Göteborg: Skruttiga gasbussar

Startat av Calle, 26 mars 2011, 20:29:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Jag tycker ni gnäller! Kom till Uppsala och åk med våra biogasdrivna Neoplan, då lär ni inse att dessa stackars Volvo är det bästa som hänt er!

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 29 mars 2011, 21:17:27 PM
Jag tycker ni gnäller! Kom till Uppsala och åk med våra biogasdrivna Neoplan, då lär ni inse att dessa stackars Volvo är det bästa som hänt er!


    Varför tror du att Volvo har återtAgit ett X-antal av dessa gasbussar för?

    Jo, för att dom var så mycket sämre än våra Neoplan-bussar.

    Så sluta gnäll på en massa som du inte vet nåt om.

    //Niclas

Rickbox

Även solen har sina fläckar! Det är inte alls ovanligt inom bilvärlden att ett antal bilar måste återkallas på grund av olika fabrikationsfel, inte omöjligt att det var så i det här fallet också, bara för det ska man inte döma ut alla exemplar av det här märket.

Sen har jag hört att gasen i Göteborg inte alltid är den bästa, vilket givetvis gör att motorerna går sämre, det drabbar även MAN- och Neoplan-bussar. Vet att det fanns biogasdrivna Neoplan N4021 i Jönköping förut, de gick på export innan de ens hade hunnit bli 10 år gamla, det säger en hel del tycker jag... de hade i och för sig en annan motor än GUB 140-161.

Hur många Volvo B10L CNG har INTE behövt återkallas? Skulle nog säga de flesta.
Så du kan väl också tänka lite innan du trycker på Posta-knappen...

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 29 mars 2011, 22:10:47 PM
Även solen har sina fläckar! Det är inte alls ovanligt inom bilvärlden att ett antal bilar måste återkallas på grund av olika fabrikationsfel, inte omöjligt att det var så i det här fallet också, bara för det ska man inte döma ut alla exemplar av det här märket.

Sen har jag hört att gasen i Göteborg inte alltid är den bästa, vilket givetvis gör att motorerna går sämre, det drabbar även MAN- och Neoplan-bussar. Vet att det fanns biogasdrivna Neoplan N4021 i Jönköping förut, de gick på export innan de ens hade hunnit bli 10 år gamla, det säger en hel del tycker jag... de hade i och för sig en annan motor än GUB 140-161.

Hur många Volvo B10L CNG har INTE behövt återkallas? Skulle nog säga de flesta.
Så du kan väl också tänka lite innan du trycker på Posta-knappen...

     För det första är inte gasen helt okej här i Uppsala jämt. Sedan att Volvo återkallade sina bussar är ett bevis att dessa inte har gått bra överhuvudtaget från det att dom kom.

     Våra Neoiplan-bussar gick bra från början men efterhand som dom blir slitna så behöver man renovera motorerna. En gasmotor slits mer och kräver ett större underhåll. Man kan inte ha ett x-antal motor liggandes i beredskap för att byta ut dom när det är dags astt renovera dom. Finns ingen ekonimi i detta att låsa upp en massa pengar.

      Sedan har det inte funnits några Biogas-Neoplaner i Jönköping.

      Dom du menar rullade i Linköping och dom hade Cummins-motorer och dom var det en hel del problem med. Att dom fasades ut i förtid var dels i samband med en upphandling.

     Så jag undrar vem som skall tänka sig för innan man trycker på posta knappen. Ha rätt fakta först. Och inte ursäkta sig med att man slant på tangenterna när man har fakta fel.

      //Niclas

mushkot

Det var såpass illa att man aldrig kunde lita på att första morgonturen kom. Ibland kunde 2-3 turer på raken bli inställda alt kraftigt försenade. En gång stod jag och väntade på sista natturen. Jag väntade, och väntade, och väntade... Tillsist åkte bussen förbi mig - på en bärgare (klockan var över 4 på natten, jag blev mindre glad, dock inte förvånad). Hörde av TL att en av dessa fått toppen helrenoverad, bara för att någon vecka senare gå som en påse skit igen. Så nej, ingen överdrift att gälla på dessa.

yngrot

Det är bara inse att gas som bränsle inte alltid är det bästa och tyvärr kostar det rätt mkt mer att köra på gas/etanol än diesel..i Borås var det rätt mkt trassel med olja i gasen som gjorde att bussarna gick som en potta skit.. sen är det väl oxå vad jag förstått en del som beror på hur förare hanterar både startprocedur samt gaspedalen under körning..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 29 mars 2011, 22:54:37 PM
Det är bara inse att gas som bränsle inte alltid är det bästa och tyvärr kostar det rätt mkt mer att köra på gas/etanol än diesel..i Borås var det rätt mkt trassel med olja i gasen som gjorde att bussarna gick som en potta skit.. sen är det väl oxå vad jag förstått en del som beror på hur förare hanterar både startprocedur samt gaspedalen under körning..

   Så rätt så rätt.

   Vi har också haft en hel del problem med föroreningar i gasen som fastnar i alla typ av filter så dom slaggar igen och motorerna går ojämt.

   Dessutom tar tändstiften rätt bra stryk på dessa bussar. Som jag sagt förut, det blir en hel del underhåll på dessa bussar. Och ibland hinner inte verkstaden med att få iordning på alla krånglande bussar itid. Därför får vissa gå med en bluddrande motor. Hos oss är verkstaden uppdelad i en gas resp diesel sida.

    //Niclas

Bussfanatikern

#22
GS 950 hade tidigare två kullsyskon, 948 (Swebus 4782) och 949 (Swebus 4781). Dessa såldes dock på hösten 2008 och hann heller aldrig få någon buss-pc. Det var totalt 17 stycken gasbussar som såldes tillbaka till Volvo, GS 901-917 årsmodell 2003.

Rickbox

Vad hände med dem efter att de hade sålts tillbaka till Volvo?

Erling.L

Citat från: Rickbox skrivet 30 mars 2011, 07:05:58 AM
Vad hände med dem efter att de hade sålts tillbaka till Volvo?

Tror dom står i säffle o om den infon j fått stämmer e en slaktad för delar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussfanatikern

#25
901 ska ha sålts till Polen enligt Svensk busshistoria men vart dom övriga tagit vägen vet jag däremot inte.

mushkot

Men man ska inte glömma att dieselmotorn har haft ett antal år på sig att utvecklas, medan att köra på biogas är ett relativt nytt påhitt. De motorer som sitter i nyare gasbussar verkar fungera bättre än de äldre, uppfattar jag det som iaf.

Niclas Rosenius

Citat från: mushkot skrivet 31 mars 2011, 09:13:20 AM
Men man ska inte glömma att dieselmotorn har haft ett antal år på sig att utvecklas, medan att köra på biogas är ett relativt nytt påhitt. De motorer som sitter i nyare gasbussar verkar fungera bättre än de äldre, uppfattar jag det som iaf.

     Alldeles rätt.

     Dom motorer vi har i våra nya bussar vi fick förra året och årets är en helt ny utvecklad version av dom gamla motorerna.

     //Niclas

Rickbox

Precis! Så kom inte och gnäll att Volvo är roten till allt ont!  >:( Även andra tillverkare har måndagsexemplar och barnsjukdomar i nylanserade modeller...

mushkot

Citat från: Rickbox skrivet 31 mars 2011, 13:07:39 PM
Precis! Så kom inte och gnäll att Volvo är roten till allt ont!  >:( Även andra tillverkare har måndagsexemplar och barnsjukdomar i nylanserade modeller...
Det är väl ingen som sagt att volvo är roten till allt ont? Denna tråd handlar om ett antal volvobussar som bevisligen aldrig fungerat speciellt bra.