En kort provtur med Swebus 7012

Startat av Ersa, 07 maj 2010, 22:45:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 08:53:53 AM
"Annat ljus" tolkar iaf jag som varselljus med 21W-lampor, diodljus eller dimstrålkastare med halogenlampor.
Vansinne att slita på xenonhalvljusets dyra lampor dagtid. Dessa behöver jag istället under kvällen.

Känns som varselljus är på väg tillbaka, kanske just p.g.a. att man vill spara de dyrare xenonlamporna i halvljuset. Tyckte tidigare att det klassiska svenska varselljuset var i det närmaste utdött.

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 08 maj 2010, 09:47:09 AM
Känns som varselljus är på väg tillbaka, kanske just p.g.a. att man vill spara de dyrare xenonlamporna i halvljuset. Tyckte tidigare att det klassiska svenska varselljuset var i det närmaste utdött.

Välkommen tillbaka, varselljuset! Det försvann ju dessvärre från Saab 900 redan kring 1986-87, och från Volvo 240/740 några få år senare. På Volvo 9700 har man löst "day running lights" med snygga dioder, medan Scania OmniExpress fått klassiska 21W-lampor.

Men privata åkare kan ju lätt ersätta 21W-lampan i sina OmniExpresser med någon av dessa:
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=292&iPageID=61
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=43&iPageID=61
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=484&iPageID=61

Johan B

Lampan i den första länken är ett bromsljus med rödlysande dioder så den ska du nog inte sätta i framlyktorna ;)

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 08 maj 2010, 12:15:02 PM
Lampan i den första länken är ett bromsljus med rödlysande dioder så den ska du nog inte sätta i framlyktorna ;)

Nej den är vit, men beskrivningen är tyvärr rakt av kopierad från den röda, och därmed ser det helt fel ut.
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=41&iPageID=61

Johan B

Då är jag med. Slarvigt av Diodhuset, inte hade jag beställt denna efter att ha läst beskrivningen om det var vit belysning jag ville ha.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 08 maj 2010, 12:20:36 PM
Då är jag med. Slarvigt av Diodhuset, inte hade jag beställt denna efter att ha läst beskrivningen om det var vit belysning jag ville ha.

Ja, som köpare gäller det ibland att tänka lite åt säljaren. ;)

Möllers

Kör dom till Skåne med tro ska kanske dra till E6an en sväng  ::)

Niclas Rosenius



     Sprang på en viss herre med en apa igår vid Nobinas depå när man skulle ta och fota Swebus 7012.

     Får tacka för den lilla provturen samt fotostund. Här är i alla fall mina bilder, Lillgrabbens bilder kommer senare.

     

     

     Slutligen mannen själv  ;D

     

     //Niclas

   

   

Ersa

Till andra ljusnördar:


1. Varselljus - eller "Day running lights" (21W)


2. Dimstrålkastare (Halogen)


3. Halvljus (Xenon)


4: Helljus (Xenon) + påslagna extraljus (Halogen)
Det går självklart även att köra med enbart de yttre xenonhelljusen

yngrot

Trevligt med lite bilder på dessa nya och jag tycker det blev rätt snygga in den nya lacken med loggan på . Men Ersa hur upplever du förarplatsen och dess funktioner???  Min upplevelse på en mässa var att vi som skall sitta där fram och köra har en rätt trång plats ... och på den bussen satt dosan till Mobitec ovanför förar fönster lite svår att se och framförallt att ändra men Swebus kanske har annan placering på den??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Richard Walter

Jag fick 7017 igår eftermiddag från Jönköping till Malmö, det första intrycket är att det är en sympatisk vagn att ha med att göra. Ett klart lyft efter det tyskturkiska industriavfall som äntligen börjar sållas bort.
Förarplatsen är i stort sett tillräckligt rymlig även om man mäter två meter, problemet med den är mest att instrumentbrädan sitter för lågt och långt fram. När man hittat en bra ställning för ben och rygg så sitter man för långt ifrån de flesta knapparna på brädan, det i sig är väl ingen större katastrof eftersom man inte ska dit och pilla hela tiden. Men ratten sitter också placerad långt fram och går inte att justera varken tillräckligt långt upp eller tillbaka, så man får den mer eller mindre i knät. Det funkar med godkänt ute på landsvägen, men när man kommer in i samhällen och ska ratta så behöver man möblera om körställningen för att kunna köra någorlunda bekvämt eftersom ratt, blinkerspak och växelreglage är precis utom räckhåll annars.
Ratten är också onödigt krånglig att ställa in, två knappar- en för att lossa ratten och en annan för att låsa den igen. Tanken gissar jag är att man ska lossa den och sedan trycka på den andra som succesivt låser fast i läge efter ett tag, eller så får man hålla inne låsknappen relativt lång tid för att den ska fastna. Bökigt, i synnerhet som man behöver göra efterjusteringar i fart.
Flyttar jag fram stolen några hack så är benen genast i närkontakt med intrumentpanelen, så det är inga oceaner av plats för föraren, och då blir två felmonteringar plågsamt tydliga. Dels alkolåset på vänster sida, sladden ligger precis vid vänster knä och irriterar. Dels mobiltelefonen på höger sida som är ivägen för höger knä, telefonen gissar jag att den snart kommer att slås sönder i fästet av förarben. Telefonen var jag tvungen att lägga upp över brädan för den var ivägen konstant, alkolåset var precis utom räckhåll med stolen längst bak. Illa genomtänkt.
Värst är annars vänster sidospegel, den skyms till stor del  fönsterstolpen och går inte att ställa in vettigt, man får välja mellan att se det närmaste av karossidan och knappt något utanför den, eller titta på bussens främre hörn och se bilarna som kommer bakifrån speglas i sidorutan. Det verkar som att spegeln behöver komma några centimeter längre fram och något mer ut ifrån bussen, dessutom vibrerar den mycket. Kan ju vara felmonterat på 7017, men jag tror inte det.
Körmässigt så kändes den bra och jag tror att jag kommer att trivas med den när jag satt mig in i alla funktioner, den går så bra på vägen som man kan begära av en bakmotorbuss. Ständigt lite småpassande med ratten, möjligen kan en del tillskrivas de spåriga Bridgestonedäcken som vi får monterat på våra bussar sedan i höstas. De fick till och med mittmotorvolvo att bli slingriga på vägen ibland.
Bromsar och transmission kändes också bra det lilla jag han köra i stadstrafik. Lådan växlar snabbt och mjukt i de flesta fall, men den är som ofta med såna här självväxlande manuella lådor programmerad att i låg fart hålla i framförallt första växeln för länge och vara lite neurotisk med att växla upp och ner. Men den är lätt att styra manuellt även om spaken kommer lite långt bort för att för att vara helt bekväm, så jag kommer nog att köra den för hand i lägre farter och sen klicka över den till automat över 50.
Sidoluckorna kan nämnas också, de är lite tunga att öppna men efter första decimetrarna så går de upp självmant i läge, å andra sidan så är de väldigt lätta att slå igen. De smäller effektivt på plats nästan utan ansträngning. De känns stabila och gedigna så om inte låsen krånglar på dem så är de nog det bästa jag sett i luckväg på länge. Ljusår före de tyska missfostrens smäck.
Så på det stora hela verkar det vara en bra buss att jobba med och trots de brister jag upplevde så var det ändå inget som kändes väldigt irriterande.

yngrot

Nog så störande med dålig sikt i vänster spegel och att ratten inte är i rätt läge.. men såna saker tycker man borde vara åtgärdade vid detta laget särskilt spegeln borde väl man fått till ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2010, 09:15:59 AM
Till andra ljusnördar:


4: Helljus (Xenon) + påslagna extraljus (Halogen)
Det går självklart även att köra med enbart de yttre xenonhelljusen

Är det helljus i dom yttre också?. När jag var i Kalmar var det en förare som hade på varselljusen å sen blinkade på mig, då blinkade bara dom innersta ljusen.

Ersa

#28
Citat från: Jim skrivet 13 maj 2010, 09:54:59 AM
Är det helljus i dom yttre också?. När jag var i Kalmar var det en förare som hade på varselljusen å sen blinkade på mig, då blinkade bara dom innersta ljusen.

Japp, det är både halv- och helljus i de yttre. "Bi-xenon" brukar det kallas ibland.
De inre halogenlamporna är "extraljus" och tänds bara om strömbrytaren för dem är i rätt läge.

Jag har inte testat det du skriver om, men gissningsvis är det bara de inre extraljusen som tänds när du blinkar till med helljuset (oavsett läge på strömbrytaren). Har för mig att det redan är så på Volvo 9700. Detta för att blink med xenonlampor lär förkorta lampornas livslängd en hel del. Överlag känns OmniExpressens elsystem väldigt genomtänkt, så om det är som jag gissar är det ännu ett plus i kanten till Scania. :)

Optimal