hastighets rekord sl buss??

Startat av Bussis, 30 augusti 2007, 16:18:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussis

bara funderade på hastigheten på sl,s bussar...körde idag kl 15,45 ut på 73:an vid Länna, ser en Sl buss komma i all hast bakom.. accelererar upp till 120... och blir omkörd!!! av 6009.   humm tänkte jag kan dessa gå så snabbt?? tydligen....
en scania led SL nr 6009

Marc

En klassisk fråga på forumet... :)
Tror inte att bussens spärr är trasig redan, det rör sig ändå om en 2006a. Trots en spärr på 100-102 och nedförslut, bör den inte toppa på 110 ens.
I Björknäs har vi några raketer, men samtliga är av äldre modell.
Frågan är nog när du kalibrerade mätaren på din bil sist?
Dessa visar i stort sätt alltid fel, i vissa fall upp till 10%.

Bussis

Marc...ja klart att det kan vara så att min mätare visade fel...
har iofs en bil från 2003 en citroen jumper. minibuss....men det e juh inga garantier att min visar som den ska

Cero

Även med en hastighetsmätare som visar upp till 15% blir 120 km/h verklig fart 102 km/h, så det är väl gränsfall att en spärrad buss kommer om då. Har vi här måhända ett fall som kombinerar alla parametrar; generöst spärrad buss, bra tryck i bussen, nedförsbacke och felkalibrerad mätare.

Eller kanske Busslink Handen kör chipstrimmat. 8)

/Cero


Nico

Citat från: Bussis skrivet 30 augusti 2007, 17:05:09 PM
Marc...ja klart att det kan vara så att min mätare visade fel...
har iofs en bil från 2003 en citroen jumper. minibuss....men det e juh inga garantier att min visar som den ska

De flesta nyare bilar brukar ha en inbyggd missvisning, s.k. glädjemätare, redan från fabrik. I princip kan man säga att det är en del av säkerhetsutrustningen såtillvida att man inte syndar alltför grovt mot gällande hastighetsbegränsning. Normalt sett så är det sällan man ens kalibrerar hastighetsmätare på bilar då behovet för privatbilisterna är ganska obefintligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussis

ja för i backen ner mot skogås avfarten var jag en bit över 125 på min mätare och bussen bara "gled" iväg.

Nicklas Vasa

Med medvind och hemlängtan, då går det undan....

Björn Forslund

Eller en Niva med hjul från BMC Mini ger extra glädje i mätaren :D

Kvarne

Citat från: Cero skrivet 30 augusti 2007, 17:08:52 PM

Eller kanske Busslink Handen kör chipstrimmat. 8)

/Cero



Hmm...undra vad Anders Lundén har att säga om saken...han brukar ju ha pejl på Handen.... ;D :D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Simon Bertilsson

Usch! Nu frestar ni mig att testa "racerbettan" på E22 imorgon bitti. En boggie-Volvo FL7 från 97 som brukar gå på mejeri, och som hastighetsregulatorn lagt av på. Den gjorde utan vidare hundra sist, innan jag släppte på pedalen...

BadTab

6006 går garanterat inte fortare än 100! Körde den senast igår kväll på motorvägen mellan handen och v-h. Hastighetsspärren slog till vid prick 100 i mätarfart, så din mätare är en glädjemätare av rang, tänk på att du åker en fransk bil... ;)

Doomsday

Här är det lite OT, då det mer handlar om en bussmodell som förekommer i SL-trafiken, Volvo B10BLE av årgång 2001, som jag vet kan gå på i 105 km/h. Jag har klockat några sådana vagnar som höll den farten på 404an över Ölandsbron från Färjestaden mot Kalmar. Det är Swebus 5402-5420 har jag för mig, som normalt går som stadsbussar i Kalmar.

Krille

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 augusti 2007, 21:28:41 PM
Usch! Nu frestar ni mig att testa "racerbettan" på E22 imorgon bitti. En boggie-Volvo FL7 från 97 som brukar gå på mejeri, och som hastighetsregulatorn lagt av på. Den gjorde utan vidare hundra sist, innan jag släppte på pedalen...

Kör ni inte med färdskrivarkort på eran firma?

/K

Nupski

Citat från: Bussis skrivet 30 augusti 2007, 17:05:09 PM
Marc...ja klart att det kan vara så att min mätare visade fel...
har iofs en bil från 2003 en citroen jumper. minibuss....men det e juh inga garantier att min visar som den ska

Sitter det Jeager hastighetsmätare i den så visar den garanterat fel... de brukar ha en felprocent på 15-20% när man kommer över 90  ::) så kalibrering av mätare rekommenderas.... kompisens bil har fått en digital färdskrivare i sig så det är skoj att se när hastighetsmätaren står på 120 och färdskrivaren visar 90   ;D

Martin Maltkvist

Citat från: Tomas skrivet 08 september 2007, 00:04:04 AM
Sitter det Jeager hastighetsmätare i den så visar den garanterat fel... de brukar ha en felprocent på 15-20% när man kommer över 90  ::) så kalibrering av mätare rekommenderas.... kompisens bil har fått en digital färdskrivare i sig så det är skoj att se när hastighetsmätaren står på 120 och färdskrivaren visar 90   ;D
---
Är det lastbilar du avser eller kan man montera en digital färdskrivare i en personbil?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin