Huvudmeny

Flygbuss i brand

Startat av Christer K, 17 februari 2011, 08:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: Knut skrivet 19 februari 2011, 23:34:20 PM
Får ta tilbake 6013 da.
Mener at det er merkelig at Swebus ikke har noen reserve vogner. Greit nok at 2-3 vogner ekstra koster endel penger på et år. Men hva koster det å sette bort trafikken til f.eks Nordia. Og kanskje man kunne holde unna vedlikeholdet på resten av vognparken om man kan la de komme til doktoren ved behov.
Har ikke kontroll på hvor mange av 68xx og 00xx som går med klimastyringsproblemer. Og hvor lenge 6335 har kjørt med større luftlekkasjer. den vogna mister jo lufta på svært korttid.
Men blir jo ikke reparert

Det märks att Nobina och Swebus är släkt...  ::)

Ersa

Citat från: Jan skrivet 19 februari 2011, 23:25:39 PM
De 4 i 56 serien 5604-05, 5608-09 är på väg ut men någon blir troligtvis kvar lite extra. Nackdelen med dessa är att de inte kan gå i miljözonerna längre.

Citat från: Knut skrivet 19 februari 2011, 23:34:20 PM
Får ta tilbake 6013 da.

Linje 866 passerar inga miljözoner, så innan Arlanda blivit miljözon är årsmodellen inga problem. Annars kan Uppsalaförarna nog generöst avvara 6009, men den stod på GUB för nån slags reparation nu i veckan...

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2011, 13:22:54 PM
Linje 866 passerar inga miljözoner, så innan Arlanda blivit miljözon är årsmodellen inga problem. Annars kan Uppsalaförarna nog generöst avvara 6009, men den stod på GUB för nån slags reparation nu i veckan...

Jag tyckte att 6009 såg väldigt avställd ut när den stod hos GUB, men då hade jag tydligen fel då...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Tonniiie

Citat från: calken skrivet 20 februari 2011, 14:19:51 PM
Jag tyckte att 6009 såg väldigt avställd ut när den stod hos GUB, men då hade jag tydligen fel då...

6009 rullar för fullt på 835an såg den senast förra veckan.

Carl Eric

Citat från: Tonnie skrivet 20 februari 2011, 15:52:31 PM
6009 rullar för fullt på 835an såg den senast förra veckan.

Njaa, i fredags så stod den hos GUB i Uppsala, precis som Ersa skrev! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niclas Rosenius

Citat från: calken skrivet 20 februari 2011, 16:57:31 PM
Njaa, i fredags så stod den hos GUB i Uppsala, precis som Ersa skrev! :)

    Den är inne på en större service just nu.

    //Niclas

Jacob

Någon som vet hur länge 6009 kommer vara kvar i trafik hos Swebus? :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Tonniiie

Citat från: calken skrivet 20 februari 2011, 16:57:31 PM
Njaa, i fredags så stod den hos GUB i Uppsala, precis som Ersa skrev! :)

Måste ha varit i slutet av veckan den kom in dåå. Om jag inte minns fel såg jag henne i måndags i Malmö.

Niclas Rosenius

Citat från: Tonnie skrivet 20 februari 2011, 19:00:06 PM
Måste ha varit i slutet av veckan den kom in dåå. Om jag inte minns fel såg jag henne i måndags i Malmö.

    Fanns inne hos NeoVäst i torsdags i alla fall.

    //Niclas

Ersa

6009 och 6013 ja...  Det skulle verkligen inte vara fel med ett par nya vagnar i vår, så de bägge gamla manliga pensionärerna får vila lite.

Lars

Citat från: Knut skrivet 19 februari 2011, 23:34:20 PM
Får ta tilbake 6013 da.
Mener at det er merkelig at Swebus ikke har noen reserve vogner. Greit nok at 2-3 vogner ekstra koster endel penger på et år. Men hva koster det å sette bort trafikken til f.eks Nordia. Og kanskje man kunne holde unna vedlikeholdet på resten av vognparken om man kan la de komme til doktoren ved behov.
Har ikke kontroll på hvor mange av 68xx og 00xx som går med klimastyringsproblemer. Og hvor lenge 6335 har kjørt med større luftlekkasjer. den vogna mister jo lufta på svært korttid.
Men blir jo ikke reparert

Nobina och Swebus har ytterst få reservbussar, det kostar mer att ha en buss inregistrerad i Sverige mot vad det kostar att ha reservbussar inregistrerade i Norge.
Det är nog framräknat hur mycket externa tjänster som kan köpas in innan det lönar sig att ha reservfordon stående.

Sedan så optimeras ju vagnparken så effektivt som möjligt och även antalet reservfordon är i en del fall med i avtalen med länstrafikbolagen.
Att sedan driftsäkerheten på nya fordon inte motsvarar de förväntningar man har på nya fordon är en helt annan sak!

Knut

Citat från: Lars skrivet 20 februari 2011, 23:46:47 PM
Nobina och Swebus har ytterst få reservbussar, det kostar mer att ha en buss inregistrerad i Sverige mot vad det kostar att ha reservbussar inregistrerade i Norge.
Det är nog framräknat hur mycket externa tjänster som kan köpas in innan det lönar sig att ha reservfordon stående.

Sedan så optimeras ju vagnparken så effektivt som möjligt och även antalet reservfordon är i en del fall med i avtalen med länstrafikbolagen.
Att sedan driftsäkerheten på nya fordon inte motsvarar de förväntningar man har på nya fordon är en helt annan sak!
Kostnader for en reserve vognpark er en sak, og ganske så viktig.
En annen sak er hvordan kundere ser på dette at det ofte er Nordia, Schau's, Alternativen osv som kjøres som ordinarievogn.
Dette reagerer svært mange på. Selv om bussene nå (som oftest) har internett og inoen tilfeller 230V tilgjengelig.
Man opprettholder ikke en merkevare om merkenavnet ikke fremgår på tjenesten(fordonet) man tilbyr kundene
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Lars

Citat från: Knut skrivet 21 februari 2011, 11:47:35 AM
Kostnader for en reserve vognpark er en sak, og ganske så viktig.
En annen sak er hvordan kundere ser på dette at det ofte er Nordia, Schau's, Alternativen osv som kjøres som ordinarievogn.
Dette reagerer svært mange på. Selv om bussene nå (som oftest) har internett og inoen tilfeller 230V tilgjengelig.
Man opprettholder ikke en merkevare om merkenavnet ikke fremgår på tjenesten(fordonet) man tilbyr kundene
Ja detta är en annan sak och det har du rätt i, jag har själv funderat på detta många gånger men många "moderna" chefer tittar bara på ekonomin för stunden och det som du beskriver om hur kunden uppfattar det hela ingår inte i deras tankevärld för den framtida intäkten går ej att ta upp i en bokförning.
När jag själv jobbade på GDG i Karlstad på 80-talet hände det ofta som länsbussar och lediga turbussar fick rycka in och köra express, det var på den gamla goda tiden som det bara var att stå vid en stolpe när man ville med bussen, precis som det är på de flesta ekspressbussar i Norge än idag.
Detta upphörde när Swebus bildats och expressbussar och länsbussar gick in i olika bolag, då plötsligt började de privata åkarna att köra allt extra åt expressen.
Men på senare tid har faktiskt just Karlstad kört en del på expressen med bussar från Nobina, men de är då i Värmlandstrafiks färg.

Niclas Rosenius



   En liten uppdatering när det gäller 6009 så står i Uppsala pga växellådsrenovering.

   Har kommit in lite vatten och motorolja in i v-lådan.

    //Niclas

Tonniiie

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 februari 2011, 16:50:59 PM

   En liten uppdatering när det gäller 6009 så står i Uppsala pga växellådsrenovering.

   Har kommit in lite vatten och motorolja in i v-lådan.

    //Niclas


Haha kom de på nu att växellådan inte riktigt gjorde sitt jobb ;D. Ja det är bra att det åtgärdas  :)