hastighets rekord sl buss??

Startat av Bussis, 30 augusti 2007, 16:18:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Det värsta jag åkt i bussväg är den så kallade BTA-Bussen på linje 839 fr Kristinehamn till Karlstad i slutet på 80-talet..  Denna hade mätare fram till 120km/h sedan gick den en bra bit till "nedåt", bussen i fråga var en Scania 112 Vanhool boggie fast kort var den i längd å den hade en joystick som växel med 10 växlar den gick som fan kan jag lova.. Denna hade länspendel lack för linjen mellan Karlstad-Jönköping v.v .. Billingens trafik körde den på uppdrag av Swebus Express sedan köpte Swebus detta bolag...

Så fort har jag inte åkt buss sedan dess frågan är var detta en prov vagn eller? någon som vet vilket swebus nummer denna fick?


//Fredde

Kaxen

Hastighetsregulator eller inte, vad är det för amatörer som kör då? Bara för att det inte finns hastighetsregulator får man inte köra för fort, verkar som många missar detta.

Nä nu ska jag ut och starta upp 2302 och hämta passagerare vid Gotlandsterminalen, sen blir det Växjö. :)

Jan

Hur som helst så är det jäv... onödigt att bussar kör i dessa hastigheter då man har ögonen från billister och andra. Negativt för bussbranschen att några förstör för de seriösa förare som tar ansvar. Tyvärr så finns dessa över hela landet.
I branschen 37 år

Andreas Ljungqvist

Citat från: Jan skrivet 08 september 2007, 11:24:21 AM
Hur som helst så är det jäv... onödigt att bussar kör i dessa hastigheter då man har ögonen från billister och andra. Negativt för bussbranschen att några förstör för de seriösa förare som tar ansvar. Tyvärr så finns dessa över hela landet.

Kan hålla med dig Jan, men härom kvällen var min sambo på en tillställning där en annan besökare ihärdigt påstod att bussarna (i linjetrafik) alltid kör 80 på en viss 50 sträcka där jag vet (eftersom jag kör där) att du bara kan komma upp i 50-55km/h innan du ska svänga igen.. Det råder ett visst allmänt "allabussarkörförfortochärmestivägen syndrom" i sverige.. Alla vet vi väl att det alltid skrivs i tidningar om bussarnas framfart...

Du kan ju inte lulla runt med 75-80 km/h på din bussmätare bara för att "Svensson" ska få 90 i utslag på sin mätare..

Sen är det totalt ocoolt att skryta om hur fort man kört med buss mm....

En som alltid håller farten laglig..

Knut

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 september 2007, 00:46:06 AM
---
Är det lastbilar du avser eller kan man montera en digital färdskrivare i en personbil?
Du kan montere en ferdskriver i din privatbil. Men da må du faktisk følge kjøre/hviletider med den bilen også
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

fd SL BUSSMECK

När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.

så det går att köra fort med en volvoled :P

Marc

När vi bytte bussar mellan Björknäs<->Täby vintern 01/02 följde det bl.a. med en sådan buss. Var med stor sannolikhet 4270 om jag minns rätt. Bussen användes ofta på abb, gick till Göteborg och Partille Cup mm, förstår inte varför.... ;)

Nupski

Citat från: fd  SL BUSSMECK skrivet 08 september 2007, 20:25:26 PM
När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.

så det går att köra fort med en volvoled :P

Undrar vad som händer om en ledbuss börjar vobbla i 125  ::) kan nog se ganska kaxig ut men skulle nog inte vilja vara bakom ratten.... vet att om det händer från 70 så kastar den ju över 3 meter åt sidorna....

Johan N

Citat från: fd  SL BUSSMECK skrivet 08 september 2007, 20:25:26 PM
När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.

så det går att köra fort med en volvoled :P

"Turistbussen" 4165 är också ett lysande exempel på det, men den borde väl vara avförd vid det här laget.

Cero

Citat från: fd  SL BUSSMECK skrivet 08 september 2007, 20:25:26 PM
När jag gästspelade som chaufför på täbydepån så va jag med om en märklig sak.Jag var på väg hem från danderyds sjukhus till täby depån,när jag kom ut på motorvägen så gjorde jag som vanligt dvs.pelle i botten,eftersom dom flesta bussarna är spärrade till 98km/h och jag hadde brottom hem(kaffesugen) så blev det så.Men efter ett tag i vänsterfilen så upptäckte jag att jag körde om bil efter bil och volvoleden(en 42..vagn) började kännas ovanligt vinglig,så jag kastade ett öga på hastighetsmätaren som är graderad till 125km/ och mätarnålen hade passerat detta,så jag uppskattar att jag höll ungf. 130km/h med volvoleden.Behöver jag tillägga att den vagnen vistades sällan på verkstan.

så det går att köra fort med en volvoled :P

Vad är det som säger att inte bussarnas mätare också är glädjemätare? Är de verkligen så pass exakta jämfört med bilarnas? Och vad har vagnens frekvens av verkstadsbesök med hastigheten att göra?

/Cero

Jo

Citat från: Jan skrivet 08 september 2007, 11:24:21 AM
Hur som helst så är det jäv... onödigt att bussar kör i dessa hastigheter då man har ögonen från billister och andra. Negativt för bussbranschen att några förstör för de seriösa förare som tar ansvar. Tyvärr så finns dessa över hela landet.

Nu är det ju så att vägverket rekommederar att man håller i alla fall en snittfart på 7 km/h över gällande hastighetsbegränsning.

http://www.metro.se/se/article/2007/09/05/07/0746-42/index.xml

fd SL BUSSMECK

för att svara CERO: på samtliga bussar i täby kontrollerade firma KG SANDSTÖM färdskrivarna och därmed hastighetsmätarna(det är lag på det) genom att mäta upp 100m och sedan köra den sträckan med bussen och se så att färdskrivaren stämmer.Ang verkstadsbesöken så kan jag säga med säkerhet(ca 15år i branchen) att bussar som går bra och fort sällan blir felrapporterade,även om dom har div fel..........det finns nog många som kan intyga om detta eller ::) ;D ;)

Cero

Citat från: fd  SL BUSSMECK skrivet 09 september 2007, 19:45:26 PM
för att svara CERO: på samtliga bussar i täby kontrollerade firma KG SANDSTÖM färdskrivarna och därmed hastighetsmätarna(det är lag på det) genom att mäta upp 100m och sedan köra den sträckan med bussen och se så att färdskrivaren stämmer.Ang verkstadsbesöken så kan jag säga med säkerhet(ca 15år i branchen) att bussar som går bra och fort sällan blir felrapporterade,även om dom har div fel..........det finns nog många som kan intyga om detta eller ::) ;D ;)

Tack för klarläggandet. Jag fick intrycket av att det aldrig var fel på snabba bussar och därför aldrig var på verkstad, men det är ju inte detsamma som att de inte felanmäls utan körs ändå.

/Cero

Krille

Alltid lika informativa inlägg från dej Lars.
Det senaste jag hörde var att det finns en "dosa" att koppla mellan digitala färdskrivaren och bilen.
Dosans funktion är att alltid skriva perfekta körtider, och perfekta hastigheter...

/K

Jan

Citat från: Jo skrivet 09 september 2007, 16:54:28 PM
Nu är det ju så att vägverket rekommederar att man håller i alla fall en snittfart på 7 km/h över gällande hastighetsbegränsning.

http://www.metro.se/se/article/2007/09/05/07/0746-42/index.xml

Nu är det tveksamt att detta funkar vid en fartkontroll. Du kan inte nyttja vv rekommendation.
I branschen 37 år