Två 100-bussar i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 12 december 2010, 22:24:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Så var det då dags för Orusttrafiken att ta över linje 100 mellan Borås och Göteborg. Dessvärre hade man inte skyltat om på resecentrum utan många resenärer stod vid den gamla hållplatsen där det alltså fortfarande stod "100 Göteborg" på väntkuren. Andra hade trots detta hittat den rätta att vänta vid. Här följer några bilder från i eftermiddags, man kör f ö halvtimmestrafik på söndagar.

Först 70877 som skulle gått från Borås resecentrum kl 14.40. Denna var dock sen och kom ner till hållplatsen 10 minuter efter avgångstid och avgick en kvart sen.








Bussen som gick i turen efter, 70876, ankom 2 minuter sen från Göteborg och kunde avgå tillbaka dit i rätt tid.





Bussmicke

Se där ja, visste väl jag kunde lita på dig.
Har väntat hela dagen på detta ;) och trodde de skulle komma snabbare..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#2
Kanske vore läge med en lista över Orusttrafikens alla nya bussar Öckerö/Linje 100-102?

Jag skulle vilja veta  det då jag ska ner i veckan som kommer.
Jag har klurat ut att:

70871-70884 är Van Hool på linje 100
70891-70895 är Beulas på linje 290,291 (Normalt)
men sen körde jag fast. Det är ju ett gäng som ska rulla på 101+102 också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2010, 23:12:11 PM
Kanske vore läge med en lista över Orusttrafikens alla nya bussar Öckerö/Linje 100-102?

Jag skulle vilja veta  det då jag ska ner i veckan som kommer.
Jag har klurat ut att:

70871-70884 är Van Hool på linje 100
70891-70895 är Beulas på linje 290,291 (Normalt)
men sen körde jag fast. Det är ju ett gäng som ska rulla på 101+102 också.

Enligt SBH verkar de sistnämnda kunna vara 70851-70857 - alla dessa är Volvo B9R 4x2 / Carrus 9700S NL.

CS

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 12 december 2010, 23:29:32 PM
Enligt SBH verkar de sistnämnda kunna vara 70851-70857 - alla dessa är Volvo B9R 4x2 / Carrus 9700S NL.

Det stämmer bra det! Dessutom 70349 och 70350 (båda fd Orange) för linje 102.

Bergenga

Og der ser man hvordan den nye Nettbuss-logoen skal være. Det er vel de første bildene av den logoen i Sverige?

Det finnes én buss i Norge som har hatt den logoen i nesten ett år nå, og noen flere som har hatt noe av det samme.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 december 2010, 12:42:22 PM
Og der ser man hvordan den nye Nettbuss-logoen skal være. Det er vel de første bildene av den logoen i Sverige?

Det finnes én buss i Norge som har hatt den logoen i nesten ett år nå, og noen flere som har hatt noe av det samme.

Jag visade en närbild på loggan för en vecka sedan.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Fina bilder, Bernt!
Hoppas att trafiken flyter på bra! Skall själv prova turen nästa vecka.

yngrot

Ska bli intressant att se hur den nya 100 funkar efter nån veckas inkörning..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 13 december 2010, 17:33:41 PM
Fina bilder, Bernt!
Hoppas att trafiken flyter på bra! Skall själv prova turen nästa vecka.


Jag var nere vid Resecentrum i dag mellan 09.30 och 11.30 samt 13.30 och 15.40 och under den tiden flöt i stort sett trafiken på bra på linje 100. En del avgångar på förmiddagen var mycket glest besatta: ett 20-tal resenärer. Avgången 14.55 var så sen att den ställdes in men alla resenärer kom med 15.10. Risken för problem med 10-minuterstrafiken är större lite längre fram på dagen eftersom vid de tider jag var där många av bussarna utgick från garaget i Borås.

Många av studenterna vid högskolan har väl också redan tagit jullov. En försäljningsbil stod uppställd utanför linje 100:s hållplats och skall så göra till den 23 december. Många sågs köpa biljett där innan avgång. Uppgiften att det inte går att köpa biljett ombord på bussen tycks vara felaktig. I går hade många avgångar blivit försenade av just den anledningen. Däremot går det naturligtvis inte att köpa på bussen så länge försäljningsbilen står där.

Fortfarande var det en del som hade svårt att hitta rätt hållplats. Hur man kan stå vid den gamla hållplatsen och inte se en dubbeldäckare skyltad 100 Göteborg 15 meter därifrån övergår mitt missförstånd men så var det i alla fall. Den gamla hållplatsen var fortfarande felskyltad ("100 Göteborg") men det fanns ett anslag i kuren att den var flyttad.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Man ser inte skogen för alla trän heter det ju .. och det stämmer ofta .. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gabi94

Skulle också vilja åka dom men jag bor fööör långt.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2010, 18:14:49 PM
Jag var nere vid Resecentrum i dag mellan 09.30 och 11.30 samt 13.30 och 15.40 och under den tiden flöt i stort sett trafiken på bra på linje 100. En del avgångar på förmiddagen var mycket glest besatta: ett 20-tal resenärer. Avgången 14.55 var så sen att den ställdes in men alla resenärer kom med 15.10. Risken för problem med 10-minuterstrafiken är större lite längre fram på dagen eftersom vid de tider jag var där många av bussarna utgick från garaget i Borås.

Det blev rena soppan senare kan man säga. Jag åkte 17.20 från Göteborg och var i Borås runt 18.45 och enligt vad jag hörde hade de som avgått 17.00 och 17.10 från Göteborg båda ankommit ca 5 minuter tidigare än vi. Det blev nog en del "kolonnkörning" tillbaka till Göteborg med bussarna misstänker jag, jag vet inte riktigt vilka turer som ställdes in. Dels var det väldigt trög trafik i centrala Göteborg och dessutom hade en lastbil fått problem strax före Landvetter vilket orsakade långa köer så restiden blev minst sagt opålitlig. Men det är trots allt sådant som händer ibland.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2010, 18:14:49 PM
Många av studenterna vid högskolan har väl också redan tagit jullov. En försäljningsbil stod uppställd utanför linje 100:s hållplats och skall så göra till den 23 december. Många sågs köpa biljett där innan avgång. Uppgiften att det inte går att köpa biljett ombord på bussen tycks vara felaktig. I går hade många avgångar blivit försenade av just den anledningen. Däremot går det naturligtvis inte att köpa på bussen så länge försäljningsbilen står där.

December och från månadsskiftet maj-juni till sommaren har den här linjen ganska låg beläggning (eller ganska utspritt resande över dagen kanske man ska säga) men blir ändå ofta försenad på grund av att trafiksituationen i Göteborg är som värst just dessa tider på året. Det ska bli intressant att se hur det blir efter helgerna eller när den riktigt stora belastningen kommer i mars-april respektive september-oktober.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2010, 18:14:49 PM
Fortfarande var det en del som hade svårt att hitta rätt hållplats. Hur man kan stå vid den gamla hållplatsen och inte se en dubbeldäckare skyltad 100 Göteborg 15 meter därifrån övergår mitt missförstånd men så var det i alla fall. Den gamla hållplatsen var fortfarande felskyltad ("100 Göteborg") men det fanns ett anslag i kuren att den var flyttad.

Jag försökte ta mitt medborgerliga ansvar och göra några medresenärer uppmärksamma som möjligt och jag försökte dessutom pilla bort den felaktiga klisterremsan på gamla kuren imorse men båda sakerna var i det närmaste ogörliga. Jag fick med mig ungefär 5 av 10 medresenärer som väntade vid gamla läget över till nya bussen. "Men den har alltid avgått härifrån", ungefär.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 14 december 2010, 14:46:20 PM

Jag försökte ta mitt medborgerliga ansvar och göra några medresenärer uppmärksamma som möjligt och jag försökte dessutom pilla bort den felaktiga klisterremsan på gamla kuren imorse men båda sakerna var i det närmaste ogörliga. Jag fick med mig ungefär 5 av 10 medresenärer som väntade vid gamla läget över till nya bussen. "Men den har alltid avgått härifrån", ungefär.


Jag såg att någon redan på måndagen hade gjort ett sådant försök. Nu står det visserligen fel men jag tror inte det kommer att bli mycket bättre när rätt remsa "101 Göteborg" kommer upp. Uppenbarligen har också många helt missat att det blivit ett nytt trafikupplägg med nya bussar.

Åsa Grogarn Sol, programledare i Sjuhärad som åker med 100-bussarna varje arbetsdag, var för övrigt inte särskilt imponerad över komforten i de nya bussarna enligt vad hon sade i dag. Det var framför allt ryggstöden hon inte gillade. Det framgick av lätt förståeliga skäl inte om hon åkt van Hool eller Beulas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2010, 15:37:02 PM
Åsa Grogarn Sol, programledare i Sjuhärad som åker med 100-bussarna varje arbetsdag, var för övrigt inte särskilt imponerad över komforten i de nya bussarna enligt vad hon sade i dag. Det var framför allt ryggstöden hon inte gillade. Det framgick av lätt förståeliga skäl inte om hon åkt van Hool eller Beulas.

Jag får säga att jag är väldigt nöjd med bussarna. Nu har jag visserligen bara åkt van Hool-varianten än så länge, men ändå. Alla reaktioner jag hört från andra passagerare är också väldigt positiva till komforten och inredningen och imponerade av hur tyst och mjukt bussarna går.

Däremot har jag pratat med några som kom från jobben i Borås till Göteborg och en hade fått ståplats på linje 102 både måndag och tisdag morgon, en annan hade väntat 25 minuter i Borås på linje 100. En tyckte att upplägget för pendlare som bor i Göteborg och jobbar i Borås är lite för svagt, det är för lite kapacitet till Sjukhuset och många tycker att åtminstone linje 101 borde kunna få en hållplats i närheten av Södra Torget, t ex Söderbro. Jag får nog hålla med om att det sistnämnda borde gå att ordna utan att behöva ändra något i upplägget i övrigt, även om fickorna vid Söderbro kanske borde förlängas lite och göras lite trafiksäkrare om det ska fungera optimalt.

(Vi kanske borde stycka ut en del av de här diskussionerna om "nya 100" till en ny tråd i Busstrafik istället?)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-