En fabriksny 24-metare i Göteborg!

Startat av olasand, 14 maj 2011, 17:35:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Citat från: olasand skrivet 15 maj 2011, 12:18:45 PM
Brukar de sitta fel annars?

Jag har för mig att de satt lite dumt på 8700 i 6xx-serien.

Johan B

Citat från: PauPut skrivet 14 maj 2011, 21:32:45 PM
Den nya fronten är nog den snyggaste fronten jag har sett!
Keolis har samma blåa klädsel som GS.

GS har faktiskt en egen klädsel. Keolis kör med Plockepinn, samma som t ex Nobina kör med i stora delar av landet.

forthemoment

På Veolias nya Volvo bussar så sitter dom precis bakom mugghållaren, under sidorutan. Så man får hela tiden föra armen lite bakom ryggen liksom för att få trycka. Är också mycket svårt att se om du har tryckt eller inte. Jobbig rörelse när man på linje 16 t.ex. använder den funktionen 22 ggr på ett varv. Jag trodde faktiskt inte att dom skulle lyssna på oss när vi bad dom att ändra det på dom nya. Men det gjorde dom!! :) På de gamla 24 metarna sitter dom precis som på dom nya på sateliten, och på alla bussar man köpte från GS.

Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

mushkot

Citat från: forthemoment skrivet 16 maj 2011, 10:14:10 AM
På Veolias nya Volvo bussar så sitter dom precis bakom mugghållaren, under sidorutan. Så man får hela tiden föra armen lite bakom ryggen liksom för att få trycka. Är också mycket svårt att se om du har tryckt eller inte. Jobbig rörelse när man på linje 16 t.ex. använder den funktionen 22 ggr på ett varv. Jag trodde faktiskt inte att dom skulle lyssna på oss när vi bad dom att ändra det på dom nya. Men det gjorde dom!! :) På de gamla 24 metarna sitter dom precis som på dom nya på sateliten, och på alla bussar man köpte från GS.



22 ggr? Har det kommit prio på nya ställen, eller överdrev du? Var ett bra tag sen jag körde 16, var finns det prio i dagsläget man måste påverka själv?

forthemoment

Du har Sörhallstorget, Nordviksgatan Lindholmen, Regnbågsgatan, Pumpgatan, Nordstan, Kapellplatsen, Chalmers och Marklandsgatan. Sen har man vissa ställen som man kan trycka på Prion över vissa mark slingor som gör att andra rödljus slår om snabbare. Mellan Grönsakstorget/Vasaplatsen, Inför Kapellplatsen, Innan Sannegårdshamnen mm.

Vi räknade en gång när vi var ute och testkörde och då blev det 22. Ett antal gånger per dag :P
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Bussfanatikern

Citat från: forthemoment skrivet 14 maj 2011, 17:46:50 PM
Dom skall komma i trafik vecka 23! Men jag ser det vi har befarat. Dom har tagit bort 1:an 2:an och 3:ans växel. Lär bli roligt till vintern när man skall kryp köra om dom börjar slira eller man fastnar som man gör med dom. Kommer innebära bärgare direkt!! Skall bli roligt att börja köra dom!!
Det är väl bara för att Veolia vill att alla förare ska köra ekonomiskt och bränslesnålt. Även Keolis/Busslink har valt bort denna möjlighet.

forthemoment

Jo det kan väl så vara men på 24 metare biter dom sig själva i svansen. Dom kan slira till förbannelse när det är halt eller blött ute. Långt mer än en vanlig B9S. På vintern är den enda chansen du har att höja och sänka bussen en gång, lägga i antispinn och 1:ans växel och låta den driva själv. D går inte. Så det kan komma bli ett helvette vid Chalmers, Vasaplatsen, Annedalskyrkan mm
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal