7515 trillar sönder, och en fråga om mojäng i MaxCi

Startat av buskörare, 01 april 2010, 01:02:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:17:28 PM
Signal prioritering vid trafikljus finns fortfarande men är inbyggt i Buss-PC och det ser man när man närmar sig en övervakad korsning med trafikjus. Om den korsningen man närmar sig har signalprioritering så finns det en lampa ovanför trafikljuset. Rund, Vit och med en buss målad på det vita. Tänds lampan när man närmar sig så är det hållet som man kommer ifrån prioriterat och ger ganska snart grönt ljus.
Som tex 5075 så tryckte man fram(tex den linje som du körde när du fotade) 73 och när man åker ut från grindarna från HBH så ser man inställt linje nr på en rund tavla vin grindarna. Syntes det inget i den lilla tavlan så fungerade den inte.

Ja, den finns ju bl.a uppe på Solnavägen gissar jag. Men det är väl i första hand stomlinjerna den följer? Just Norra station/Norrtull där är det 2,5 min rött och 20-25 sek grönt. Som gjort för förseningar. Men det har väl med bygget av Norra länken att göra.

Matte

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 12:26:05 PM
Ja, den finns ju bl.a uppe på Solnavägen gissar jag. Men det är väl i första hand stomlinjerna den följer? Just Norra station/Norrtull där är det 2,5 min rött och 20-25 sek grönt. Som gjort för förseningar. Men det har väl med bygget av Norra länken att göra.

Ja den sträckan är jobbig som *** att köra. När jag körde i HBH så gillade jag inte att köra 73an för man vart alltid sen mellan Torsplan-Roslagstull.
Nja jag vet inte om det är bara stomlinjer det gäller. Förr va det iallafall alla innerstads linjer som kunde få signalprioritering. Men så är det ju inte alla trafilksignaler som har det inbyggt heller. Tror inte att nämda område på 73an har signalprioritering.

buskörare

Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:36:38 PM
Ja den sträckan är jobbig som *** att köra. När jag körde i HBH så gillade jag inte att köra 73an för man vart alltid sen mellan Torsplan-Roslagstull.
Nja jag vet inte om det är bara stomlinjer det gäller. Förr va det iallafall alla innerstads linjer som kunde få signalprioritering. Men så är det ju inte alla trafilksignaler som har det inbyggt heller. Tror inte att nämda område på 73an har signalprioritering.

HBH har inte kvar 73:an längre, ifall du längtar tillbaka  ;D Nu är den Lidingös och jag tror Täby kör nån enstaka sväng på morgonen med våra bussar. Och nej, jag har inte sett nån vit lampa där. Och jag tror ibland att 73:an är linjen som gud glömde  8)

Matte

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 12:42:13 PM
HBH har inte kvar 73:an längre, ifall du längtar tillbaka  ;D Nu är den Lidingös och jag tror Täby kör nån enstaka sväng på morgonen med våra bussar. Och nej, jag har inte sett nån vit lampa där. Och jag tror ibland att 73:an är linjen som gud glömde  8)

Vilken tur att det är Täby och Lidingö som kör den  linjen  ;D Ifall jag skulle längta tebaks. Fast när jag körde i HBH så körde även Täby med HBH bussar också.
Men jag trivs bra i Södertörn. Kör bara nya bussar förutom nån enstaka kortvagn.

buskörare

Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:46:38 PM
Vilken tur att det är Täby och Lidingö som kör den  linjen  ;D Ifall jag skulle längta tebaks. Fast när jag körde i HBH så körde även Täby med HBH bussar också.
Men jag trivs bra i Södertörn. Kör bara nya bussar förutom nån enstaka kortvagn.

Ja, vi kör ju enbart kortvagnar på ön. En lång, men den går mest på skolturer och som förfogande. Blir dock ändringar i höst när ett litet gäng ledvagnar väntas in, eller hur det nu blir. Ska bli roligt att köra nått längre igen  :P

Matte

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 13:34:03 PM
Ja, vi kör ju enbart kortvagnar på ön. En lång, men den går mest på skolturer och som förfogande. Blir dock ändringar i höst när ett litet gäng ledvagnar väntas in, eller hur det nu blir. Ska bli roligt att köra nått längre igen  :P

Ja jag kör nästan bara ledvagnar och kör typ kortvagnar lika mycket som du kör ledvagnar.

buskörare

Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 13:35:58 PM
Ja jag kör nästan bara ledvagnar och kör typ kortvagnar lika mycket som du kör ledvagnar.

Jag saknar ledvagnarna. Lite halvlöjligt kanske.

JDS

Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 12:17:28 PM
Signal prioritering vid trafikljus finns fortfarande men är inbyggt i Buss-PC och det ser man när man närmar sig en övervakad korsning med trafikjus. Om den korsningen man närmar sig har signalprioritering så finns det en lampa ovanför trafikljuset. Rund, Vit och med en buss målad på det vita. Tänds lampan när man närmar sig så är det hållet som man kommer ifrån prioriterat och ger ganska snart grönt ljus.

Finns det där på riktigt? På de flesta ställena tycker jag att det enda som egentligen händer är att lampan tänds. Sedan får man stå och vänta precis lika länge som om man hade kommit med en personbil. Möjligen att det på enstaka ställen går att få grönperioden förlängd, men att det gröna påskyndas kommer jag inte på något exempel alls på! Någon som vet exempel (obs: i Stockholm)?

jocke

Den ser iaf precis ut som en styrenhet till en 7segments skylt :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Matte

Citat från: buskörare skrivet 01 april 2010, 13:39:32 PM
Jag saknar ledvagnarna. Lite halvlöjligt kanske.

Ja men det är ju roligare att köra ledvagnar...

Matte

Citat från: JDS skrivet 01 april 2010, 14:17:53 PM
Finns det där på riktigt? På de flesta ställena tycker jag att det enda som egentligen händer är att lampan tänds. Sedan får man stå och vänta precis lika länge som om man hade kommit med en personbil. Möjligen att det på enstaka ställen går att få grönperioden förlängd, men att det gröna påskyndas kommer jag inte på något exempel alls på! Någon som vet exempel (obs: i Stockholm)?

Nu kör jag inte längre linjer som använder signalprioeritering. Men det är nått som ska fungera vad jag vet. Men sen ska man ju komma nära trafikljuset också för att det ska fungera. Man kan inte stå 10-12 bil längder. Och det fungerar framförallt där det är kollektivtrafik signaler på trafikljuset där det är en bussfil.

Optimal

Citat från: Matte skrivet 01 april 2010, 21:16:40 PM
Nu kör jag inte längre linjer som använder signalprioeritering. Men det är nått som ska fungera vad jag vet. Men sen ska man ju komma nära trafikljuset också för att det ska fungera. Man kan inte stå 10-12 bil längder. Och det fungerar framförallt där det är kollektivtrafik signaler på trafikljuset där det är en bussfil.

Själva grejen med signalprioritering är ju att man inte ska behöva komma nära trafikljuset, utan så fort lampan ovanför trafikljuset tänds så är signalprioriteringen aktiverad. Det är det jag fick lära mig på utbildningen om just bla. detta.

Ersa

Citat från: jocke skrivet 01 april 2010, 14:46:09 PM
Den ser iaf precis ut som en styrenhet till en 7segments skylt :)

Ja, det är exakt samma dosa.
Att dosan i just dessa MaxCi-vagnar använts till trafikljusen istället för skyltning är en annan sak.

LinusA

Visst gör signalprion skillnad! För några månader sedan körde jag två varv på linje 4 med två olika bussar, den ena hade fungerande signalprio och den andra hade trasig signalprio. Jag blev 8-9 minuter sen utan prion, trots likartad trafikmängd och tidtabell. Just nu håller man på och byter ut prio-systemet i Stockhom eftersom det inte längre finns reservdelar till det gamla systemet. Därför kan blåbussarna i innerstaden bli (ytterligare) lite försenade under några månader framöver.

Här finns ett bra dokument från Vägverket som beskriver signalprioritetssystem: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2308/2005_87_slapp_fram_bussarna_hur_man_effektivt_prioriterar_kollektivtrafik_i_trafiksignaler.pdf.

//Linus

Ersa

Att jämföra Stockholm och Norrköping är visserligen som äpplen och päron, men nog har de en rejält bra signalprioritering i Norrköping! Det spelar ingen roll om de korsande bilarna just fått grönt, för när spårvagnen (eller bussen i spårvagnsspåren) kommer så blir det direkt rött för dem, samt vit pil för kollektivtrafiken.
Detta system reagerar dock på vikt, och därmed för all trafik i kollektivkörfältet, vilket är jättebra för trafikledare och utryckningsfordon. Att kollektivkörfältet dessutom är skyltat med "Endast fordon i linjetrafik" är ju inte heller något som expressbussföretagen mår dåligt av, då de ju kör linjetrafik i egen regi. :)