Huvudmeny

Taxi...Taxi...!

Startat av Bussmicke, 17 juni 2011, 17:09:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Detta påminner mig om en episod vid Karlaplan i Stockholm för många år sedan. Bussen hade just kört ut från hållplatsen och fram till trafikljuset när två damer kom och knackade på dörren. Föraren öppnade inte och det var klokt för sekunden efter slog signalen om till kör efter påverkan från bussen.

En medresenär blev dock mycket förbannad över detta och satte och knäppte med fingrarna men sa inget. Jag förklarade då varför föraren inte hade kunnat öppna dörren eftersom han då fått backa tlllbaka för att påverka signalen igen alternativt fått vänta flera minuter innan nästa buss gjorde det. Resenären tackade så mycket för informationen och lugnade ner sig. Efter ett tag började han dock knäppa med fingrarna igen. Jag frågade om han fortfarande var arg på föraren.
- Nej, inte på föraren men de där käringarna som höll på att försena oss genom att inte komma i tid.

Annars har vi ju historien om bussföraren som körde precis som en gammal man med käpp kom stultande fram mot bussen. Han körde fram en liten bit och stannade, mannen kom efter och när han var så gott som framme körde bussföraren igen. Detta upprepades ett par gånger och till sist undrade en passagerare varför han gjorde så.
- Jo, det där är min gamle elake lärare i tyska.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Annars är det inte ovanligt att en förare vill vara snäll och stannar, men det är som sagt tyvärr ofta en missriktad vänlighet som slår tillbaka mot både föraren och de övriga trafikanterna ombord... för när man stannar så visar det sig att trafikanten som vinkade sedan inte ens ska med utan vill undra om allt från var en viss annan buss går till att fråga vad klockan är eller t.o.m. ifall man månne har eld. Sen kommer där en trafikant till, och en till, och en till... och ytterligare en till! Sen kommer en buss på en linje som man delar hållplatsläget med och som man nu hindrar osv. vilket inte blir speciellt proffsigt. Nej, visst kan man vara snäll men det ska vara med måtta och utifrån omständigheterna.

Kör man i ett område med tät trafik och många avgångar så finns det ingen orsak att "vara snäll" utan då handlar det mera om att vara praktisk och smidig, dvs. när tiden är inne så kör man för annars utgör man själv ett problem. I glesare trafik blir samma sak, alltså att vara praktisk och smidig något som får en helt annan innebörd. Är det t.ex. två timmar mellan varje avgång eller så, ja då är det nästan så att om man inte stannar till så blir det istället fel för då blir man någon som är både opraktisk, osmidig och framförallt en oprofessionell typ som inte kan detta med service. Till syvende och sist så är som sagt allt beroende på sammanhanget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det är ju en bedömningsfråga. Det beror ju på vilken typ av busstrafik man framför, i vilken trafikmiljö samt vilken turtäthet det är.

Kör jag morgonens enda SL 648 på den öde grusvägen mellan Gavel och Rörsby (mellan Rånäs och Knutby) håller jag självklart utkik efter gubben vid Råsten. Kommer det nån springande genom skogen så stannar man. Men då är det ju även "vinkområde". ;)

Kör jag Swebus 899 från Cityterminalen mot Uppsala, har avgått från gate 10 och rullat ut från terminalslingan och börjat svänga ut vänster på Kungsgatan, så vill jag helst inte stanna tvärs över den starkt trafikerade Kungsgatan för en människa som springer längsmed bussens högra sida och slår på bussen. Jo, det har hänt! ::)

I all form av innerstadstrafik i Stockholm där det är c:a 3-4 min mellan avgångarna tycker jag att väntande på sena resenärer är totalt onödigt och korkar ju bara igen hela linjen. Vilket innebär att det till slut kommer tre st 4:or på samma gång, då alla hejdat den första bussen i kön.

MartinMartin

Citat från: Nico skrivet 18 juni 2011, 09:14:58 AM
Är det t.ex. två timmar mellan varje avgång eller så, ja då är det nästan så att om man inte stannar till så blir det istället fel för då blir man någon som är både opraktisk, osmidig och framförallt en oprofessionell typ som inte kan detta med service.

Men där bussarna går varannan timme så är folk i tid. Där bussarna går varannan minut där springer folk efter dom  ;)

Nico


Jo, det stämmer. Verkar vara så att ju tätare trafik, desto mindre använder folk skallen. Istället chansar man hela tiden och har ingen aning om att de snart kommer en buss till... varför man ser till att trycka sig ombord på en redan knökfull buss istället för att kanske avvakta ett par minuter och åka med nästa som är mer eller mindre tom.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Fast tilläggas bör, att bilden är från Ulriksdal, och det kan vara ett sent pendeltåg som medfört springande resenärer! SL:s bytestider mellan olika trafikslag är ju inte direkt generösa, det behövs bara någon minuts försening på tåget tex.
Sen har ju 540 på vardagar i rusningen 10 minuters trafik, så då tycker jag inte att man ska plocka upp folk som vinkar!
I övrigt är det väl lite sunt förnuft som gäller, är det pissväder och gles trafik kan man bryta mot förbudet att stanna utanför hpl om miljön i övrigt tillåter der.
Men visst, folk som springer fram till Blåbussarna i City och knackar på dörren är ju bara patetiska... ;D

//R

Nico


En förmildrande omständighet i detta fall kan även vara att man pga av ett vägarbete flyttat bägge hållplatserna för 540 en bit bakåt så förarna är möjligen även lite extra snälla just här.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman