Sista turen... 21/6-12 (Keolis 6953)

Startat av P.Ek, 21 juni 2012, 10:57:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jörgen

Citat från: torrentjohan skrivet 22 juni 2012, 11:07:54 AM
Wow, så där ska en buss se ut.. Vad tror ni bussen går på om man skulle vilja köpa den?

Räcker 100.000kr tro? Inte för att jag äger några slantar direkt, men hade jag haft det, så hade jag köpt den för vilket pris som helst. (Nästan i alla fall!)

Att det finns en kvar GUB kvar är bra, men det saknas en i SL:s färger...        Jaja, det är inte bara SL som ska räknas, jag vet.
Det fanns ju en hel del av dem så en borde kunna bli kvar.

Det kommer förmodligen att sparas en av Bussmickes "favoriter" iaf, en MaxCi.

Glad fortsättning på midsommaren till er!
Mvh: Jörgen

57010

Lägg ut den på Tradera Anders ! 8)

Hälsning Thomas

Jonas Gustafsson

Märkligt men roligt att se en buss gå i pension från hård förortstrafik efter 100 000 mil och 16 år, när en stor mängd hälften så gamla bussar just avställts i Göteborg...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Västtrafik kan inte det här med ekonomi... ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jörgen

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 juni 2012, 23:48:56 PM
Märkligt men roligt att se en buss gå i pension från hård förortstrafik efter 100 000 mil och 16 år, när en stor mängd hälften så gamla bussar just avställts i Göteborg...
//Jonas G

Borde den inte ha rullat betydligt mer?
Om den hade rullat 25-30.000 mil på 3-4 år (1999-2000) i Söderort och sedan flyttades till Handen och ev Råsta ett tag, så fick väl dem längre sträckor att rulla.
På 13 år borde väl det blivit mycket mer än 70-80.000 mil. Eller har jag fel?

Minns en del av H16-vagnarna (67-serien) från 1991 hade trampat runt i Söderort 90-95.000 mil på 10 år .

Kanske det jämnar ut sig, kortare varv kanske ger fler mil än vad långa varv gör, eftersom antalet varv blir fler??
Mvh: Jörgen

Jonas Gustafsson

Citat från: Jörgen skrivet 25 juni 2012, 17:49:28 PM
Borde den inte ha rullat betydligt mer?
Om den hade rullat 25-30.000 mil på 3-4 år (1999-2000) i Söderort och sedan flyttades till Handen och ev Råsta ett tag, så fick väl dem längre sträckor att rulla.
På 13 år borde väl det blivit mycket mer än 70-80.000 mil. Eller har jag fel?

Minns en del av H16-vagnarna (67-serien) från 1991 hade trampat runt i Söderort 90-95.000 mil på 10 år .

Kanske det jämnar ut sig, kortare varv kanske ger fler mil än vad långa varv gör, eftersom antalet varv blir fler??

Läs lite längre upp i tråden. Där kan man läsa att mätaren stod på 1 063 463 km vid sista tankningen.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Omnilasse

Citat från: Jörgen skrivet 25 juni 2012, 17:49:28 PM
Borde den inte ha rullat betydligt mer?
Om den hade rullat 25-30.000 mil på 3-4 år (1999-2000) i Söderort och sedan flyttades till Handen och ev Råsta ett tag, så fick väl dem längre sträckor att rulla.
På 13 år borde väl det blivit mycket mer än 70-80.000 mil. Eller har jag fel?

Minns en del av H16-vagnarna (67-serien) från 1991 hade trampat runt i Söderort 90-95.000 mil på 10 år .

Kanske det jämnar ut sig, kortare varv kanske ger fler mil än vad långa varv gör, eftersom antalet varv blir fler??

Ligger väl något över snittet för en genomsnittlig buss i Sverige. Medlet brukar hamna omkring 60 000 km per år. Men vad som är viktigast för mil per år - undantaget förstås bussar som kör i exempelvis Roslagen där sträckorna är extremt långa, så är det ju hur väl bussen utnyttjas (alltså timmar i trafik per dag).

Söderort har ju relativt jämn fördelning av turtäthet över dagen på flertalet linjer, jämfört med många förortsgarage. När en buss når slutet av sin livslängd brukar man ju också försöka att undvika att använda den utanför högtrafiktid. Handen med så många direktlinjer som bara går i högtrafik får ju därmed också en väldigt dålig nyttjandegrad av bussarna. Söderorts höga turtäthet (vilket gör det lättare att hålla nere på reglertid) och få passningskrav gör ju också att bussarna generellt bör kunna utnyttjas bättre även när de är i trafik.