Neoplan Megaliner

Startat av Joakim Ågren, 12 oktober 2009, 11:01:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Ågren

Citat från: Esbjörn skrivet 12 oktober 2009, 09:41:38 AM
Servicebilen 3925 finns nu också i Sundsvall.

Vilken häftig buss du har på din avatar!

Har aldrig sett en buss med dubbla hjulpar både fram och bak. Vad är det för buss och vad är det för specar på den?

Esbjörn

#1
Citat från: Joakim Ågren skrivet 12 oktober 2009, 11:01:45 AM
Vilken häftig buss du har på din avatar!

Har aldrig sett en buss med dubbla hjulpar både fram och bak. Vad är det för buss och vad är det för specar på den?

Bussen på min avatar är en modell av de Neoplan Megaliner som Swebus hade för trafiken längs Norrlandskusten mellan 1996 och 2002.
Jag körde förebilderna under dessa år.


Swebus 4085 vid garaget i Sundsvall våren 2002.

Nico


Denna tråd har knoppats av från tråden om flyttade Örebrovagnar.

Den ursprungliga Örebrotråden återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28766.15;topicseen
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bussgrabben

De var riktigt sköna att åka i och mäktiga att se på.

Joakim Ågren

Indeed imponerande och snygga!

Vad var det för specifikationer på dem?

Varför försvann de så fort? (jag menar 6 år är ju ingen ålder för en sådan där buss)

Vad har hänt med dom, går de fortfarande i trafik nånstans?

Mustman

hur är dom där monsterna på vägen?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Martin Maltkvist

Citat från: Joakim Ågren skrivet 14 oktober 2009, 10:20:54 AM
Indeed imponerande och snygga!

Vad var det för specifikationer på dem?

Varför försvann de så fort? (jag menar 6 år är ju ingen ålder för en sådan där buss)

Vad har hänt med dom, går de fortfarande i trafik nånstans?

Många av dem går idag hos United Starlight(?) som turnébussar och där bör Froggy Tours föredetting finnas, den som hette RNF055 med personlig skylt QUAQUA.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

RoggaBoy

Citat från: Esbjörn skrivet 12 oktober 2009, 19:19:37 PM
Bussen på min avatar är en modell av de Neoplan Megaliner som Swebus hade för trafiken längs Norrlandskusten mellan 1996 och 2002.
Jag körde förebilderna under dessa år.


Swebus 4085 vid garaget i Sundsvall våren 2002.

Saknar denna buss, kommer ihåg när det var "öppet hus" på torget dagen innan den skulle i trafik.

Niclas Rosenius

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 oktober 2009, 15:52:18 PM
Många av dem går idag hos United Starlight(?) som turnébussar och där bör Froggy Tours föredetting finnas, den som hette RNF055 med personlig skylt QUAQUA.

   Det stämmer bra det.

   Vad dom nu heter är lite olika. Ibland är dom reggade på Starlight Logistic och ibland på United Audio.

   Alla 4 Norrlandkusten Megalinerna finns hos dom i alla fall plus Froggys gamla. Dom har även några till Megaliner i sin flotta.

   //Niclas
   //Niclas

Tomas Lundqvist

Hur var de att köra då? Måste ju vara lite annorlunda känsla ändå med två framaxlar istf en...
Vad var egentligen fördelen med dubbleringen fram, och varför slutade man med den?

Niclas Rosenius

Citat från: Tomas Lundqvist skrivet 14 oktober 2009, 18:24:12 PM
Hur var de att köra då? Måste ju vara lite annorlunda känsla ändå med två framaxlar istf en...
Vad var egentligen fördelen med dubbleringen fram, och varför slutade man med den?

   Det var mycket för axeltrycket och att det inte fanns däck som klarade av tyngden som blev med den längden.

   //Niclas

Simon Bertilsson

Hur långa är de egentligen, och vad väger de i tjänste- och skatte/totalvikt?

Niclas Rosenius

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 oktober 2009, 19:54:43 PM
Hur långa är de egentligen, och vad väger de i tjänste- och skatte/totalvikt?

   Dom är 15 meter långa och väger 20780/29500 kg.

   //Niclas

Simon Bertilsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 oktober 2009, 20:03:15 PM
   Dom är 15 meter långa och väger 20780/29500 kg.

   //Niclas

Så pass! Då är det 3,5 ton mer än att man klarat sig på tre axlar. Rejäla bjässar....

Niklas Bygdestam

Synd att Neoplan inte längre tillverkar Megaliner. Jag tyckte att dessa var riktigt majestätiska. De var liksom Neoplans flaggskepp
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.