Huvudmeny

Bullriga salfar

Startat av Calle, 05 oktober 2010, 17:06:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Är inte B9S en väldigt bullrig buss, jag tycker det verkar har sparats in på ljudisoleringen?  ???

Jonas Strömblad

Jo! Efter en arbetsdag i en sådan brummar det i skallen lång tid efter att man klivit ur bussen  :(
/J

Carl Eric

jag ser inte att B9S är bra någonstans...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

tycker dom nyare (00xx) låter mindre :P annas tycker jag det är en helt ok buss  :)

Ersa


Danne B.

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2010, 22:46:23 PM
Salfar?

Skönt... Då är det inte bara jag som undrar vad det är för ord...

//Danne


Mats Karlsson

Citat från: Danne B. skrivet 06 oktober 2010, 03:29:18 AM
Skönt... Då är det inte bara jag som undrar vad det är för ord...

//Danne

Signaturen menar nog de göteborgska B9S som ju finns i utförandet B9SALF. I Stockholm, Östergötland m.fl. ställen gäller väl främst B9SALE.

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 oktober 2010, 07:06:27 AM
Signaturen menar nog de göteborgska B9S som ju finns i utförandet B9SALF. I Stockholm, Östergötland m.fl. ställen gäller väl främst B9SALE.

Tack för förklaringen. :)

Marcus Li

Citat från: the0fiskis skrivet 05 oktober 2010, 21:42:38 PM
tycker dom nyare (00xx) låter mindre :P annas tycker jag det är en helt ok buss  :)

I de nyare bussarna har man ju nån slags vaddering utanpå motorrummet. Som passagerare tycker jag också de är helt ok. Största problemet är att det är trångt om det är barnvagnar ombord...

Erling.L

B9s aser jag va sämsta dynga säffle satt ihop som jag sett iaf ....enda färdelen e att dom oftast e pigga men i övrigt e hela bygget redo för tippen


Edit

Måste va ritad av nån som aldrig kört eller åkt buss
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: BEL skrivet 06 oktober 2010, 10:56:31 AM
Måste va ritad av nån som aldrig kört eller åkt buss

Nej, som Lars Ödlund antydde är den ritad av några som försökt uppfylla alla huvudmännens olika krav, och då blir resultatet ett fordon som är fullt med kompromisser och därför inte är helt optimalt. Man får den buss man kräver.

BadTab

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 09:08:17 AM
Som någon skrev tidigare i en annan tråd... man fick ju vad man ville ha....

Uppkomsten av B9S med varianter är ju en aning speciell, en buss full med kompromisser som väl inte ger en klockren slutprodukt.

Som en av dem som var på en av de första visningarna av en av förseriebussarna är jag väldigt förvånad att bussmodellen överhuvudtaget har sålts i så många exemplar, här har Volvo varit väldigt duktiga att sälja in konceptet och konkurrensen har varit dålig.
Bussen har ju sålts som en mittmotorbuss med samma fördelar som B58-B10MA-B12MA + låga insteg

En välkänd potentat hos en THM nämnde på visningen att sådana här bussar med "braskamin" kommer vi aldrig att låta våra entreprenörer köra med, verkligheten blev ju en annan och det beror mer på ekonomi och duktiga lobbyister hos Volvo än på god kvalité och utmärkta vägegenskaper/servicevänlighet

Kan ju flika in att de inte är speciellt roliga att serva och reparera heller..

De har placerat många komponenter som efter en tid behöver bytas väldigt dumt till, sånt som på exempel en b12b, b10m etc tar knappt hälften så lång tid i många fall... Sen att bromsok+bromscylinder på framförallt hö driv ofta går sönder pga att antispinnsystemet jobbar rätt mkt tycker jag känns som ytterligare en av många resultat av en riktig kompromissbuss.

Matte

Citat från: BEL skrivet 06 oktober 2010, 10:56:31 AM
B9s aser jag va sämsta dynga säffle satt ihop som jag sett iaf ....enda färdelen e att dom oftast e pigga men i övrigt e hela bygget redo för tippen


Edit

Måste va ritad av nån som aldrig kört eller åkt buss

Jag har iof nästan bara erfarenhet som passagerare i Volvo B9S. Enda kör erfarenhet jag har är på garage plan på Ösmo garaget. Och det är från Ramp till tvätthall och storstädning och sedan köra igenom tvättmaskinen och tebaks på Ramp. Jag gillar dom som passagerare och kör dugligt passar förarplatsen mig bättre än Scania. Som jag tycker så finns det lika mycket dynga som kommer från Scania fabriken tyvärr. Plast Scania är inte det det bästa heller och M.A.N, Setra, Neoplan och Solaris har jag 0% erfarenheter av. Så det är nog lika världar bland dom flesta buss tillverkare.

Erling.L

Största problemet med nyare bussar e nog att det skall va så mycket elektronik till allting i kombination till prispress.

verkar som ingen vågar eller kan satsa på kvalitet som troligen skulle bli billigare i längden.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: BEL skrivet 06 oktober 2010, 17:10:12 PM
Största problemet med nyare bussar e nog att det skall va så mycket elektronik till allting i kombination till prispress.
verkar som ingen vågar eller kan satsa på kvalitet som troligen skulle bli billigare i längden.

Sen är ju frågan om det är värt att bygga en buss som håller "i längden". Efter 8 år sparkas bussarna ju ut från miljözonerna, och efter ytterligare 2-4 år är de ju för gamla för de flesta avtal, och exporteras därmed österut.