Göteborg: Skruttiga gasbussar

Startat av Calle, 26 mars 2011, 20:29:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Någon som vet när GS 950-951 kommer att försvinna?

PauPut

Förhoppningsvis så fort som möjligt. Dom kan inte ha så mycket kvar att ge?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 26 mars 2011, 20:29:22 PM
Någon som vet när GS 950-951 kommer att försvinna?

950 fångade jag i alla fall i går vid Korsvägen:


Den är från 2002 så den lär väl få rulla några år till om den inte råkar ut för någonting.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickbox

Vad är det för fel på de där?

Jag har inga stora erfarenheter av Volvo B10L eftersom vi inte har haft så många i Uppsala, men av de få vi hade, nämligen kortvagnarna 300-304 från 1996 så upplevde jag dom som bekväma, stabila och pigga! De hade i och för sig dieselmotor... men jag fick ett intryck av dem som en helt okej bussmodell!

Jag tycker personligen att det är synd att GUB inte fortsatte att köpa in sånahär bussar som i mitt tycke är bättre än både Neoplan och nyare Scania.
Vad vet jag man kanske tröttnar på de bussmodeller som dominerar i ens stad...

mushkot

Citat från: Rickbox skrivet 26 mars 2011, 22:17:22 PM
Vad är det för fel på de där?

Jag har inga stora erfarenheter av Volvo B10L eftersom vi inte har haft så många i Uppsala, men av de få vi hade, nämligen kortvagnarna 300-304 från 1996 så upplevde jag dom som bekväma, stabila och pigga! De hade i och för sig dieselmotor... men jag fick ett intryck av dem som en helt okej bussmodell!

Jag tycker personligen att det är synd att GUB inte fortsatte att köpa in sånahär bussar som i mitt tycke är bättre än både Neoplan och nyare Scania.
Vad vet jag man kanske tröttnar på de bussmodeller som dominerar i ens stad...
Rubriken säger det mesta. Denna modell var oftast så trött att det gick i 20 när man kom upp på götaälvbron. Tryckte man för mycket på gasen (läs: mer än tomgång), skuttade den fram som en kanin. Det finns anledning till varför 15 av dessa byttes ut mot dieselbussar redan för 3½ år sedan.

M

Citat från: mushkot skrivet 27 mars 2011, 08:43:38 AM
Rubriken säger det mesta. Denna modell var oftast så trött att det gick i 20 när man kom upp på götaälvbron. Tryckte man för mycket på gasen (läs: mer än tomgång), skuttade den fram som en kanin. Det finns anledning till varför 15 av dessa byttes ut mot dieselbussar redan för 3½ år sedan.
Körde dessa på linje 16 och då gick dom hyffsar.

/M

Rickbox

Citat från: mushkot skrivet 27 mars 2011, 08:43:38 AM
Rubriken säger det mesta. Denna modell var oftast så trött att det gick i 20 när man kom upp på götaälvbron. Tryckte man för mycket på gasen (läs: mer än tomgång), skuttade den fram som en kanin. Det finns anledning till varför 15 av dessa byttes ut mot dieselbussar redan för 3½ år sedan.

Oh I see... men kan det inte bero på dålig gas? Har inte hört några värre klagomål om de blåa Volvo B10LA CNG i Stockholm... men däremot har jag även hört klagomål om biogasdrivna MAN i Göteborg.

GUB:s Neoplan- och MAN-biogasbussar från 2006 och 2007 har också "skuttat fram som kaniner" dock mest mellan växlingarna och kanske inte just vid acceleration, det har vad jag förtått berott på databoxarna och motorstyrningen.
De äldre och de nyare biogasbussarna går oftast väldigt mjukt.

Sen som sagt de Volvo B10L diesel vi hade i Uppsala gick mycket stabilt, det enda som var lite störigt var att de ryckte till lite vid acceleration från stopp, strax innan ettan åkte i, men det är väl ganska vanligt hos bussar med ZF-automater?

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 27 mars 2011, 15:15:19 PM
Oh I see... men kan det inte bero på dålig gas? Har inte hört några värre klagomål om de blåa Volvo B10LA CNG i Stockholm... men däremot har jag även hört klagomål om biogasdrivna MAN i Göteborg.

GUB:s Neoplan- och MAN-biogasbussar från 2006 och 2007 har också "skuttat fram som kaniner" dock mest mellan växlingarna och kanske inte just vid acceleration, det har vad jag förtått berott på databoxarna och motorstyrningen.
De äldre och de nyare biogasbussarna går oftast väldigt mjukt.

Sen som sagt de Volvo B10L diesel vi hade i Uppsala gick mycket stabilt, det enda som var lite störigt var att de ryckte till lite vid acceleration från stopp, strax innan ettan åkte i, men det är väl ganska vanligt hos bussar med ZF-automater?

    Våra B10L på GUB som vi hade har vi haft en hel del problem med. Speciellt i början då dom stod nästan i ett halv år innan vi fick fart på dom. Det berodde dels på att det var för dålig ventilation i motorutrymmet så att det blev för varmt så att diesel började koka i ledningarna.

     Sedan en hel del andra små fel under alla år. Det är många så att rabla upp dom tar för lång tid.

      //Niclas

Rickbox

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 mars 2011, 15:22:33 PM
    Våra B10L på GUB som vi hade har vi haft en hel del problem med. Speciellt i början då dom stod nästan i ett halv år innan vi fick fart på dom. Det berodde dels på att det var för dålig ventilation i motorutrymmet så att det blev för varmt så att diesel började koka i ledningarna.

     Sedan en hel del andra små fel under alla år. Det är många så att rabla upp dom tar för lång tid.

      //Niclas

Ok där ser man! Det var dock inget jag märkte, men 1996 så var ju modellen ganska ny så det fanns väl en del barnsjukdomar då, vet inte hur det är på de nyare från 2000 och framåt.

Volvo B7L ska jag däremot ha hört vara riktiga skitbussar, men det varierar säkert.

Rickbox

Får jag då fråga varför köpte inte GUB in Volvo B10BLE istället, den var väl mera driftsäker och billigare i inköp?
Det hade kanske gjort att GUB liksom VL hade kunnat fortsätta ett tag med Volvo... VL har inte en enda B10L vad jag vet.

Kimsan

Körde dessa i Malmö i 3 år och upplevde dom som väldigt behagliga så länge man underhöll dom rätt. Kan vara dåligt underhåll och taskig kvalité på gasen som gör att dom skuttar. Det är alltså det gamla vanliga med dåliga bussar, underhållet. En bra B10L skulle jag ta framför våra trånga 7700, dom var tystare också ironiskt nog.

Calle

GS 950-951 är under all kritik, bullriga och allmänt sunkiga inuti...

Bussfanatikern

GS 950 och 951 är väl gamla Swebus 4780 och 5781 om inte jag minns fel. Dessa räcker ju fram till sommaren 2012 i alla fall.

PauPut

Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 mars 2011, 01:21:03 AM
GS 950 och 951 är väl gamla Swebus 4780 och 5781 om inte jag minns fel. Dessa räcker ju fram till sommaren 2012 i alla fall.

Borde stämma.

Calle

Enligt rykten så valde GS ut de bästa av Swebus gasleder, vilket inte lär ha varit ett lätt jobb...