Volvo 8900 på linje 71 (Keolis)

Startat av Mikael T Nilsson, 25 augusti 2011, 18:27:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag har inte lyckats se någon av Keolis Björknäs nya 8900-vagnar vid Nacka- Värmdöterminalen än och jag tror jag fick svaret på varför idag. De tycks huvudsakligen tursättas på innerstadslinje 71. Under eftermiddagen såg jag enbart 57xx-vagnar på linje 71.



en akterbild på 5705. Bilderna är tagna vid ändhållplats Gustav Adolfs torg, ett stenkast från Operan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

the0fiskis

jag har bara sett dessa bussar (volvo 8900) på 71an är dem. är det tillfäligheter eller är det så det ska va?

5783

Snyggt fångat!

Nu har jag åkt fler 8900 bussar och jag står fast vid att det är den trevligaste bussmodellen från Volvo på mycket länge. Iaf ur trafikantsynpunkt.


Mikael T Nilsson

Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 18:40:02 PM
Snyggt fångat!

Nu har jag åkt fler 8900 bussar och jag står fast vid att det är den trevligaste bussmodellen från Volvo på mycket länge. Iaf ur trafikantsynpunkt.



Tack :-)
Ja, 8900 är en intressant ny bussmodell.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Citat från: the0fiskis skrivet 25 augusti 2011, 18:31:36 PM
jag har bara sett dessa bussar (volvo 8900) på 71an är dem. är det tillfäligheter eller är det så det ska va?

Dessa korta boggievagnar torde vara öronmärkta för linje 71. Övriga boggievagnar i Björknäs är ju långa Scanior och dessa får ej rulla i innerstan.

5783

Nu kommer en dum fråga (jag är bra på sådana). Varför beställde man inte bara 13,8 meters bussar? De långa är ju "bara" en meter längre. Då hade alla bussar kunnat rullat överallt.

Ted Selander

Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:15:48 PM
Nu kommer en dum fråga (jag är bra på sådana). Varför beställde man inte bara 13,8 meters bussar? De långa är ju "bara" en meter längre. Då hade alla bussar kunnat rullat överallt.

Frågan är inte dum, svaret är att det ställdes krav på antal sittplatser i stor del av trafiken. I de långa boggierna får det plats 55, som alltså var kravet.

/Ted

5783

Citat från: Ted S skrivet 25 augusti 2011, 19:22:11 PM
Frågan är inte dum, svaret är att det ställdes krav på antal sittplatser i stor del av trafiken. I de långa boggierna får det plats 55, som alltså var kravet.

/Ted

Okej, hur många får det plats i de "korta" då? 51? Förstår inte hur några fler stolar kan styra över att man kan köra med bussarna på alla linjer. 8)

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:40:10 PM
Okej, hur många får det plats i de "korta" då? 51? Förstår inte hur några fler stolar kan styra över att man kan köra med bussarna på alla linjer. 8)

De långa boggibussarna får inte alls gå i innerstan pga av att de är för långa.
De kortare boggibussarna får inte gå på linjerna i ytterområdena för att de har för få sittplatser.

Så blir det när SL:s har vissa sittplatskrav på vissa linjer, medan Stockholms stad(?) har andra krav på maximal fordonslängd på ett stort antal gator.

5783

Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2011, 19:53:08 PM
De långa boggibussarna får inte alls gå i innerstan pga av att de är för långa.
De kortare boggibussarna får inte gå på linjerna i ytterområdena för att de har för få sittplatser.

Så blir det när SL:s har vissa sittplatskrav på vissa linjer, medan Stockholms stad(?) har andra krav på maximal fordonslängd på ett stort antal gator.

Låter som byråkrati på högsta nivå om du frågar mig. Vad spelar det för roll om fyra stolar försvinner. Fattar ingenting. Samma dumma reglar med de nya MAN bussarna på 172 kan jag tänka
där barnvagnsplatsen i släpet slopades...

Cero

Citat från: Ted S skrivet 25 augusti 2011, 19:22:11 PM
Frågan är inte dum, svaret är att det ställdes krav på antal sittplatser i stor del av trafiken. I de långa boggierna får det plats 55, som alltså var kravet.

/Ted

En kompletterande fråga blir då varför man inte beställde en kortare och längre version av samma vagntyp? Jag inbillar mig att det vore lättare ur bl.a. underhållssynpunkt. Eller är det så att man medvetet beställde olika märken för att det skulle bli lättare att uppmärksamma vilken vagn som får gå var?

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:58:13 PM
Låter som byråkrati på högsta nivå om du frågar mig. Vad spelar det för roll om fyra stolar försvinner. Fattar ingenting. Samma dumma reglar med de nya MAN bussarna på 172 kan jag tänka
där barnvagnsplatsen i släpet slopades...

Visst är det gott om byråkrati. Lägg även till blåfärgen på landsbygdens stomlinjer som t.ex omöjliggör att blåbussar kan köra (eller förstärka) en "röd" lokallinje på en lokalväg istället för att som idag regelbundet tomköra på en väg i närheten. Lokallinjen kan man istället få tomköra ut en röd buss till som tar linjen tillbaka.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 25 augusti 2011, 20:14:27 PM
En kompletterande fråga blir då varför man inte beställde en kortare och längre version av samma vagntyp?
---

Det var precis vad man gjorde, sammanlagt 43 stycken Volvo, ungefär hälften av varje längd. Alla hamnade visserligen inte på samma garage, men det finns så många parametrar numera, inte minst bränsle. Volvo levererar vare sig biogas- eller etanolbussar.

/Ted

Carl Eric

Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:40:10 PM
Okej, hur många får det plats i de "korta" då? 51? Förstår inte hur några fler stolar kan styra över att man kan köra med bussarna på alla linjer. 8)

43 enligt vad jag läste på SBH. Blev själv förvånad över hur få det var!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

Citat från: Carl Eric skrivet 25 augusti 2011, 21:53:08 PM
43 enligt vad jag läste på SBH. Blev själv förvånad över hur få det var!

det är en ganska bra siffra ändå, nobinas 55 och 00 boggie har ungefär 45 sittplatser och dem är 14,8

Hur många platser har långa 8900?