En gammal goding! Keolis 4876

Startat av jbnilsson, 02 maj 2012, 17:10:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronald M. Jannesson

Nämen; lämna förarplatsen med växelväljaren i "Drive-läge" ??!! Fy skäms! :-X

MartinMartin

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 06 maj 2012, 20:38:06 PM
Nämen; lämna förarplatsen med växelväljaren i "Drive-läge" ??!! Fy skäms! :-X

Sker tusentals gånger om dan vid avlösningar i Stockholms City.

Nico

Vilket det som sagt inte borde göra, men vanans och slentrianens makt är stor. Tumregel borde vara, för att vara helt på den säkra sidan, är att man inte ska lita blint på tekniken och låta växeln ligga i driveläge när man lämnar den enda plats där man kan utöva kontroll om något händer och övrig teknik fallerar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MartinMartin

Citat från: Nico skrivet 06 maj 2012, 20:44:07 PM
Vilket det som sagt inte borde göra, men vanans och slentrianens makt är stor. Tumregel borde vara, för att vara helt på den säkra sidan, är att man inte ska lita blint på tekniken och låta växeln ligga i driveläge när man lämnar den enda plats där man kan utöva kontroll om något händer och övrig teknik fallerar.

Skulle aldrig komma på tanken innan jag började köra i City där man fick veta att för att minska olycksrisken med fordon som rullar bakåt så fick man inte lägga ur växeln.
Vansinne om ni frågar mig, klart man inte ska lämna förarplatsen med växel i men men..... eftersom det tydligen ska vara så här så får man rätta in sig i ledet så att säga.
Lite som det här med att stämpla X1 och 27:15 osv, svårt att lära om gamla rävar så då får det väl vara som det alltid har varit....

Nico

Ingen kritik mot dig Martin utan bara mot Citys, i mitt tycke dumma, ovana. Har oxå hört den konstiga ursäkten om att det inte är för att man ska rulla bakåt, men när man lägger i läge D från N, sittandes bakom styret, så ska man ju ändå ha foten på färdbromsen liksom att även p-bromsen ska vara ansatt om det inte finns någon på förarplats. Varför man då skulle riskera att rulla bakåt förstår jag inte. Inte heller varför risken bara verkar finnas i City då denna oskrivna regel inte verkar förekomma på andra håll. Gissar att detta tillkommit för att något för sig att avlösningarna går snabbare på detta vis, men frågan är om det går så mycket snabbare?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MartinMartin

Citat från: Nico skrivet 06 maj 2012, 21:20:10 PM
Ingen kritik mot dig Martin utan bara mot Citys, i mitt tycke dumma, ovana. Har oxå hört den konstiga ursäkten om att det inte är för att man ska rulla bakåt, men när man lägger i läge D från N, sittandes bakom styret, så ska man ju ändå ha foten på färdbromsen liksom att även p-bromsen ska vara ansatt om det inte finns någon på förarplats. Varför man då skulle riskera att rulla bakåt förstår jag inte. Inte heller varför risken bara verkar finnas i City då denna oskrivna regel inte verkar förekomma på andra håll. Gissar att detta tillkommit för att något för sig att avlösningarna går snabbare på detta vis, men frågan är om det går så mycket snabbare?

Delar dina åsikter fullständigt, man spar ingen tid. Det är bara nån dum rutin som kommit igång nån gång för länge sen .....  ::)

Ersa

Det finns ju en anledning till att SL-operatörerna (i och med B9S kom 2005?) började speca larmsignalen som tjuter om man drar i parkeringsbromsen samtidigt som man har en växel (D-läget) i. Detta kom säkerligen för att få förarna att sluta med ofoget att stå stilla med D-läget i flera minuter vid t.ex röda trafikljus. Fullt förståeligt att man vill ha längre livslängd på lamellerna.

Att denna larmsignal inte slutar tjuta automatiskt när man släpper parkeringsbromsen är en annan (otroligt enerverade) sak. Men denna detalj att man måste trycka på en återställningsknapp utom räckhåll i taket(!) har Volvo av någon anledning inte kunnat lösa än idag, år 2012... >:(

Angående cityavlösningar: I en B9S skulle det inte fungera. För det blir inte bra om man struntar i parkeringsbromsen. Öppnar man förargrinden med D-läget och utan parkeringsbroms så ljuder dubbla larm! Drar man då åt parkeringsbromsen tystnar bara det ena larmet. Det enda sättet att få tyst på allt är att trycka på N-knappen! :)