Huvudmeny

Busslinkhistoria 5

Startat av Bussmicke, 20 februari 2010, 23:38:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 23:38:19 PM


oj nu blev jag intresserad! Finns denna kvar i sverige. Finns/fanns det fler av denna modell? :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob Almgren skrivet 21 februari 2010, 00:03:38 AM
oj nu blev jag intresserad! Finns denna kvar i sverige. Finns/fanns det fler av denna modell? :D

Jag vill inte klaga, men det finns ju faktiskt två bra söksidor där man kan ta reda på det mesta innan man frågar här. :)
Via länk nr 2 finns svaret på din första fråga:

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
http://svenskbusshistoria.se/


bisquit

Svar ja. Busslink Örebro hade 2 st. De hette 3198 och 3199. Det var väl 3198 som brann och sedmera blev sönderslagen. När den stod på utredning på en verkstad. Båda var utrustade med fordonsdator och stor display och styrbar boggi. Det var de första bussarna som hade Fordonsdator med stor display och styrbar boggi i Örebro. Vid bärgning så blev man tvungen att koppla dragstång. Gick inte att lyfta de på vanligt sätt i fronten..

buskörare

#4
Citat från: bisquit skrivet 21 februari 2010, 00:27:56 AM
Svar ja. Busslink Örebro hade 2 st. De hette 3198 och 3199. Det var väl 3198 som brann och sedmera blev sönderslagen. När den stod på utredning på en verkstad. Båda var utrustade med fordonsdator och stor display och styrbar boggi. Det var de första bussarna som hade Fordonsdator med stor display och styrbar boggi i Örebro. Vid bärgning så blev man tvungen att koppla dragstång. Gick inte att lyfta de på vanligt sätt i fronten..

Stämmer att det var 3198 som brann i Ånnaboda och sen blev sönderslagen på Neoplan? Eller i Katrineholm? Hade den inte blivit sönderslagen hade den troligen fixats till och den som var duktig med släckaren vid branden (föraren) var inte så poppis  ;D Ironi förstås. Båda var helt usla som linjebussar, bland resenärerna kallades dom glasmonstren, inte trevliga att åka i tydligen. Och inte så trevliga att köra heller. Glappade i allt, i gupp försvann värmen, för att senare återkomma i nästa större gupp. Otroligt ostadiga på vägen och hade ständiga åsikter om allt. Varför dom köptes in är en gåta och troligen blev 3199 en av Busslinks yngsta reservbussar, den degraderas ner till det så fort det fanns andra alternativ. Kan den varit runt 8 år då kanske?
Nån av dom lånades ut till Lottakåren (tror jag det var) som hakade fast bakänden i ett räcke och knäckte en ruta. 1 månad stod den och väntade på ny sådan, den var inte satt i linjetrafik ens.

3269 (eller syrran 3268) krockade med ett träd i Mullhyttan nånstans och jag tror den blev så pass skadad att den skrotades sen. Annars väldigt trevliga bussar.

57 och dess syskon hade en väldigt smart plattformslösning längst bak som jag kan sakna idag. Väldigt smidigt med barnvagnar och annat "gods" att ha där. Plattformarna kallades dom förstås.

Ersa

Intressant ovanstående inlägg. :)
Enligt CBR tillhör den överlevande 3199 numera avdelningen "Teknikutveckling " på Busslink i Sverige AB, Stockholm sedan 2009-11-16. Dessutom avställd sedan 2009-10-13.

Plattformsbussar var en utmärkt uppfinning. Här snackar vi fullt fungerande lågentré långt innan man började få för sig att det låga insteget skulle vara vid fram- och mittdörren.

buskörare

#6
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 01:52:02 AM
Intressant ovanstående inlägg. :)
Enligt CBR tillhör den överlevande 3199 numera avdelningen "Teknikutveckling " på Busslink i Sverige AB, Stockholm sedan 2009-11-16. Dessutom avställd sedan 2009-10-13.

Plattformsbussar var en utmärkt uppfinning. Här snackar vi fullt fungerande lågentré långt innan man började få för sig att det låga insteget skulle vara vid fram- och mittdörren.

Kanske missförstår nu, men dessa hade trappa vid alla dörrar. Dvs plattformen var i samma höjd som resten av bussgolvet. Tanken är dock mycket bra, kanske smidigare än dagens barnvagnsplatser i mitten.

Edit: Verkar vara 3268 som krockade med trädet.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 21 februari 2010, 02:02:39 AM
Kanske missförstår nu, men dessa hade trappa vid alla dörrar. Dvs plattformen var i samma höjd som resten av bussgolvet. Tanken är dock mycket bra, kanske smidigare än dagens barnvagnsplatser i mitten.

Jaså? Den modellen har jag inte sett. Däremot denna modell var vanlig på andra håll i landet, bl.a. Östersund. Visserligen ett enda trappsteg, men hade man utvecklat modellen hade man nog kunnat sänka golvet ännu ner.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 12:03:33 PM
Jaså? Den modellen har jag inte sett. Däremot denna modell var vanlig på andra håll i landet, bl.a. Östersund. Visserligen ett enda trappsteg, men hade man utvecklat modellen hade man nog kunnat sänka golvet ännu ner.

Aha. Nä, jag är åtminstone 98% säker på att plattformen på våra inte var så låg. Vi hade ju bara en enkeldörr där dessutom.

Robban


Ser ut att vara en trevlig bussmodell ändå men hajjar inte det här med att den blev sönderslagen, blev den det på Neoplanverkstaden?? vad hände?

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

buskörare

Citat från: Robban skrivet 21 februari 2010, 14:32:59 PM
Ser ut att vara en trevlig bussmodell ändå men hajjar inte det här med att den blev sönderslagen, blev den det på Neoplanverkstaden?? vad hände?

/Robban

Troligen snorungar som tog sig in på området och vandaliserade flera bussar som stod där. Alla rutor på denna var sönderslagna.

buskörare

Citat från: buskörare skrivet 21 februari 2010, 15:06:50 PM
Troligen snorungar som tog sig in på området och vandaliserade flera bussar som stod där. Alla rutor på denna var sönderslagna.

Den stod i Katrineholm när den blev vandaliserad.

bisquit

Jepp 3198 stod i Katrineholm när den blev demolerad, Men bogserades till Örebro. Det var 3298 som gick in i ett träd. Chauffören fick bara lite ont i knäna.. Var en morgontur. Men jag hade för mig det var kring NorraBro/Almbro och inte Mullhyttan. Det var iaf vinter och halt. Glömmer aldrig den gången far kom hem och beklaga sig att han fått diesel problem med 3199. Det var en ledning som gick av ute i Närkes kil. Var bara till att bärga bussen. Som snabbt hade blivit tom på diesel. Men favorit bussen var ändå 3190.. Saknar den än idag.. :'( Var skön att åka i på långresa.  När jag var liten åkte jag mycket inne i Örebro med min far.. Glömmer aldrig. Den gången vi skulle åka på en majbrasa. Å jag hade hämtat upp min far på bussgaraget. Lagom vid södermalmsplan så ringer hans ena mobil. Trafikledaren undrar var bussen är?`Av misstag så hade den blivit parkerad på garaget. Men den skulle ha parkerats vid busstationen. Så det var bara att vända bilen och köra min far till bussen. Gissa om de retades med honom sedan..

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 22 februari 2010, 12:35:12 PM
Jepp 3198 stod i Katrineholm när den blev demolerad, Men bogserades till Örebro. Det var 3298 som gick in i ett träd. Chauffören fick bara lite ont i knäna.. Var en morgontur. Men jag hade för mig det var kring NorraBro/Almbro och inte Mullhyttan. Det var iaf vinter och halt. Glömmer aldrig den gången far kom hem och beklaga sig att han fått diesel problem med 3199. Det var en ledning som gick av ute i Närkes kil. Var bara till att bärga bussen. Som snabbt hade blivit tom på diesel. Men favorit bussen var ändå 3190.. Saknar den än idag.. :'( Var skön att åka i på långresa.  När jag var liten åkte jag mycket inne i Örebro med min far.. Glömmer aldrig. Den gången vi skulle åka på en majbrasa. Å jag hade hämtat upp min far på bussgaraget. Lagom vid södermalmsplan så ringer hans ena mobil. Trafikledaren undrar var bussen är?`Av misstag så hade den blivit parkerad på garaget. Men den skulle ha parkerats vid busstationen. Så det var bara att vända bilen och köra min far till bussen. Gissa om de retades med honom sedan..

3298  ??? Kan ha varit Almbro nu när du säger det.

bisquit

Citat från: buskörare skrivet 21 februari 2010, 13:57:27 PM
Aha. Nä, jag är åtminstone 98% säker på att plattformen på våra inte var så låg. Vi hade ju bara en enkeldörr där dessutom.
De gamla plattformsbussarna i Örebro hade normalgolv hela vägen ända bak.  Så särskilt låga var de inte. Men mycket goa att åka i. De rullade mycket på linje 7 och 14..