Huvudmeny

Nobina X-län

Startat av Peter Öden, 04 september 2010, 08:49:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

#15
Citat från: HB skrivet 04 september 2010, 19:58:05 PM
Det fanns inga krav på ledbussar i upphandlingen. Ledbussarna har kommit senare som tilläggsbeställningar. /Henrik/

Har inget med att det ska vara ledbussar att göra utan att det ska vara AC på hela vagnparken direkt från trafikstart, sedan att Nobina inte kan fixa det under 1 helt år + 9 månader från dom fick veta att dom fått avtalet dvs 12+9 månader, detta må vara en skandal...
Tråkigt att inte upphandlande bolaget (länstrafikbolag/kommuner) ej kan ha högre krav att detta ska fixas omgående när avtalet inträder efter 9 månader från man har medelat vem som fick det, tråkigt när andra bolag lägger anbud och torskar på priset när andra bolag kan lägga lägre anbud och köra med vagnar som ej är enligt anbudet i grunden, helt klart förstår jag att man då kan lägga lägre anbud och vinna då med..
Det borde vara minst 5000kr/dag i vite per buss och dag man ej kör med det som utgick enligt avtalet man lade anbud för...
Man kan annars lägga ner vad allt anbud heter eller så bode andra bolag omgående överklaga då det vinnande bolaget ej kör med dom lovat i anbudet...
Lägger man det bästa anbudet så ska det även vara så att man levererar enligt avtalet från dag 1 annars så ska men inte ens lägga anbud om man ej kan lova det som står i avtalet, det är avtalsbrott om man ej levererar vad man lovat enligt AVTAL i anbudet...
Tråkigt att man ej kan ha rättvisa upphandlingar utan att det vinnande bolaget dikterar vad som gäller fast det avviker mot vad upphandlingen gällde från början när det gäller kvallité..
Hade det varit privat upphandling hade grymma viten utgått omgående från dag 1 mot det som står i avtalet som alla andra fått lägga anbud på (jo jag vet, jobbar inom det privata så jag vet vad som händer om man ej levererar det som är i avtalet, då pratar vi stora summor) Men när det gäller offentligt "skattepengar" så är det tyvärr ofta "lekstuga"


AO

Anledningen till att att ledbussarna har fått varit kvar även om de inte har uppfyllt kraven har varit på grund av att det förts samtal mellan Nobina och X-trafik kring vilka fordon som ska användas. Passagerarkapicitet har ställts i relation till lågentré. Man har kollat på flera olika lösningar (lågentré-ledbussar, lågentre-boggibussar, dubbeldäckare) och till slut kommit fram till att höggolvs-ledbussar med rullstolslyft är det bästa alternativet. Att bussarna rullat trotts att de inte uppfyllt kraven har enkelt varit för att Nobina och X-trafik höll på att utreda vad man skulle ha för bussar.

Jan

AÓ och HB framför ungefär samma anledning dvs att ledbussarna kommit fram efter förhandlingar med X trafik. Klaverdörr säger att inga ledbussar fanns med. Nu är X trafik beställare och viten eller ej så är det de parter enligt de avtal man skrivit under att följa.
I branschen 37 år

Klaverdörr

#18
Hej

2st ledbussar på Gästrikland avtalet kan knappast ha varit avgörande om vad som hadde behövts, utan detta har varit en billig lösning för NOBINA att slippa byta ut 2st bussar som igentligen ej kunde köras på avtalet när dom fick det oktober 2008 med start i juni 2009 bla 4473 gick länge på Stomlinje 1 före innan den hamna hos NNT och sedan åter hos NOBINA för länstrafiken fast den inte kunde platsa i den trafiken igentligen...
Sedan att det ska ta så enorm lång tid att utreda om 2 ledbussar behövs eller ej är åter en skandal, tråkigt för Veolia som var nummer 2 bakom Nobina med bara ca några 100000kr/år mer i kostnad och vad hade dom tänkt köra med?.

Hade X-trafik gjort rätt från början så hade alla avgångar på linje 41 alltid körts med lågentré ledbussar på denna linje och kallat dessa för Express Gävle-Sandviken-Gävle och kört dessa i ren 10 min trafik kl.06-09 samt 20 min trafik kl.05-06 och 9-14 och åter 10 min trafik kl.14-18 sedan 20min trafik till kl. 01 varannan buss går alltid vidare till Hofors i 10 min trafiken, när det är 20min trafik så går alla till Hofors ....

Helger ren 30 min trafik kl.05 till kl.01 och varannan går till Hofors...

Fredag och lördag natt körs trafiken till 03

Idag kan man räkna till flera 1000-tals bilar som åker Gävle-Sandviken och viseversa pga att busstrafiken inte fungerar bra, fick man bra trafik så hade många fler valt bussen ist, men bollen ligger hos X-trafik för att få trafiken bra...

Se hur man har löst trafiken Hammarö/Skoghall - Karlstad och i Hammarö kommun bor det bara ca 15000st men dom har flera linjer

http://www.varmlandstrafik.se/sites/default/files/tidtabeller/2010/minitidtabell_hammaro.pdf

Tidtabellen avser tätorten Skoghall mot Karlstad och Karlstad mot Skoghall och här går trafiken till ca kl 02 alla dagar i veckan!
Jag förstår att riks 80 är full med bilar i dagsläget mellan Gävle och Sandviken och vise versa men det kan ändras i framtiden om X-trafik vill utveckla trafiken, för som det är i dag fungerar det inte riktigt tyvärr!

Klaverdörr

#19
Citat från: Jan skrivet 05 september 2010, 02:11:55 AM
AÓ och HB framför ungefär samma anledning dvs att ledbussarna kommit fram efter förhandlingar med X trafik. Klaverdörr säger att inga ledbussar fanns med. Nu är X trafik beställare och viten eller ej så är det de parter enligt de avtal man skrivit under att följa.

Det är "Henrik" som säger att inga ledbussar hehövdes enligt avtalet, det jag vill poängtera är att det dom kört bussar som inte uppfyller avtalet då det har varit gamla bussar som nu råkar vara ledbussar utan AC..
Jag vill säga det att lägger man anbud så ska man följa avtalet utan att ha lekstuga som det ofta är i offentilga upphandlingar tyvärr.. Hade det varit på mitt arbete så hade NOBINA åkt ut direkt eller fått grymma viten, lägger man anbud så ska avtalet hållas direkt när det inträder, gör man inte rätt då så utgår grymma viten eller så ut direkt dvs avtalet upphör....

Nu verkar X-trafik yra en del, men i det privata arbetslivet så görs det inte på detta viset........
Nu verkar man kunna löjla bra mycke fast man skrivet ett avtal...
Tråkigt för andra som velat vara med i leken och inte fått anbudet och tyvärr blir det skattebetalarna som får stå för notan pga inkometenta tjänstemän...

Vi får se om stadsbussarna kan köra länge till med gamla länsbussar som saknar AC samt handikapplats till innan dessa lär fixas till då dessa bryter mot avtalet i stadstrafiken, då kravet är AC och handikapplats för att få köras i stadstrafiken Gävle...
De andra som lade anbud kanske inte ens hade satt detta i trafik.. Dvs åter avtalsbrott och detta sker bara i det offentliga för i det privata blir det enorma viten omgående när man ej följer avtalet. Men här kan man leka och diktera själv vad som gäller fast man har skrivit på ett avtal...

Jan

Citat från: Klaverdörr skrivet 05 september 2010, 06:35:58 AM
Det är "Henrik" som säger att inga ledbussar hehövdes enligt avtalet, det jag vill poängtera är att det dom kört bussar som inte uppfyller avtalet då det har varit gamla bussar som nu råkar vara ledbussar utan AC..
Jag vill säga det att lägger man anbud så ska man följa avtalet utan att ha lekstuga som det ofta är i offentilga upphandlingar tyvärr.. Hade det varit på mitt arbete så hade NOBINA åkt ut direkt eller fått grymma viten, lägger man anbud så ska avtalet hållas direkt när det inträder, gör man inte rätt då så utgår grymma viten eller så ut direkt dvs avtalet upphör....

Nu verkar X-trafik yra en del, men i det privata arbetslivet så görs det inte på detta viset........
Nu verkar man kunna löjla bra mycke fast man skrivet ett avtal...
Tråkigt för andra som velat vara med i leken och inte fått anbudet och tyvärr blir det skattebetalarna som får stå för notan pga inkometenta tjänstemän...

Vi får se om stadsbussarna kan köra länge till med gamla länsbussar som saknar AC samt handikapplats till innan dessa lär fixas till då dessa bryter mot avtalet i stadstrafiken, då kravet är AC och handikapplats för att få köras i stadstrafiken Gävle...
De andra som lade anbud kanske inte ens hade satt detta i trafik.. Dvs åter avtalsbrott och detta sker bara i det offentliga för i det privata blir det enorma viten omgående när man ej följer avtalet. Men här kan man leka och diktera själv vad som gäller fast man har skrivit på ett avtal...
Du har rätt att man ska följa avtal, dock så måste man vara så smidig att om båda parterna under avtalets gång, kunna göra justeringar. Man får inte vara så låst att man endast följer det som är överrenskommet från början.
I branschen 37 år

Jan

Ett bra sätt att se om X trafik anser om de olika bolagen sköter sig, är när svaret kommer angående Hälsingland. KR och troligen Nobina är med på detta tåg.
I branschen 37 år