerade vägskyltar och stolpar!!! >:(

Nico

Inom SL-området finns det instruktioner för hur det ska vara gestaltat, men i vissa lägen är det ändå lite diffust kring t.ex. hur nära en stolpe får stå osv. Måtten 0,5 m in anges t.ex. men det räcker ju inte till för en boggi och sådant som väderskydd och oskyddade trafikanter lever ibland tyvärr farligt. Hur det ligger till med regler och riktlinjer för övriga Sverige är jag inte helt säker på även om det finns en del skrifter via TrV mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 10:08:34 AM
Alla som kört buss/lastbil hamnar av och till i dessa situationer. Visst är det i vissa extremfall så att det bara är att dra handbromsen och sitta och vänta. Oftast försöker man dock att trixa sig förbi på något vis. Detta då alla som är ombord utövar ett hårt, om än indirekt, tryck på föraren att få bussen på rull framåt.

Jodå, även om jag inte var på plats personligen så minns jag ju ett tillfälle när c:a fyra-fem st Nobina- och KR-förare tröttnade på felparkerade bilar innan "C-hållplatserna" vid Uppsala busstation, och vägrade försöka tränga sig förbi dem. Detta just för att flera av boggibussarnas högra bakhörn riskerade att svepa ut och repa bilarna vid vänstersvängen som krävs för att kunna angöra dessa hållplatser, vilket skulle bli chaufförernas fel.
Hur många här i forumet tror att de väntande resenärerna på "C-hållplatserna" förstod situationen som även förklarades tydligt, och tyckte att bilisterna gjort fel? Svar: Ytterst få! Den stora majoriteten blev istället öppet arga på busschaufförerna, uttryckte förolämpningar samt ifrågasatte om de ens kunde köra buss.

Så... vad busschauffören än gör i vissa situationer, så kan alla alternativ bli "fel" ur någons synvinkel.

yngrot

Städer byggs verkligen inte för att underlätta bussens framfart  och med en boggiebuss som sveper ut  är man i vissa lägen så att säga rökt  ibland kan det vara bättre ta en liten smäll därbak än att fördärva hela fronten.. ..  Och för de som aldrig suttit bakom ratten i en buss  är det ju lätt säga man inte ska köra på saker och ting..    men vad som händer  14 m bakom är inte alltid så lätt ha koll på  man försöker ju ha mest koll framåt för att inte köra på nån som kliver ut rakt framför en .. Tänk er själva att ha koll på 10 ställen på en gång ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Det där har dessutom blivit värre då man på alltfler håll dessutom väljer att strunta i de riklinjer som trots allt ändå finns.

Tror jag nämnt det, men i vissa nybyggnadsområden är det t.o.m. så trångt att två bussar inte ens kan mötas och trots det så kräver man att det ska gå busstrafik där.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman