Än leva gamla gudar

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 juni 2010, 18:25:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag trodde att förra veckan var den sista man skulle kunna se MaxCi på stan i Borås, men i dag stod denna parkerad på Bryggaregatan. Vad den gjorde där vet jag inte. Jag såg den aldrig i trafik. Jag vet heller inte vad tråden som hänger ned från fönstrens mittstolpe har för funktion.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias Andersson


Man tittar sig aldrig mätt på dessa.. :P :P

Ersa

Om 30-40 år kommer vi sitta och prata MaxCi-minnen över kaffekoppar och ölglas. Den kommer säkerligen att gå under namnet "den sista riktiga stadsbussen Scania byggde", och förhoppningsvis rullar det några hos veteranklubbarna. :)

Bussmicke

Ha ha ha ha Ha ha ha ha Ha ha ha ha Ha ha ha ha Ha ha ha ha Ha ha ha ha Ha ha ha ha Ha ha ha ha Ha ha ha ha

Tillåt mig små-le...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Arnt Helge

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2010, 18:25:08 PMJag vet heller inte vad tråden som hänger ned från fönstrens mittstolpe har för funktion.

Kan det tenkes at bussen har blitt brukt til øvning i presisjonskjøring? Da er vel en av øvelsene å "sikte" med bussen og forsøke å treffe blink...
Arnt Helge



Stolt bussjåfør siden 1998!

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2010, 22:14:19 PM
Om 30-40 år kommer vi sitta och prata MaxCi-minnen över kaffekoppar och ölglas. Den kommer säkerligen att gå under namnet "den sista riktiga stadsbussen Scania byggde", och förhoppningsvis rullar det några hos veteranklubbarna. :)



Ja du det låter ju trevligt värre. ;D  synd att B-M inte verkar gilla riktiga bussar för han lär väl knappast få vara med....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Zella

Tråden är nog tillför att du ska ta ett stadigt grepp och dra hem den och börja putsa och lacka  ;)

yngrot

Det blir ju lite svårt att gömma den här hemma bara... ;D   annars så lär jag ju veta hur jag skulle kunna "råka" hämta hem en .... ;D      Hoppas nu inte bara att en buss saknas får då lär jag väl bli lite misstänkt.. ??? :o
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

TH14b

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2010, 18:25:08 PM
Jag vet heller inte vad tråden som hänger ned från fönstrens mittstolpe har för funktion.

Citat från: Arnt Helge skrivet 23 juni 2010, 23:42:53 PM
Kan det tenkes at bussen har blitt brukt til øvning i presisjonskjøring? Da er vel en av øvelsene å "sikte" med bussen og forsøke å treffe blink...

Visst är det så. I början av sommarturlistan brukar det bli ett visst överskott på personal och det brukar BL utnyttja till att ha förarutbildning. Förmodligen har någon bara lånat bussen för att åka ett ärende ner till stan.

Bingoberra

Citat från: yngrot skrivet 24 juni 2010, 13:26:19 PM
Det blir ju lite svårt att gömma den här hemma bara... ;D   annars så lär jag ju veta hur jag skulle kunna "råka" hämta hem en .... ;D      Hoppas nu inte bara att en buss saknas får då lär jag väl bli lite misstänkt.. ??? :o

Tjuvkoppla och kör bara. ;)
Får du polisen efter dig letar du bara upp närmsta bussgrop och åker över. ;D

Skämt åsido, trist att se ännu en MaxCi ur trafik. Får hoppas att den lever ett tag till, som övningsbuss eller dyl.

yngrot

Ja och enligt en annan tråd är de nya gas Omnilink på väg från Polen... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 juni 2010, 22:26:55 PM
Ja och enligt en annan tråd är de nya gas Omnilink på väg från Polen... :P

Ja, ett par förare jag pratade med i går uppgav oberoende av varann att de skall komma så att de kan sättas i trafik till den 22 augusti när vinterturlistan börjar gälla igen. Det skall till dess också komma ytterligare tre MAN från Göteborg. Så det blir nytt att fotografera: 058-067 och 089-091.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2010, 18:25:08 PM
Jag trodde att förra veckan var den sista man skulle kunna se MaxCi på stan i Borås, men i dag stod denna parkerad på Bryggaregatan. Vad den gjorde där vet jag inte. Jag såg den aldrig i trafik. Jag vet heller inte vad tråden som hänger ned från fönstrens mittstolpe har för funktion.




Det var kanske sista chansen att ta en bild på denna ute på sta´n - den är, tillsammans med 019 och 033, avställd från den 24 juni. Några MaxCi är avställda från den 22 juni: 030, 031 och 032. Resterande fyra torde följa framöver - åtminstone över sommaren.

Bussfanatikern

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 22:31:34 PM
Ja, ett par förare jag pratade med i går uppgav oberoende av varann att de skall komma så att de kan sättas i trafik till den 22 augusti när vinterturlistan börjar gälla igen. Det skall till dess också komma ytterligare tre MAN från Göteborg. Så det blir nytt att fotografera: 058-067 och 089-091.


Dom där MAN-bussarna från Göteborg skulle kunna vara GS 740-742 men jag är inte riktigt säker ännu. Dock finns det mycket som talar för det eftersom dessa tre inte står med på den lista över GS bussplaceringar.

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juni 2010, 00:19:02 AM
Det var kanske sista chansen att ta en bild på denna ute på sta´n - den är, tillsammans med 019 och 033, avställd från den 24 juni. Några MaxCi är avställda från den 22 juni: 030, 031 och 032. Resterande fyra torde följa framöver - åtminstone över sommaren.

Eftersom jag tyckte det såg lite tunt ut med MaxCi hos BL nu så kollade jag de senast kvarvarande tio. Följande fyra såldes till Skrotfrag den 5/6 juli och avregistrerades samtidigt: 019, 029, 030 och 033. Avställda, men ännu i BL:s ägo, är 031 och 032 medan 023, 024, 026 och 037 märkligt nog inte ens har sommaravställts.