Huvudmeny

Bullriga salfar

Startat av Calle, 05 oktober 2010, 17:06:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 19:29:50 PM
Sen är ju frågan om det är värt att bygga en buss som håller "i längden". Efter 8 år sparkas bussarna ju ut från miljözonerna, och efter ytterligare 2-4 år är de ju för gamla för de flesta avtal, och exporteras därmed österut.

Vilket i sin tur är vansinne då bussarna ju håller mycket längre än så, och faktum kvarstår - Det är väl samma luft som förorenas(?) där ("Österut") som här... Och vad frestar mest på miljön, att köra en 2-4 år "för gammal" buss eller bygga en helt ny...? Men visst, det KAN ju innebära att en ännu äldre buss skrotas ut i nå´t land långt österut, men ändå...

Att det sedan dessutom skapar fenomenet med icke välbyggda bussar, som Ersa beskriver, är ju bara det en katastrof egentligen...

//Danne

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 19:29:50 PM
Sen är ju frågan om det är värt att bygga en buss som håller "i längden". Efter 8 år sparkas bussarna ju ut från miljözonerna, och efter ytterligare 2-4 år är de ju för gamla för de flesta avtal, och exporteras därmed österut.

Om de nu kunde hålla hela 8 år hade det ju varit underbart ::) ;). Som det är nu strular ju nya bussar ofta från dag 1 och vissa börjar bli riktiga ras redan efter 2-3 år >:(

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 11:49:04 AM
Nej, som Lars Ödlund antydde är den ritad av några som försökt uppfylla alla huvudmännens olika krav, och då blir resultatet ett fordon som är fullt med kompromisser och därför inte är helt optimalt. Man får den buss man kräver.

Det jag stör mig mest är oförmågan att få många sittplatser! Jag skulle lätt kunna få in 5-8 plaster fler i den bussen....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussfanatikern

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 oktober 2010, 07:06:27 AM
Signaturen menar nog de göteborgska B9S som ju finns i utförandet B9SALF. I Stockholm, Östergötland m.fl. ställen gäller väl främst B9SALE.
SALF finns ju också i Umeå.

Jonas Strömblad

Citat från: Matte skrivet 06 oktober 2010, 12:55:49 PM
Jag har iof nästan bara erfarenhet som passagerare i Volvo B9S. Enda kör erfarenhet jag har är på garage plan på Ösmo garaget. Och det är från Ramp till tvätthall och storstädning och sedan köra igenom tvättmaskinen och tebaks på Ramp. Jag gillar dom som passagerare och kör dugligt passar förarplatsen mig bättre än Scania. Som jag tycker så finns det lika mycket dynga som kommer från Scania fabriken tyvärr.

Fast i Scania får man inte tinnitus efter en arbetsdag...
/J

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 oktober 2010, 02:04:35 AM
SALF finns ju också i Umeå.

Det är 18 st Volvo 8500, B9SALE, dvs lågentré med normalhög bakdel i Umeå. Länstrafiken och kommunen förbjöd inköp av nya rena låggolvsbussar till tätortstrafiken vid den senaste upphandlingen(!)

AO

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2010, 10:21:02 AM
Det är 18 st Volvo 8500, B9SALE, dvs lågentré med normalhög bakdel i Umeå. Länstrafiken och kommunen förbjöd inköp av nya rena låggolvsbussar till tätortstrafiken vid den senaste upphandlingen(!)

Oj det visste jag inte. Vad var anledningen till det förbudet?

Fredrik Gelin

Komfort?  ;D

I övrigt kan jag instämma med tidigare talare i att B9:orna generellt inte är någon hit att serva eller köra, men man får som sagt vad man betalar för.
SL ville ha en motorvägsbuss med låggolv/lågentré men inte pusher för vägegenskapernas skull gissar jag, därav tillkomsten av B9S.
Eftersom det inte går att kombinera många sittplatser med mittmotor och lågentré fick man som sagt kompromissa så gott det gick.

De äldsta B9:orna som går i trafik för Busslink i SL-land levererades 2003 tror jag och de fungerar oftast bättre än sina yngre kollegor på flera punkter.
De nyare bussarna (2007:or) har mer elektronik och en annan datorplattform vilket orsakat en hel del intressanta effekter eftersom Volvo inte utvecklar något datorsystem enbart för bussarna utan använder lastbilssystem som anpassas för bussarna.

Men de vanligaste bekymren med B9:orna i Roslagen åtminstone är olika typer av dörrfel samt bromsar (främst hö driv som nämndes tidigare i tråden) som slits väldigt fort.
Dock måste jag även få lägga in en brasklapp till en del av de som kör bussarna eftersom jag dagligen ser hur förarna "misshandlar" bussarna genom att gasa för hårt och starta upp bussarna utan att ge datorn en chans att gå igenom alla noder (vänta tills lamporna på instrumentpanelen slocknar så går de mycket bättre...) men trots ihärdiga försök att "lära" förarna hur B9:orna skall hanteras så går det så där med den saken.

De äldre B9:orna är betydligt mindre känsliga för datorproblem än de nyare vilket kanske inte är så konstigt om man ser till hur mycket datorutrustning man har klämt in i de nyare...

Volvo och Busslink är inte riktigt bästa kompisar för närvarande vilket gör att antalet nya B9:or till Busslink lär vara minimalt åtminstone några år framöver.
Intressant är dock att Volvo valt att behålla B9:an även i kommande generation av bussar som skall byggas både i Säffle och i Polen, så helt usla kan de knappast vara...
Jag upplever också att Volvo kommit till rätta med en hel del av de tidiga barnsjukdomarna på B9:orna, men kompressorer och bromsar verkar fortfarande vara förbrukningsvara i B9:orna.
//Fredrik

KG

Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?

Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)

SimonB

Citat från: KG skrivet 08 oktober 2010, 16:35:08 PM
Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?

Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)

Bra fråga. Vrider du nyckeln direkt från noll till startläget på moderna Volvolastbilar/bussar, så tar det någon sekund innan startmotorn går. Det är ju märkligt om inte det skulle finnas någon form av mjukvaruspärr som ser till att ingenting tar skada.

Knut

Citat från: KG skrivet 08 oktober 2010, 16:35:08 PM
Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?

Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)
Da ville jo aldri en Volvo komme seg igang. Alltid en node som er defekt/kranglete
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: KG skrivet 08 oktober 2010, 16:35:08 PM
Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?
Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)

En bra fråga som ställts i de 10 år som problemet funnits på olika märken.
Enklast vore ju en idiotsäker lösning med en enkel knapp där tändningen slås på och av, samt en tryckknapp för startmotorn. Föraren hoppar in, slår på tändningen och trycker på startknappen. Sen lutar föraren sig tillbaka och väntar. När bussen själv tycker att alla noder är klara, drar den själv igång bussen uppåt 5 sekunder efter att föraren släppt startknappen. En förklaring kan stå på mittdisplayen. T.ex: "Motorn startas om 5 sekunder" inkl nedräkning.

Något i den stilen har jag sett finnas på nya Mercedes Sprinter, fast då med nyckelstart. Startmotorn drar runt och startar motorn när den är beredd, även efter att jag släppt nyckeln. Startmotorn stannar även så fort som motorn tänder till, även om jag håller kvar nyckeln i startmotorläget. Mycket smidigt! :)

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 oktober 2010, 11:30:15 AM

De äldsta B9:orna som går i trafik för Busslink i SL-land levererades 2003 tror jag och de fungerar oftast bättre än sina yngre kollegor på flera punkter.

Vilka bussar kom 2003?

Jag hade för mig att de första till SL-land kom 2005 iom trängselskatteförsöket (Busslinks 66-vagnar, Connex 38-vagnar och Swebus 60+61-vagnar). Har jag förträngt någon serie?

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2010, 23:56:56 PM
Vilka bussar kom 2003?

Jag hade för mig att de första till SL-land kom 2005 iom trängselskatteförsöket (Busslinks 66-vagnar, Connex 38-vagnar och Swebus 60+61-vagnar). Har jag förträngt någon serie?

April 2005 låter bekant. Det var iaf då Busslink 6301 med syskon dök upp i Norrtälje och Rimbo, innan trängselskatteförsöket drog igång om jag minns rätt. Och då även innan 66xx-serien.

Leo

Nobina 60xx samt 61xx dök väl upp i juli/augusti 2005.