Huvudmeny

Busslinkhistoria 5

Startat av Bussmicke, 20 februari 2010, 23:38:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 12:03:33 PM
Jaså? Den modellen har jag inte sett. Däremot denna modell var vanlig på andra håll i landet, bl.a. Östersund. Visserligen ett enda trappsteg, men hade man utvecklat modellen hade man nog kunnat sänka golvet ännu ner.


Finns ju i Danmark med nersänkt golv bak utan trappsteg byggda i Säffle .Det blir dock trappsteg upp till resten av bussen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 25 februari 2010, 00:25:53 AM
Finns ju i Danmark med nersänkt golv bak utan trappsteg byggda i Säffle .Det blir dock trappsteg upp till resten av bussen..

Jag var en av de som hoppades att man hade kunnat införa den modellen även i Sverige, med att hänvisa till att den ju uppfyller en hel del av huvudmännens kraven för lågentré. Men sen försvann ju B12M, och därmed en mängd kul modeller från Volvo. :(

Danne

Lite bilder på "liken"
3198 efter misshandel i Katrineholm.



3268 Efter trädet.



3280 Lite vid sidan av vägen.




Å när vi ändå laddar upp förolyckade bussar i Örebro så varför inte ta med.

Hur man kör in i verkstaden utan att öppna porten.



3144 går sitt öde tillmötes

buskörare

#18
Citat från: Danne skrivet 26 februari 2010, 21:21:17 PM
Lite bilder på "liken"

Dig kan man lita på  ;)
Usch vad 3268 såg ut. Och 3280 var det ja, precis som jag sa  :D

bisquit

3280 kom ju ut i trafik igen. Men jag minns när en chaufför la systerbussen 3284 i diket bara en vecka efter att de tagit den i trafik. Gissa om de vart glada.. På kontoret..


buskörare

Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 04:50:38 AM
3280 kom ju ut i trafik igen. Men jag minns när en chaufför la systerbussen 3284 i diket bara en vecka efter att de tagit den i trafik. Gissa om de vart glada.. På kontoret..

3280 klarade sig enbart tack vare trädet den står emot. Bakom där är det ytterligare 10-20 m rakt ner. Tror föraren var ganska nervös och jag gissar att verkstan också fick fundera när dom skulle ta upp den sen. Det blev ju ingen vanlig dikeskörning tillika bärgning där direkt.

Danne

Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 04:50:38 AM
3280 kom ju ut i trafik igen. Men jag minns när en chaufför la systerbussen 3284 i diket bara en vecka efter att de tagit den i trafik. Gissa om de vart glada.. På kontoret..

3284 har vi här.





Optimal

#23
hade föraren somnat i 3284?. Det är ju sommar och på en raksträcka!.

buskörare

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 21:15:54 PM
hade föraren somnat i 3284. Det är ju sommar och på en raksträcka.

Och 50-väg. Vi var många som funderade på hur det hela gått till där.

bisquit

Nej han skar ner i diket. Låg för nära kanten och med styrbar boggi är det svårt att styra upp bussen rätt.

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 21:18:12 PM
Nej han skar ner i diket. Låg för nära kanten och med styrbar boggi är det svårt att styra upp bussen rätt.

Fast ändå. Varför ligga så nära diket där? Det är ju inte direkt trångt.

Optimal

Om man tittar på skadorna på bussen och spåren från vägbanan ner i diket, så köper jag inte för 5 öre att det är så det hela gick till. Ligger man för nära och sen skär det ner i 50 km/h så märker man och så känner man att det skär. Då  hinner man även bromsa ( det är inga bromsspår på gräset) och skadorna blir inte så där allvarliga. Man ser att det har gått ganska tvärt ner. Jag har kört ner i diket med en lastbil i ca 40 km/h och det blev bara en liten repa på framskärmen.

Det där med att det är svårt att styra upp bussen från kanten om boggin är styrbar är en myt. Det är lika lätt/svårt både med och utan styrbar boggiaxel. Jag har prövat båda på utbildning.

bisquit

Nä visst är det gott om utrymme på vägen. Men att han legat för nära kanten är ju tydligt. Troligen har han sjyssterat eller fipplat med något. Å då inte hunnit reagera i tid..

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 22:07:25 PM
Nä visst är det gott om utrymme på vägen. Men att han legat för nära kanten är ju tydligt. Troligen har han sjyssterat eller fipplat med något. Å då inte hunnit reagera i tid..

Att han kört i diket är ju rätt tydligt, det tror jag alla ser ;) Frågan är varför han gjorde det.