Ovanligt Mycket Turistbuss

Startat av Niclas Rosenius, 23 november 2012, 11:56:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Troligen kommer nog Volvo trots ovanstående kommentarer i den här tråden att ändå lyckas marknadsföra den här bussen. Ser trots allt ut som en 9700 till stor del och till ett för vissa operatörer överkomligt pris. Jag är säker på att den här kommer att säljas till ett antal kunder som annars hade valt 9700.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Vilka skulle de köparna vara? Bergkvarabuss och de flesta andra medelstora/mindre firmorna föredrar ju oftast Mercedes och/eller Setra före Volvo. Särskilt när man kan få dem för i stort sett samma pris. Man kan ju rentav få en Setra GT-HD istället för 9500:an om man skjuter till en i sammanhanget  rätt liten summa pengar.
Och till expressbuss- och landsbygdstrafik hos de fyra storbolagen passar den inte riktigt heller.

Det kanske skulle underlätta om Volvo fick ner bullernivån på sin 9-litersmotor samt sänkte priset. Men å andra sidan lyckades ju Scania faktiskt sälja några Touring här i Sverige, vilket var lite av en överraskning. Så man vet ju aldrig.

Lars-Håkan_E

Nej och kvar blir då en och tvåbussåkarna, de som har kärlek för Volvo och kör nån skoltrafik utan krav.

För linjetrafik finns det inte stor avsättning för en sådan buss.

MB/Setra har ju ingen likartad "billig" buss i sortimentet nu när Tourismo:n blivit så lik Travegon, det är nog snarare så att 9700 konkurrerar med Torismo/415 GT-HD och Travego:n/415 HD ligger snäppet över.

torrentjohan

Citat från: Ersa skrivet 26 november 2012, 21:19:33 PM
Vilka skulle de köparna vara? Bergkvarabuss och de flesta andra medelstora/mindre firmorna föredrar ju oftast Mercedes och/eller Setra före Volvo. Särskilt när man kan få dem för i stort sett samma pris. Man kan ju rentav få en Setra GT-HD istället för 9500:an om man skjuter till en i sammanhanget  rätt liten summa pengar.
Och till expressbuss- och landsbygdstrafik hos de fyra storbolagen passar den inte riktigt heller.

Det kanske skulle underlätta om Volvo fick ner bullernivån på sin 9-litersmotor samt sänkte priset. Men å andra sidan lyckades ju Scania faktiskt sälja några Touring här i Sverige, vilket var lite av en överraskning. Så man vet ju aldrig.

Om du orkar, berätta gärna för en ovetande varför det var överraskande?

Ersa

Citat från: torrentjohan skrivet 26 november 2012, 23:23:42 PM
Om du orkar, berätta gärna för en ovetande varför det var överraskande?

För att Scania Touring är lite av en lågbudgetmodell med sin kinesiska kaross och trånga innerutrymmen. Den var enligt Scania själva främst tänkt för den asiatiska och eventuellt östeuropeiska marknaden.

Lars-Håkan_E

Ett tiotal är ju hittagna som demobussar och/eller på spekulation och sedan sålda eller uthyrda och dessutom har ju Scania kvar några för sin egen trafik och så.
Av dem som gått direkt till kund är det ju i huvudsak till gamla trogna Scaniakunder varför man kan anta att det rör sig om produktplacering till stor del.

Bergenga

Jeg fikk klarhet i følgende på Persontrafik:

Den gamle 12,2 meteren kommer man nå til å få med HC-lift og kan altså brukes som linjevogn.
Den nye 13,0 meteren får man ikke med HC-lift.

12,2m er et så lite segment at den ikke er noen konkurrent til 9700, men det vil den være på 13,0m.
Mvh.
Øyvind Berg