Fjalars Gränd, Uppsala

Startat av Ersa, 16 januari 2010, 20:04:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Angående en debatt i denna tråd kommer här ett gäng bilder från gatan i fråga:










Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 20:04:06 PM
Angående en debatt i denna tråd kommer här ett gäng bilder från gatan i fråga:




Ja, här ser man tydligt att ett spår är borttaget. Det var det s k vändspåret som användes ganska sparsamt men där jag trampat mången trött morgon 1968-1970 eftersom första tåget till Stockholm utgick från detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Det var ju tur det togs bort för idag är trafiken TÄT på denna gränd. Trots breddningen har man fått backa åtskilliga gånger...

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 16 januari 2010, 22:35:17 PM
Det var ju tur det togs bort för idag är trafiken TÄT på denna gränd. Trots breddningen har man fått backa åtskilliga gånger...

Plus att biltrafik är rätt vanligt, pga det tyvärr är tillåtet. Bilisterna som inte förstår att bussar tar lite mer plats än en personbil är dock procentuellt väldigt få jämfört med andra städer som t.ex Umeå och Östersund. Ibland dyker det dock upp undantag:


Va, kan man inte möta bussen i själva kurvan?

RoTe

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 22:54:08 PM
Plus att biltrafik är rätt vanligt, pga det tyvärr är tillåtet. Bilisterna som inte förstår att bussar tar lite mer plats än en personbil är dock procentuellt väldigt få jämfört med andra städer som t.ex Umeå och Östersund. Ibland dyker det dock upp undantag:

[ IMG]http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Fjalar_090922.jpg[/img]
Va, kan man inte möta bussen i själva kurvan?

Varför står mannen där? Vem är det? Vägrade personbilen flytta på sig?

groenis

Tycker det ser lika trångt ut nu som då
Har man gjort något åt uppställningen bakom?
Där har man fått stå ett antal gånger när ordinarie vagnen på 899 inte var i trafik
många var svår övertalade när man körde fram och det inte var en SwExbuss till CT.

/Lennart

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 16 januari 2010, 23:37:00 PM
Varför står mannen där? Vem är det? Vägrade personbilen flytta på sig?

Jag vet inte om mannen var inblandad, men efter ett tag verkade bilisten acceptera att det var denne som skulle backa och inte bussen. Tyvärr verkar det vara svårt att backa en personbil rakt bakåt i många fall.
Liknande incidenter såg jag ofta på Roslagskostigarna, och inte alltför sällan var det skolbussföraren som fick hoppa ur och backa personbilen då bilens ägare helt enkelt inte kunde backa rakt bakåt. En annan gång var när de gamle bonden med traktor mötte en personbil som struntade i att stanna på "sin" mötesplats, utan körde fram dit vägen var som smalast. Där stod de nos mot nos, och bilisten krävde att det var bonden skulle backa sin traktor med tvåaxligt släp, till mötesplatsen som låg långt bakom traktorn. "- Jag backade, men jag hade nog aldrig backat så dåligt i hela mitt liv. Det krävdes oerhört många omtag och tog över 10 minuter" berättade han leende. ;D

Ersa

Citat från: groenis skrivet 17 januari 2010, 02:13:44 AM
Tycker det ser lika trångt ut nu som då

Nej, Westinbussen på min bild står ju på en yta som ser nyasfalterad ut. På Staffans bild finns inte alls denna "fil", utan där består denna yta av en trottoar med träd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2010, 05:12:21 AM
Jag vet inte om mannen var inblandad, men efter ett tag verkade bilisten acceptera att det var denne som skulle backa och inte bussen. Tyvärr verkar det vara svårt att backa en personbil rakt bakåt i många fall.
Liknande incidenter såg jag ofta på Roslagskostigarna, och inte alltför sällan var det skolbussföraren som fick hoppa ur och backa personbilen då bilens ägare helt enkelt inte kunde backa rakt bakåt.

Som när jag en gång mötte en bil som kört förbi sin mötesplats med cirka 5 meter. När jag väntat ett tag på att han skulle backa i stället för jag, som behövde backa cirka 250 meter, kom mannen ut ur bilen och jag drog ner rutan varvid han stack in ett högrött ansikte:
- Vet du inte att det är den mötande som har skyldighet att backa?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 20:04:06 PM
Angående en debatt i denna tråd kommer här ett gäng bilder från gatan i fråga:




Hej,

Aha, Busslink 6614 har blivit stomlinjeblå och flyttats från Täby till Norrtälje. Det var en nyhet.
Enligt mina anteckningar ska då följande Volvo B9S i Busslinks 66xx-serien vara stomlinjeblå: 6614, 6616, 6617, 6648 och 6649.

6614, 6648 oc 6649 har placering Norrtälje, övriga Täby.

Har fler 66xx-vagnar blivit stomlinjeblå?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Rosenius



    Även 6615 syns ibland på 677. Den är också blå.

   //Niclas

 

Oskar A

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 januari 2010, 09:23:19 AM
Hej,

Aha, Busslink 6614 har blivit stomlinjeblå och flyttats från Täby till Norrtälje. Det var en nyhet.
Enligt mina anteckningar ska då följande Volvo B9S i Busslinks 66xx-serien vara stomlinjeblå: 6614, 6616, 6617, 6648 och 6649.

6614, 6648 oc 6649 har placering Norrtälje, övriga Täby.

Har fler 66xx-vagnar blivit stomlinjeblå?


Även 6645 är stomlinjeblå. Vill minnas att den lackades om redan 2008.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2010, 08:39:55 AM
Som när jag en gång mötte en bil som kört förbi sin mötesplats med cirka 5 meter. När jag väntat ett tag på att han skulle backa i stället för jag, som behövde backa cirka 250 meter, kom mannen ut ur bilen och jag drog ner rutan varvid han stack in ett högrött ansikte:
- Vet du inte att det är den mötande som har skyldighet att backa?


Ja folk är otroliga. Bilar ska först hela tiden. Det är många gånger man har svängt och behövt använda hela vägbanan men det har ändå kommit en bil och kört fram så långt att man måste bromsa och vänta på att den bilisten ska backa.

Det är otroligt hur folk inte tänker när dom kör bil.

RoTe

Citat från: Björn Ax skrivet 17 januari 2010, 22:49:13 PM

Det är otroligt hur folk inte tänker när dom kör bil.

Jag fick fel på bussen och stod mitt i en korsning. Bakom mig fanns en bra plats att parkera men då behövde jag göra 90 graders backning åt vänster.
Jag ställde upp mig mitt i vägen, fast något mer åt vänster så jag kunde svänga. Varningsblinkers och backljus tända. Fanns ingen chans i världen att komma förbi med personbil. Var fritt så när som på en bil som dök upp i backspegeln. Jag antog ju att idioten skulle se att vägen var blockerad och stanna. Det gjorde han ej. Han körde in i mig... Eftersom jag vid krockögonblicket faktiskt rullade bakåt blev det mitt fel.  ::) Helt j***a otroligt!

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 17 januari 2010, 22:59:05 PM
Jag fick fel på bussen och stod mitt i en korsning. Bakom mig fanns en bra plats att parkera men då behövde jag göra 90 graders backning åt vänster.
Jag ställde upp mig mitt i vägen, fast något mer åt vänster så jag kunde svänga. Varningsblinkers och backljus tända. Fanns ingen chans i världen att komma förbi med personbil. Var fritt så när som på en bil som dök upp i backspegeln. Jag antog ju att idioten skulle se att vägen var blockerad och stanna. Det gjorde han ej. Han körde in i mig... Eftersom jag vid krockögonblicket faktiskt rullade bakåt blev det mitt fel.  ::) Helt j***a otroligt!

Varningsblinkers och backljus fungerar ofta som en stor magnet som drar till sig bilar. När man fastnade med en OmniCity-led på plan mark i Umeå tätort gick det oftast att backa sig lös, men här var det samma sak. Backljus + pipande backsignal med eller utan varningsblinkers ledde alltid till att någon bilist drog åt sin handbroms c:a 1-2 meter bakom bussen. Det enda som hjälpte var att stänga av motor och alla lampor helt. Först efter 10-20 sek efter att bussen helt släckts ner körde några arga bilister om, medan de varvade ut på tvåans växel och tutade. ::)

En gång när jag och en annan förare dirigerade en backande ledvagn på en bussgata försökte en yngre person gå ut mellan mig och bussen, dvs direkt bakom den backande pipande bussen. Det är nog enda gången i mitt liv jag ryckt tag i en person och handgripligen hindrat denne från att passera. Då fick man höra en och annan svordom, men å andra sidan sa även jag vad jag tyckte. När även den andre föraren frågade vad personen höll på med avvek denne snabbt från platsen.