Huvudmeny

En Vega

Startat av j-a, 24 juli 2011, 19:17:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

En enkel bild på en Dala Vega :)

Nobina 5121 vid Resecentrum i Ludvika  22/7-11

Carl Eric

Dessa är ju en av de fulaste bussarna som finns i Sverige!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Då har du inte sett Kutsenits de är fula!!  Dessa är verkligen fina vagnar att köra och bra värme har de oxå inget massa löst som skramlar heller
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Hörru! Calken nu har du väl ändå fått solsting!? Dessa bussar är bland de finaste du kan hitta i Trafik i Sverige! Iaf om du tittar på regionbussar. Å hitills har jag aldrig hört någon klaga på Carrus Vegas, Kvalitet eller att de skramlar mycket!  8)

Jacob

Mina upplevelser av Vega är att de inte är speciellt snygga, otroligt odiggabla och ruskigt tråkiga att åka med.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

New_options

Sådana hade vi på förortstrafiken här i Karlskrona tidigare (innan Bergkvarabuss vann upphandlingen och köpte Citaro för hela slanten).

Personligen så har jag delade meningar om dem. Destinationsskyltarna var en höjdare (ovanligt tydliga med snygg teckenmatris), de verkade hyfsat hopskruvade - men nya luktade de spya i flera månader. Jo, de hade tydligen använt någon speciell sorts plast (och det var m-y-c-k-e-t plast i dem) som luktade just präktig spya.
Men speciellt bekväma vet jag inte om jag håller med om att de var....

j-a

Citat från: New_options skrivet 25 juli 2011, 07:23:22 AM
Sådana hade vi på förortstrafiken här i Karlskrona tidigare (innan Bergkvarabuss vann upphandlingen och köpte Citaro för hela slanten).

Personligen så har jag delade meningar om dem. Destinationsskyltarna var en höjdare (ovanligt tydliga med snygg teckenmatris), de verkade hyfsat hopskruvade - men nya luktade de spya i flera månader. Jo, de hade tydligen använt någon speciell sorts plast (och det var m-y-c-k-e-t plast i dem) som luktade just präktig spya.
Men speciellt bekväma vet jag inte om jag håller med om att de var....
Just denna buss har tidigare gått i Blekinge.

Ersa

Min åsikt: Börja tillverka Vegan igen! Det är den enda lågentrébussmodell jag kört som är någorlunda bekväm på landsbygdsvägar, och är på alla sätt tystare och mer gediget byggd än Volvos efterföljare 8500 och 8700.
Hade vi fått Vegor av 2002-2005 års modeller med AC, bälten, fällbara passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar till Roslagen istället för 8500:orna i Nobinas 55xx-serie hade det varit riktigt bra kvalitet på Norrtäljes SL-trafik, och man hade kunnat tala om fördubblingsmålen på allvar. Men tyvärr slutade Vegan tillverkas 2001.

Om MaxCin var Scanias sista bekväma pålitliga lågentrébuss för tätort, så var Vegan Volvos/Carrus sista bekväma pålitliga lågentrébuss för förortstrafik. Därefter tog datorerna, plasten, skramlet och krånglet över på allvar. :(

Jan

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 10:50:42 AM
Min åsikt: Börja tillverka Vegan igen! Det är den enda lågentrébussmodell jag kört som är någorlunda bekväm på landsbygdsvägar, och är på alla sätt tystare och mer gediget byggd än Volvos efterföljare 8500 och 8700.
Hade vi fått Vegor av 2002-2005 års modeller med AC, bälten, fällbara passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar till Roslagen istället för 8500:orna i Nobinas 55xx-serie hade det varit riktigt bra kvalitet på Norrtäljes SL-trafik, och man hade kunnat tala om fördubblingsmålen på allvar. Men tyvärr slutade Vegan tillverkas 2001.

Om MaxCin var Scanias sista bekväma pålitliga lågentrébuss för tätort, så var Vegan Volvos/Carrus sista bekväma pålitliga lågentrébuss för förortstrafik. Därefter tog datorerna, plasten, skramlet och krånglet över på allvar. :(

Nu är det bara 8900 som gäller. Skulle en gammal linjevagn komma tillbaka så håller jag på Star 302.
I branschen 37 år

Robert T

Vegan är bra, men dessa fd Blekingevagnar i 51 serien har jag inte mycket för. Dom har haft mycket sämre förarplats än boggivegorna i 48-49 serierna. Nu ska dock alla 51XX bort från Uppland vad jag vet.

MrRep

Vega anser jag är en av dom bästa bussarna som någonsin byggts iaf när den står på ett Volvo chassi. Kombinationen är oslagbar. Riktigt trevlig att köra och otroligt lätt att underhålla jämfört med dagens nya bussar. 8800 och andra nya bussar idag slår inte vegan på kvalite och driftsäkerhet anser jag.

1896





Minst sagt varierande bussar i Ludvikas stadstrafik, en 64-vagn, lahtin, och så denna, borde man inte ha likadana bussar, om man nu promt vill att folk ska känna igen sig ?  ???

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 10:50:42 AM
Min åsikt: Börja tillverka Vegan igen! Det är den enda lågentrébussmodell jag kört som är någorlunda bekväm på landsbygdsvägar, och är på alla sätt tystare och mer gediget byggd än Volvos efterföljare 8500 och 8700.
Hade vi fått Vegor av 2002-2005 års modeller med AC, bälten, fällbara passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar till Roslagen istället för 8500:orna i Nobinas 55xx-serie hade det varit riktigt bra kvalitet på Norrtäljes SL-trafik, och man hade kunnat tala om fördubblingsmålen på allvar. Men tyvärr slutade Vegan tillverkas 2001.

Om MaxCin var Scanias sista bekväma pålitliga lågentrébuss för tätort, så var Vegan Volvos/Carrus sista bekväma pålitliga lågentrébuss för förortstrafik. Därefter tog datorerna, plasten, skramlet och krånglet över på allvar. :(

Vet ej vilka Vegor som du syftar på, om det t.ex. är Nobinas UL-gula eller om vi kanske snackar om de SL-blå rospiggarna. UL-Vegor har jag aldrig åkt i, men rospiggarna har det ju hunnit bli en hel del resor i. Visst, Vegorna i sig är ok - jag gissar på att du har bedömt Vegorna ur förarperspektivet, men för en långbent resenär (däribland mig), så är SL-blå Vegorna tyvärr inga höjdare. Gott om stolar, rätt ok, men man märker snart att det blir rätt så rejält trångt för benen. Ibland har jag hamnat i en näst intill krampaktig ställning med benen och där sitter man sedan fast i ca en timme. När 1220-1222 började rulla på 676, så var dom kanske lite plastigare och lite tristare, men dom hade däremot större utrymme mellan stolarna, så jag kunde sitta där utan att behöva ha knäna i ryggstödet framför.

55xx-bussarna har jag nog bara åkt i en gång, det var på Tyresö (552X på linje 823, tror jag det var), så dom har jag knappt någon erfarenhet av. Dessa poppar ju dock upp relativt ofta på landsortslinjerna i trakten där jag ibland håller till och det uppstår ibland en viss saknad efter dom gamla System 2000 - vagnarna, som visserligen tjänstgjort länge, men som jag faktiskt tror kunde ha kört åtminstone några år till. Kortvagnarna i 442X-serien minns jag förvisso hade "stadsstolar", men det gick bra, snabbt och stabilt.

Jag önskar hela tiden att MaxCi åter skulle börja byggas, kanske med ALB/CLB - front, med boggie- och ledbussvarianter, samt biogastank. Säffle 2000 önskar jag också skulle kunna återuppbyggas. Kikade en del på BMs hemsida och fick se fullt med Säffle 2000-leder - jag tycker det är lite fascinerande att denna busstyp var så pass vanlig för bara några år sedan, medan dom otäckt snabbt närmar sig ett nästintill utrotningshotat tillstånd i SL-trafiken. Dom jag kommer på är följande:

Ett litet gäng i Täby, där väl en klar majoritet är några ännu levande 428X och 429X från 1995. Några 54XX:or fins väl också kvar, samt 3242 och 3253.

Nacka/Värmdö har väl ett flertal i 18XX, 41XX och 422X, men dessa ryker väl i Augusti.

Nykvarn har (hade?) väl ett par kortvagnar också, samt att det finns (fanns?) tre lågentré-kortvagnar i Keolis 403X-serie, 4033-4035 tror jag det är.


Återigen, jag kommer verkligen sakna dessa bussar, men det är bara att möta den bistra sanningen - dessa är med stor sannolikhet historia snart och i SL-land står man sedan kvar med ett enda stort gäng av B9S, Omnilink, MAN, Solaris, ett gäng dubbeldäckare, Volvo 8900:or och ett stort gäng "fjollor" i nordost...  ::) Säffle 2000 (modellen fyller väl 20 år i år, så då kanske man kan döpa jubileumsmodellen till... Ehm... System 3000? :p) med lågentré och bakmotor (kanske någon variant av mittmotor?), biogastank och normal, boggie och led (dubbelled?  ;D) - då skulle jag bli riktigt lycklig! :D Skall ju inte svära på att det skulle fungera, men drömma kan man ju iaf göra! ;)


Ersa

#13
Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 01:02:26 AM
Vet ej vilka Vegor som du syftar på, om det t.ex. är Nobinas UL-gula eller om vi kanske snackar om de SL-blå rospiggarna.

Jag syftar mestadels på dessa tre på bilderna som jag kört (inkl många av deras syskon). Några i Keolis 57xx-serie har jag aldrig kört. Ej heller de korta f.d. Blekingevagnarna i Nobinas UL-trafik. Jo, en enda vända till Alunda, som dock var för kort tid för att jag skulle hinna "ta in" och bilda mig en åsikt om den individen.


Köra splitterny Vega på heltid i Jämtland 2001-2002


Köra f.d. Holmsundskärra på Umeå flygbusslinje, samt extrabuss på linje 1 under 2007-2008.


F.d. Skånekärra som hamnade tillfälligt i Knutby och som Knutbydepån helt enkelt behöll då den var ljusår bättre än alla andra bussar (Säffle) på depån. En oerhört trevlig vagn även i -15°C vintertid vill jag minnas.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2011, 01:22:25 AM
Jag syftar mestadels på dessa tre på bilderna som jag kört (inkl många av deras syskon). Några i Keolis 57xx-serie har jag aldrig kört. Ej heller de korta f.d. Blekingevagnarna i Nobinas UL-trafik. Jo, en enda vända till Alunda, som dock var för kort tid för att jag skulle hinna "ta in" och bilda mig en åsikt om den individen.


F.d. Skånekärra som hamnade tillfälligt i Knutby och som Knutbydepån helt enkelt behöll då den var ljusår bättre än alla andra bussar (Säffle) på depån. En oerhört trevlig vagn även i -15°C vintertid vill jag minnas.

Tack för svaret, då förstår jag! :) Gillade verkligen den sista bilden och kunde nästan känna av dom där 15 minusgraderna och sedan snabbt lubba iväg till den väntande varma bussen. Bitande och mörk vinterkväll, men med varm och fin buss i centrum. Kort o gott, en härlig vinterbild! :)