Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder

Startat av Ivo, 14 mars 2012, 15:53:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ivo

Nu börjar det märkas att H 18 epoken snart är slut. I fack 22 i Söderhallen står nu 5087 & 5093 med röda skyltar med texten Avställd. Tyvärr känns de gamla pärlorna slitna. Och pärlor är de trots sitt nötta yttre & innre. Men körkänslan kan inte många andra vagntyper slå när det gäller citybuss körning. 2012 verkar bli sista året med H 18.
Ivo

Robert Brink

H18 användandet lär väl minska snart när nya MAN levereras oxå. Men några lär bli kvar över sommaren i alla fall! ;D Försöker tänka positivt, och njuta av att dom ändå blev kvar så länge i Sthlm City!
För som du skriver, även om dom börjar bli slitna, så är dom otroligt trevliga att köra! Som extra bonus, får man sitta högt och se över trafiken...

//R

DEB

Citat från: Robert Brink skrivet 14 mars 2012, 17:45:13 PMSom extra bonus, får man sitta högt och se över trafiken...

//R

En mycket bekväm bonus som jag verkligen uppskattar. Synd att hela innerstan blir låggolv, men är ändå glad över att det tog så lång tid.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jacob

Någon som vet när den sista MaxCin försvinner i Stockholm?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ivo

Citat från: Jacob skrivet 14 mars 2012, 18:14:42 PM
Någon som vet när den sista MaxCin försvinner i Stockholm?

//Jacob

Du hinner nog fotografera hela det som är kvar av detta året. Men eftersom Keolis City Söder ska få 29 MAN första kvartalet 2012 så är mitt garage snart tömt på Scania Maxci.
Ivo

Carl Eric

Personligen tycker jag att det är bra att MaxCi-bussarna försvinner. Eftersom att de är riktigt slitna, skakar, skramlar mer än någon annan buss och bara är allmänt ofräscha. Jag tycker att det inte spelar någon roll alls hur bra de va när de sattes i trafik, eller hur länge de har klarat sig. För tillfället är MAN-bussarna de bästa och fräschaste bussarna i Stockholm City, och det är det man borde bedöma efter, inte hur de var när de var nya!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: Carl Eric skrivet 15 mars 2012, 08:31:56 AM
Personligen tycker jag att det är bra att MaxCi-bussarna försvinner. Eftersom att de är riktigt slitna, skakar, skramlar mer än någon annan buss och bara är allmänt ofräscha. Jag tycker att det inte spelar någon roll alls hur bra de va när de sattes i trafik, eller hur länge de har klarat sig. För tillfället är MAN-bussarna de bästa och fräschaste bussarna i Stockholm City, och det är det man borde bedöma efter, inte hur de var när de var nya!

Som passagerare uppskattar jag hela bakre salongen, med famåtåkande sittplatser och med bra utsikt. MAN och andra låggolvsbussar har mycket få bekväma sittplatser bland alla hjulhusen.


Jacob

Sen har ju MaxCi ett väldigt trevligt motorljud också :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ted Selander

Citat från: Robert Brink skrivet 14 mars 2012, 17:45:13 PM
H18 användandet lär väl minska snart när nya MAN levereras oxå. Men några lär bli kvar över sommaren i alla fall! ;D Försöker tänka positivt, och njuta av att dom ändå blev kvar så länge i Sthlm City!
För som du skriver, även om dom börjar bli slitna, så är dom otroligt trevliga att köra! Som extra bonus, får man sitta högt och se över trafiken...

//R
En viktig aspekt, som jag också delar. Ett 45-tal H18 lär överleva hösten. Hornsberg får ju släppa sina äldsta i vår i utbyte mot 97-or från Söder. Trådskaparen har ju rätt i att endast ett fåtal MaxCi blir kvar i Söderhallen.

Ersa

Det tråkigaste är att man inte fortsatte att bygga vida välbyggda gedigna konstruktioner som Scania MaxCi. Ersättarna OmniCity, OmniLink och de nya MAN-bussarna är ju inte ens hälften så välbyggda och dessa "nya fräscha" efterträdare känns ofta lika slutkörda och slitna efter bara 5-6 år i tjänst, som en MaxCi känns efter 10-15 år i hård stadstrafik.
Vore väl lite väl lätta pengar att tjäna att satsa på att dagens nya MAN-bussar inte kommer att klara av MaxCins över 15 tjänsteår med innerstadstrafik, och att om de ändå skulle klara det kommer att se vara helt bedrövliga att arbeta med framåt år 2027.

Men idag anses det ju nästan mer miljövänligt att bygga en hel ny avancerad plastbuss var 7:e år, än att bygga en gedigen lättservad buss som håller i 15 år.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2012, 14:21:20 PM
Det tråkigaste är att man inte fortsatte att bygga vida välbyggda gedigna konstruktioner som Scania MaxCi. Ersättarna OmniCity, OmniLink och de nya MAN-bussarna är ju inte ens hälften så välbyggda och dessa "nya fräscha" efterträdare känns ofta lika slutkörda och slitna efter bara 5-6 år i tjänst, som en MaxCi känns efter 10-15 år i hård stadstrafik.
Vore väl lite väl lätta pengar att tjäna att satsa på att dagens nya MAN-bussar inte kommer att klara av MaxCins över 15 tjänsteår med innerstadstrafik, och att om de ändå skulle klara det kommer att se vara helt bedrövliga att arbeta med framåt år 2027.

Men idag anses det ju nästan mer miljövänligt att bygga en hel ny avancerad plastbuss var 7:e år, än att bygga en gedigen lättservad buss som håller i 15 år.

Jag håller med dig i vad du skriver Ersa, dock tycker jag att är fel av de som använder argumentationen att MaxCi borde behållas i all evighet eftersom att de har hållit längre. I dagsläget är MAN-bussarna bättre och därför är det bra att MaxCi-bussarna försvinner! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Robert Brink

Sitter möjlligen Ted på facit över hur få H18 som blir kvar på Söder?
När det gäller sitta högt, så menar jag nog mest ur förarsynpunkt, men uppskattar det också som resenär där bak med teatersittningen!
Men som förare är det guld värt, att komma upp en bit och se längre fram i trafiken.

//R

Bingoberra

Citat från: Ted S skrivet 15 mars 2012, 11:12:48 AM
Som passagerare uppskattar jag hela bakre salongen, med famåtåkande sittplatser och med bra utsikt. MAN och andra låggolvsbussar har mycket få bekväma sittplatser bland alla hjulhusen.

Det måste jag hålla med om, på en lågentré är alla platser förhållandevis bekväma.
På en låggolvare har man "kungatronen" (Den upphöjda 4-sitsen, där man kan ha fötterna på hjulhuset framför), är den upptagen får man finna sig att sitta antingen baklänges, med ihoppressade ben eller nästintill på golvet.

Bussfanatikern

Citat från: Ivo skrivet 14 mars 2012, 15:53:37 PM
Nu börjar det märkas att H 18 epoken snart är slut. I fack 22 i Söderhallen står nu 5087 & 5093 med röda skyltar med texten Avställd. Tyvärr känns de gamla pärlorna slitna. Och pärlor är de trots sitt nötta yttre & innre. Men körkänslan kan inte många andra vagntyper slå när det gäller citybuss körning. 2012 verkar bli sista året med H 18.
Kan tillägga att 5072, 5075, 5079, 5088, 5094 och 5100 också är avställda nu.

Ersa

#14
Citat från: Carl Eric skrivet 15 mars 2012, 16:37:15 PM
Jag håller med dig i vad du skriver Ersa, dock tycker jag att är fel av de som använder argumentationen att MaxCi borde behållas i all evighet eftersom att de har hållit längre. I dagsläget är MAN-bussarna bättre och därför är det bra att MaxCi-bussarna försvinner! :)

Bättre? Snarare kan din älskade förändring upplevas som pest eller kolera för många inblandade i yrket när de sista välbyggda med utslitna bussarna ersätts med moderna saker som upplevs som obekvämare och som i vissa fall ofta krånglar mer än de äldre bussarna. Så nog förstår jag förare som är besvikna och rentav byter jobb när de blir påtvingade för mycket plast, datorer och stenhård fjädring.

Jag menar inte på något vis att alla nya MAN alltid är dåliga, utan bara att det finns fler vinklar på alla historier att se från, än bara sin egen. Och för förare som har mångårig vana av Scania MaxCi finns det nog inga som helst argument som en D-kortslös människa kan säga, som kan få dem att ändra den rådande uppfattningen att alla MaxCins ersättare har fler nackdelar än MaxCin. Hur nya och fräscha de än må vara.

Bussmickes mångåriga försök till just detta har ju snarare resulterat i ännu fler MaxCi-anhängare. ;D