Omskyltning till Nobina

Startat av Carl Eric, 01 december 2009, 16:37:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Jag vet inte om någon sett hemsidan. Här är den iaf.

JAB

Citat från: Fredde_J skrivet 02 december 2009, 12:26:54 PM
Samtliga vagnar i Nacka/Värmdö ska vara ommärkta. Det som återstår är att byta ut Swebus mot Nobina i Buss-PCn. /Fredde



Den exporten borde gå iväg till bussarna i morgon (Torsdag) eller under fredagen. En del bussar i 18xx-serien måste dock laddas manuellt med skyltfil (de med Broseskyltar)


Carl Eric

Citat från: Peter Erret skrivet 01 december 2009, 20:16:47 PM
Det du tänker på är väl detta

blev med "tjuvstart 30 nov på em"



Precis, såg även imorse att Björknäs-garaget var omskyltat...

Tack för alla svar!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: JAB skrivet 02 december 2009, 12:56:07 PM
Den exporten borde gå iväg till bussarna i morgon (Torsdag) eller under fredagen. En del bussar i 18xx-serien måste dock laddas manuellt med skyltfil (de med Broseskyltar)

Tar man hand om UL:s databas därefter?

Ersa

Citat från: Hans Melange skrivet 02 december 2009, 12:55:01 PM
Jag vet inte om någon sett hemsidan. Här är den iaf.

Den behöver verkligen en varsin liten historisk avdelning på flikarna för de fyra länderna.
Som besökare undrar man ju ibland vilka alla föregångare är som idag går under namnet Nobina. :)

Jo

Är det någon som vet hur det går för taxiverksamheten? Har de också bytt namn eller heter de fortfarande "Swebus serviceresor"?

Ulf Rådeström

Citat från: Hans Melange skrivet 02 december 2009, 09:34:08 AM
De där Pendelchaufförerna ligger ju och trycker i 100 kmh. ;)
Själv håller jag mig till mina 80 och sparar soppa.

hmm...inte för att vara taskig nu och mena illa..men om man måste ligga i 80 för att det skall gå ihop sig - borde man inte fundera på sina räkenskaper lite då?
(därmed inte sagt att man skall ligga i 100 - så var det sagt)

Fredde

Citat från: Jo skrivet 02 december 2009, 23:52:00 PM
Är det någon som vet hur det går för taxiverksamheten? Har de också bytt namn eller heter de fortfarande "Swebus serviceresor"?

Här finns nog vad du söker: http://www.nobina.com/sv/Sverige/Kontakta-oss/Swebus-Serviceresor/


Fredde

Citat från: JAB skrivet 02 december 2009, 12:56:07 PM
Den exporten borde gå iväg till bussarna i morgon (Torsdag) eller under fredagen. En del bussar i 18xx-serien måste dock laddas manuellt med skyltfil (de med Broseskyltar)



Okej, tackar för info! /Fredde


Mikael Ringmarck

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 december 2009, 00:02:18 AM
hmm...inte för att vara taskig nu och mena illa..men om man måste ligga i 80 för att det skall gå ihop sig - borde man inte fundera på sina räkenskaper lite då?
(därmed inte sagt att man skall ligga i 100 - så var det sagt)

Nu vet jag inte var Hans kör eller vad han kör, men Posten t ex kör väl inte snabbare än 80 km/h enligt dekaler som sitter baktill på fordonen?

Simon Bertilsson

#25
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 december 2009, 00:02:18 AM
hmm...inte för att vara taskig nu och mena illa..men om man måste ligga i 80 för att det skall gå ihop sig - borde man inte fundera på sina räkenskaper lite då?
(därmed inte sagt att man skall ligga i 100 - så var det sagt)

Det är klart att det går ihop ändå, men att sjunka från 90 till 80 förlorar man väldigt lite tid på, men bränslevinsterna är tämligen stora. Rent ekonomiskt är det oförsvarbart att ligga i 90, då tidsvinsten aldrig kan kompensera för det man förlorar i bränslekostnader. Vi ökar helt enkelt vår vinst genom att hålla max 80, och vinsten är ju det centrala i ett bolag. Vi har anlitat Greather Than, vilket innebär att vi har datorer i bilarna som registrerar hur miljövänligt vi kör. En del i deras koncept (utöver att utnyttja den rullande kraften och bromsa så lite som möjligt) är just att hålla max 80.
Sen handlar det givetvis om miljö också. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 140001.

http://www.greaterthan.info/?page=product&lang=se

Ersa

Ut med det gamla i Uppsala:





Montage av nya Nobinaskylten fanns det ingen tid att vänta på.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2009, 16:56:49 PM
Ut med det gamla i Uppsala:





Montage av nya Nobinaskylten fanns det ingen tid att vänta på.

Men en annan dag kanske du har tid att ta en bild på den nya skylten?

RoggaBoy

"Dom har fått så mycke kritik och skit för att det sköts så dåligt,det är därför dom byter namn nu till Nobina enligt insider information.
Byt leverantör av lokaltrafik" enligt kommentar på vk.se.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=316675

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 04 december 2009, 17:01:54 PM
"Dom har fått så mycke kritik och skit för att det sköts så dåligt,det är därför dom byter namn nu till Nobina enligt insider information.
Byt leverantör av lokaltrafik" enligt kommentar på vk.se.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=316675

Det vanliga snacket från bussresenären i Umeå, vars "bussvärld" inte sträcker sig längre bort än Ersmark, Innertavle och Ansmark... och som bara kan skylla allt ansvar på trafikutövarna.