VDL säljer dubbeldäckare till Nobina

Startat av Bjarne-W, 29 december 2010, 11:54:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 30 december 2010, 13:23:44 PM
Linje 677, Norrtälje - Uppsala blir väl kvar?

Absolut. Förmodligen med i stort sett samma färg- och tillgänglighetskrav som idag, dvs 100% lågentré i blått som 15-meters boogivagnar och/eller 18-meters ledvagnar. Däremot ändras väl bränslekraven till mer "miljövänligt" som etanol, RME och annat, och då blir följdfrågan om B9S finns att köpa i en sån version. Om inte blir det väl rätt glest med B9S i Norrtälje jämfört med idag?

Jonas Strömblad

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 13:57:04 PM
Krav på övertagande: 4433, 6646-6649

H52 4433? Hur/varför hamnar den med i övertagandet? Det måste ju bli en riktig katt bland hermelinerna.
/J

Jonas Strömblad


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 15:39:18 PM
Den ägs av SL därav ingår den i övertagandet

Om den ägs av SL, heter den i så fall fortfarande "H52 4433" istället för "Busslink 4433"? ;)

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 10:32:31 AM
Jo visst räcker 25 bussar, det nya upplägget med glesare turer med större fordon torde kräva ca 22 vagnar + teknisk reserv

Helt rätt. 676 Stockholm-Norrtälje kommer helt att trafikeras med dubbeldäckare medan 677 Uppsala-Norrtälje får vanliga boggi/ledbussar lågentré. /Henrik/

Bussmicke

Citat från: HB skrivet 30 december 2010, 17:58:11 PM
Helt rätt. 676 Stockholm-Norrtälje kommer helt att trafikeras med dubbeldäckare medan 677 Uppsala-Norrtälje får vanliga boggi/ledbussar lågentré. /Henrik/


Denna höst kommer bli intressant-
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 30 december 2010, 18:39:44 PM
Denna höst kommer bli intressant-

Du kommer att få mycket att göra veckorna efter midsommar. Speciellt om du ska få snygga sommarmiljöbilder på alla nya vagnar innan hösten. 8)

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 30 december 2010, 15:11:18 PM
H52 4433? Hur/varför hamnar den med i övertagandet? Det måste ju bli en riktig katt bland hermelinerna.
/J

Aha, det förklarar saken.
Men 4433 (och 4434) & 6646-49 är ju inte kvar i Norrtälje. 4433-34 flyttades under 2010 från Norrtälje via Råsta till Täby och 6646-49 under sommaren från Norrtälje till Råsta. Då kommer de alltså tillbaka till Norrtälje under 2011.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 december 2010, 21:44:53 PM
Aha, det förklarar saken.
Men 4433 (och 4434) & 6646-49 är ju inte kvar i Norrtälje. 4433-34 flyttades under 2010 från Norrtälje via Råsta till Täby och 6646-49 under sommaren från Norrtälje till Råsta. Då kommer de alltså tillbaka till Norrtälje under 2011.

Jodå, bussar kan oftast vandra runt i länet, bara de är tillbaka på avslutningsdagen!

/Ted

Måns Johannesson

Emedan 6648 och 6649 har vi antagligen fått svaret på vilka 2 av bussarna för 677 är.

/Måns

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 30 december 2010, 22:13:55 PM
Jodå, bussar kan oftast vandra runt i länet, bara de är tillbaka på avslutningsdagen!

/Ted

Tack för uppgiften.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fikman

Bussarna kommer att levereras i 3 grupper under sommaren, blir 185cm takhöjd på övervåningen med.

Andreas91

Dubbeldäckarna såg riktigt snygga ut - blir kul med en förhoppningsvis "intressantare" resa mellan Stockholm och Norrtälje i framtiden.  :P Som det har nämnts tidigare, så låter 85 bussar för hela Roslagen nästan för lite, men det går säkert ihop på något vis. Funderar på vad som man kan ana kommer att fara fram på ex. Vätövägen när Nobina tar över trafiken. MAN-kortvagnar kanske...  :-\

Omnilasse

Citat från: Andreas91 skrivet 25 januari 2011, 12:12:25 PM
Dubbeldäckarna såg riktigt snygga ut - blir kul med en förhoppningsvis "intressantare" resa mellan Stockholm och Norrtälje i framtiden.  :P Som det har nämnts tidigare, så låter 85 bussar för hela Roslagen nästan för lite, men det går säkert ihop på något vis. Funderar på vad som man kan ana kommer att fara fram på ex. Vätövägen när Nobina tar över trafiken. MAN-kortvagnar kanske...  :-\
Det har väl inte framkommit några andra inköp än dubbeldäckarna ännu - men det kommer väl med tiden. MAN kortvagnar är ju knappast lämpliga för landsortstrafiken - däremot kanske för stadsbussarna. Genom att man har ca 25 nya bussar och åldersgränsen (utom på just 676, 677) är 16 år, medel 8 år, får man alltså ha en total ålder på bussarna på 680 år, som inte får överskridas. Genom att 25 bussar har <1 år, kan alltså resterande bussar ha en medellängd på drygt 11 år (dessutom var det väl 4 trängelbussar som ingick från 2006), alltså får man nog räkna med att man använder en hel från Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka. dels har man ju några B9SA i 00xx-serien och en väldig massa boggibussar i bägge trafikområdena. Eftersom det körs så mycket mindre trafik (särskilt i Nacka/Värmdö) under sommaren, lär man nog kunna flytta över de bussar som behövs (och ev. även låna från exvis Södertälje/Kallhäll). samt säkert lite kortlån från Keolis för att klara sommaren. Nu beror ju detta också lite på vad man angett för plan i anbudet - men det är svårt att tro att man inte fortsätter med trenden att köra boggibussar istället för ledbuss. Manbussarna från Nacka/Värmdö är det väl rimligt att man (förutom ev. stadsbussar till Norrtälje) portionerar ut på framförallt Kallhäll.  Men detta är ju som vanligt bara rena spekulationer.

Gabi94

Vilka bussar skulle Norrtälje vilja ha från Södertälje, det finns nu 6 volvobussar (5196- 5201), MAN bussar ( 6521 - 6539 city bussar 6560-6568), och 34 st Scania Omnilinkar.