En kort provtur med Swebus 7012

Startat av Ersa, 07 maj 2010, 22:45:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Knappt hade man tagit sin in i 7012 när två stressade personer med varsin kamera dök upp. ;D
Här kommer mina bilder iaf:


Äntligen kan man köra med parkeringsljus+dimstrålkastare igen. :)
Utöver detta alternativ finns det vanliga 21W-varselljus precis som på Saab 99 och Volvo 240 av sena 70-talsmodeller.
Samt xenonhalvljus för kvällsbruk.






Dioder nästan överallt! :)


"Panorama".

Optimal

Snyggt :D. Dimljus är ju det som ska vara tänt. varför har du inte kört med dimljusen på 9700?

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

RoggaBoy

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 maj 2010, 22:52:52 PM
Riktigt fina bussar:D

Håller med, synd att man inte kan åka med dom från Gävle. :(

Ersa


Optimal

Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2010, 23:04:33 PM
Enkelt svar:
56xx
63xx
68xx
00xx

Jaha. Jag var säker på att dom hade dimljus. Då är det bara MAN och Scania som har det?,

SimonB

Verkar vara riktigt fina bussar.

Citat från: Jim skrivet 07 maj 2010, 22:49:13 PM
Snyggt :D. Dimljus är ju det som ska vara tänt. varför har du inte kört med dimljusen på 9700?

Fel. Du får bara ha dimljusen när det är dimmigt, snöigt eller av annan anledning dålig sikt, även om du har halvljusena frånslagna.
Så länge det är normala siktförhållanden så är det halvljusen som gäller enligt lag. Det ser dessutom bra mycket snyggare ut att använda halvljusena om du frågar mig.

Johan B

Citat från: SimonB skrivet 07 maj 2010, 23:18:41 PM
Verkar vara riktigt fina bussar.

Fel. Du får bara ha dimljusen när det är dimmigt, snöigt eller av annan anledning dålig sikt, även om du har halvljusena frånslagna.
Så länge det är normala siktförhållanden så är det halvljusen som gäller enligt lag. Det ser dessutom bra mycket snyggare ut att använda halvljusena om du frågar mig.

Nix. Under dagtid får du använda halvljus, varselljus eller parkeringsljus+dimljus. Dessa får inte kombineras med varandra, däremot är det fullt tillåtet att ha helljus ihop med dimljus i mörker.

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 07 maj 2010, 23:18:41 PM
Verkar vara riktigt fina bussar.

Fel. Du får bara ha dimljusen när det är dimmigt, snöigt eller av annan anledning dålig sikt, även om du har halvljusena frånslagna.
Så länge det är normala siktförhållanden så är det halvljusen som gäller enligt lag. Det ser dessutom bra mycket snyggare ut att använda halvljusena om du frågar mig.

Nej Nej. Du får visst ha dimljus tända under dagtid istället för halvljus eller varselljus

JDS

Vi tar väl lite Trafikförordningen när vi ändå är i farten. Det är trots allt den som gäller...

Citat69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus
användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §.

Förordning (2009:960).

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus
användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets
hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall
kunna föras säkert.

Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,

2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare
kan bländas,

3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som
förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller

4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.


Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.

Jan

Hur många bussar omfattas i denna Swebusserie?
I branschen 37 år

Ersa

Citat71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet.
Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.

"Annat ljus" tolkar iaf jag som varselljus med 21W-lampor, diodljus eller dimstrålkastare med halogenlampor.
Vansinne att slita på xenonhalvljusets dyra lampor dagtid. Dessa behöver jag istället under kvällen.

Peter L


Oavsett tycker jag inte det ser ut som parkeringsljus+dimljus på bilderna, parkeringsljuset verkar lika starkt som halvljuset, känns inte "lagligt"...

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 08 maj 2010, 09:09:08 AM
Oavsett tycker jag inte det ser ut som parkeringsljus+dimljus på bilderna, parkeringsljuset verkar lika starkt som halvljuset, känns inte "lagligt"...

Längre slutartid ger den effekten. Det som sitter i denna övre upplysta reflektor närmast grillen är enbart "extraljus" dvs en H7-lampa som går att tända enbart då helljuset är tänt, samt en 4W-parkeringsljuslampa.
Xenonhalv/helljuset sitter längs ut, och 21W-varselljuset i mitten under blinkerslampan. Lite synd att jag inte tog jämförelsebilder.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 09:15:59 AM
Längre slutartid ger den effekten. Det som sitter i denna övre upplysta reflektor närmast grillen är enbart "extraljus" dvs en H7-lampa som går att tända enbart då helljuset är tänt, samt en 4W-parkeringsljuslampa.
Xenonhalv/helljuset sitter längs ut, och 21W-varselljuset i mitten under blinkerslampan. Lite synd att jag inte tog jämförelsebilder.

A-ha, lurad med andra ord. Sorry!