Fler Borås-MaxCi [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 28 februari 2010, 00:47:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Det blev ytterligare lite MaxCi-bilder under lördagseftermiddagen - här några av dem.


BL hade många MaxCi igång på lördagen. Här en liten samling på Södra torget: från vänster 028, 032, 020 och 025. Tittar man lite noggrannare på de båda som vänder bakdelen mot fotografen ser man att de nyligen blivit av med reklamskyltshållarna där - precis som Vegorna och de andra bussarna som ska bort. Det torde innebära att just dessa, 020 och 025, tillhör de som försvinner först när de bättre begagnade MAN-bussarna kommer i trafik - inte så oväntat eftersom de inte fräschades upp och försågs med iTid under förra året. Bilder på de båda följer nedan.


Här rullar 025 in på Södra torget som linje 9.


020 på Åsbogatan som linje 2.


De följande har väl chansen att få rulla vidare ett tag till. Här 031 vid resecentrum på linje 6.


029 på linje 8 på väg in mot resecentrum.


018 på Lilla Brogatan som linje 2.

Zella

Sista bilden gillade jag... Maxci mitt inne i stan  :)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Jag kommer ihåg när jag var i Borås under några dagar 2003 och då åkte jag med några av dessa bussar. Jag minns att en var lite avvikande från övriga då den hade fällbara säten i barnvagnsutrymmet och fullmatrisskylt även bak. Kan det vara buss 0037 som jag åkte med då?

Bernt Talbrant

Citat från: Bussfanatikern skrivet 01 mars 2010, 04:38:04 AM
Jag kommer ihåg när jag var i Borås under några dagar 2003 och då åkte jag med några av dessa bussar. Jag minns att en var lite avvikande från övriga då den hade fällbara säten i barnvagnsutrymmet och fullmatrisskylt även bak. Kan det vara buss 0037 som jag åkte med då?

037 är den enda MaxCi:n i Borås som har fullmatrisskylt bak så det måste det ha varit.

Peter Öden

Hej !

Tack för trevliga Maxci-bilder, Scaniabussar kan man aldrig se för mycket av !
Hur länge räknar BL ha dem kvar i trafik ??

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 01 mars 2010, 18:50:23 PM
Hej !

Tack för trevliga Maxci-bilder, Scaniabussar kan man aldrig se för mycket av !
Hur länge räknar BL ha dem kvar i trafik ??

Mvh Peter Ö

Inte länge till. Sju av dem skall fasas ut snarast så fort MAN-bussarna från Göteborg kommit. De övriga tio (eller nio eftersom en gick till skrot för drygt ett år sedan) kommer att ha gjort sitt när de sista tio OmniLink-bussarna kommer. De väntas till sommaren men leveransdatum är oklar eftersom de skall ha Scanias nya gasmotor. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias Andersson


Känns som om en tung sten faller i hjärtat nu varje gång
en Maxci skall avyttras :'(

Finns snart inget roligt i bussväg kvar längre..

Förresten..Finns det någon inom svenska riket som visat sig vara spekulant
på dessa slitvargar när dem nu skall bort?

Eller det blir öst som tar vinstlotten igen :(

hisen12

Det är ngt speciellt med just Maxci. Ingen stadsbuss av nyare modell är lika intressant som denna, inte vad jag har sett ännu iaf.. MaxCi har man åkt i Sthlm när man var på skolresor och så.. Fina vagnar.. Moderna vagnar är inte lika spännande på nå vis. Visst dom kan vara fina med, elr dom ska mer vara "häftigt" byggda och gärna ser mäktiga ut. Medans äldre bussar har en nostalgisk form..

Behåll MaxCI och renovera dom istället! ha kvar dom i trafik, mkt finare en dagens vagnar..

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2010, 18:57:14 PM
Inte länge till. Sju av dem skall fasas ut snarast så fort MAN-bussarna från Göteborg kommit. De övriga tio (eller nio eftersom en gick till skrot för drygt ett år sedan) kommer att ha gjort sitt när de sista tio OmniLink-bussarna kommer. De väntas till sommaren men leveransdatum är oklar eftersom de skall ha Scanias nya gasmotor. 



Även Staffan kan spela ljuv musik...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Andersson skrivet 01 mars 2010, 22:37:07 PM
Känns som om en tung sten faller i hjärtat nu varje gång
en Maxci skall avyttras :'(

Finns snart inget roligt i bussväg kvar längre..

Förresten..Finns det någon inom svenska riket som visat sig vara spekulant
på dessa slitvargar när dem nu skall bort?

Eller det blir öst som tar vinstlotten igen :(

15 år gamla etanolbussar är nog svåra att sälja även österut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussfanatikern

Det stämmer tyvärr för att enligt Swedish Bus Market så är det svårt att sälja så väl gas- som etanolbussar utomlands då man oftast inte har möjlighet att driva dom där. En möjlighet är att man bygger om bussarna till dieseldrift innan försäljningen men då gör man ju ingen vinst eftersom det kostar lika mycket eller mera än vad man får när man säljer dom. Att bygga om bussarna utomlands är heller ingen billig affär.

Ersa

Betydligt nyare och finare etanolbussar än dessa Boråsvagnar har redan mött sitt öde på Hölöskroten. Nyligen gick ju f.d. Polarbuss 50 (Swebus 6934) till Hölö. Den kändes som en nästan ny buss att köra i våras trots att den var över 11 år gammal då.
Trots en årsskatt på enbart 984 kr är det tyvärr svårt att sälja en äldre etanol-MaxCi inom Sverige. Lågentrén gör ju att det är svårt att bygga nåt kul av dem för privatpersoner, och etanolförbrukningen är ju väldigt hög. En dieselkonvertering kostar inte bara pengar, utan chockhöjer ju även årsskatten.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 01 mars 2010, 22:49:54 PM
Även Staffan kan spela ljuv musik...

Ljuv musik i form av plastskrammel, dålig fjädring och hårda obekväma stolar i kalla bussar som lättare kör fast i vinterväglag?
Hipp hipp hurra! ;)