Två gamlingar i Nykvarn i höstas

Startat av P.Ek, 04 december 2012, 16:51:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Under hösten har jag gjort två besök i Nykvarn, självklart för att fotografera Nobina 4108 och 4109 som inte har alltför lång tid kvar. De rullar på linje 779 och 782 i Nykvarn. När de ersätts får någon annan svara på, här kommer hursomhelst bilderna:


Nobina 4109. Bilden är tagen 20 oktober på en väg som verkar vara utan namn, i bakgrunden kan man se lite av Turinge och Turinge kyrka. Bussen är på väg mot Värsta backe.


Nobina 4108 den 1 november på Södertäljevägen strax innan Nykvarns centrum. Den här morgonen syntes inte 4109 till alls, utan det var 6534 som dök upp på linje 779.


Nobina 4920 på Södertäljelinje 782X, samma dag som förra bilden fast på eftermiddagen vid Nykvarns centrum. Återigen dök 6534 upp på 779 och inte någon av 4108 och 4109 syntes till, så turen på linje 782 uteblev.

Tack för mig!

//P.Ek :)

DEB

Påpassligt fångat, numera tillhör 4109 AB Demonteringar i Hölö...
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Tommy E

Din Orm (som vissa brukar säga ;)), 4920 saknar jag. Behöver man åka till Nykvarn för att se den?

Tråkigt för övrigt med 4109, men det var väl inte så oväntat...
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Joakim Wahlberg

Tommy: 4920 brukar synas i Södertälje, så du behöver inte åka till Nykvarn :) fast det kan ju ha blivit ändrat då tydligen 4109 tillhör Hölöskroten... Ska ta en tur och kolla nästa vecka vad som rullar i Nykvarn :) fina bilder fö!
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

MGA

4109 ska ersättas av 6387 från Uppsala.

DEB

Mycket trevligt att ersätta normalgolv med normalgolv trots de SL-värderingar som råder. :D
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Hur har man fått tillstånd för att flytta in normalgolvare där?
Är avtalet gammalt?

HB

4108 och 4109 ersätts av normalgolvade bussar med rullstolslyft. /Henrik/

Ersa

Jaha, på vissa håll går det bra med rullstolslyft, men inte på andra motsvarande korta lokala skogslinjer med 99% skolbarn. SL-konsekvens när den är som bäst? :-X

Tommy E

Citat från: Joakim W skrivet 23 februari 2013, 08:41:06 AM
Tommy: 4920 brukar synas i Södertälje, så du behöver inte åka till Nykvarn :) fast det kan ju ha blivit ändrat då tydligen 4109 tillhör Hölöskroten... Ska ta en tur och kolla nästa vecka vad som rullar i Nykvarn :)

Okej, den har hållit sig undan alla gånger jag har besökt Södertälje, men jag återkommer... 8) Ska bli intressant att höra dina iakttagelser.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikey

#10
Först och främst, trevliga bilder P.Ek! :)

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2013, 12:06:21 PM
Jaha, på vissa håll går det bra med rullstolslyft, men inte på andra motsvarande korta lokala skogslinjer med 99% skolbarn. SL-konsekvens när den är som bäst? :-X

Det finns ju en hel del exempel på dispanser som SL gett. Normalgolvsvagnarna med rullstolslyft i både Handen och Södertälje, samt Maxcibussarna i innerstaden. Räcker det inte bara med att tjata och tjata på SL's högsta ledning så de till sist ger med sig? I slutändan är ju även den mest fyrkantige SL-toppen bara en människa, så får dom bara tillräckligt med kravbrev och klagomål från (främst) operatörer och kanske även andra personer måste de väl ge med sig till sist bara för att slippa tjatet?
Att operatörerna inte står på sig ordentligt är i alla fall den känslan jag har fått. Eftersom vissa lyckas borde alla kunna lyckas, men vissa kanske inte vågar ifrågasätta SL's visioner ordentligt på en högre nivå? Det är en sak att klaga i forum och till kundtjänst, men en annan om SL's och operatörernas ledningar verkligen träffas och pratar igenom problemen...

(Nu kanske sistnämnda redan har skett, det kan ju jag inte veta om, men i så fall borde det ju ha skett ändringar...)

Jacob

Då är frågan vilken buss som ska ersätta 4108?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Omnilasse

Citat från: Mikey skrivet 23 februari 2013, 13:01:35 PM
Först och främst, trevliga bilder P.Ek! :)

Det finns ju en hel del exempel på dispanser som SL gett. Normalgolvsvagnarna med rullstolslyft i både Handen och Södertälje, samt Maxcibussarna i innerstaden. Räcker det inte bara med att tjata och tjata på SL's högsta ledning så de till sist ger med sig? I slutändan är ju även den mest fyrkantige SL-toppen bara en människa, så får dom bara tillräckligt med kravbrev och klagomål från (främst) operatörer och kanske även andra personer måste de väl ge med sig till sist bara för att slippa tjatet?
Att operatörerna inte står på sig ordentligt är i alla fall den känslan jag har fått. Eftersom vissa lyckas borde alla kunna lyckas, men vissa kanske inte vågar ifrågasätta SL's visioner ordentligt på en högre nivå? Det är en sak att klaga i forum och till kundtjänst, men en annan om SL's och operatörernas ledningar verkligen träffas och pratar igenom problemen...

(Nu kanske sistnämnda redan har skett, det kan ju jag inte veta om, men i så fall borde det ju ha skett ändringar...)

Det är väl snarast så att det handlar om en förhandlingsfråga. Vissa avtal (inga nämnda) är ju relativt  nya där låggolv varit ett krav i avtalen från början. Där lär det vara svårt att få bort kraven. I Nobinas Södertäljeavtal var det ju bara låggolvskrav för vissa linjer. I den situationen har man onekligen en rätt bra förhandlingssituation (eftersom SL får betala mer om man måste köpa in en helt ny buss).

I City har ju givetvis Keolis fått ge rabatt med ett antal miljoner i minskad intäkt för att få igenom att ha kvar Maxcibussarna. Här stod ju också SL i situationen att behöva finansiera de nya bussarna annars (eftersom det rör sig om miljöfordon) och därmed också 'låsa sig" inför upphandlingen.

Alltså: I de fall SL har något att vinna på att det lämnas dispens, så lär det nog gå rätt bra (såvida det blir en acceptabel lösning). 



Ersa

Citat från: Mikey skrivet 23 februari 2013, 13:01:35 PM
Det finns ju en hel del exempel på dispanser som SL gett. Normalgolvsvagnarna med rullstolslyft i både Handen och Södertälje, samt Maxcibussarna i innerstaden. Räcker det inte bara med att tjata och tjata på SL's högsta ledning så de till sist ger med sig? I slutändan är ju även den mest fyrkantige SL-toppen bara en människa, så får dom bara tillräckligt med kravbrev och klagomål från (främst) operatörer och kanske även andra personer måste de väl ge med sig till sist bara för att slippa tjatet?
Att operatörerna inte står på sig ordentligt är i alla fall den känslan jag har fått. Eftersom vissa lyckas borde alla kunna lyckas, men vissa kanske inte vågar ifrågasätta SL's visioner ordentligt på en högre nivå? Det är en sak att klaga i forum och till kundtjänst, men en annan om SL's och operatörernas ledningar verkligen träffas och pratar igenom problemen...

Det är nog snarare tvärtom, att om man fortsätter söka dispens för lågbyggt normalgolv med rullstolslyft för linje X, med hänvisning till att linje Y ju fått en sådan dispens... då ser SL snarare till att dispensen för linje Y ryker all världens väg vid nästa upphandling för Y-området... :-X

Citat från: Omnilasse skrivet 23 februari 2013, 15:54:34 PM
Det är väl snarast så att det handlar om en förhandlingsfråga. Vissa avtal (inga nämnda) är ju relativt  nya där låggolv varit ett krav i avtalen från början. Där lär det vara svårt att få bort kraven. I Nobinas Södertäljeavtal var det ju bara låggolvskrav för vissa linjer. I den situationen har man onekligen en rätt bra förhandlingssituation (eftersom SL får betala mer om man måste köpa in en helt ny buss).

Tack för bra svar. Så är det nog, ja. Som jag misstänkte. Gissningsvis blir det då totalstopp för bl.a 6387 vid nästa avtals trafikstart i Trafikområde Södertälje, även om Nobina behåller det.

DEB

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2013, 23:10:55 PM
Det är nog snarare tvärtom, att om man fortsätter söka dispens för lågbyggt normalgolv med rullstolslyft för linje X, med hänvisning till att linje Y ju fått en sådan dispens... då ser SL snarare till att dispensen för linje Y ryker all världens väg vid nästa upphandling för Y-området... :-X

Tack för bra svar. Så är det nog, ja. Som jag misstänkte. Gissningsvis blir det då totalstopp för bl.a 6387 vid nästa avtals trafikstart i Trafikområde Södertälje, även om Nobina behåller det.

Men hela Södertälje övergick ju till full lågentré 2010, varför slank Nykvarn undan då? Har det att göra med att det är olika kommuner och därmed olika beslutsfattare eller liknande?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/