När turen var framme i oturen

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 juli 2009, 11:59:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 juli 2009, 00:13:29 AM
    Tycker att du får nog ta och förklara dig lite närmre med ditt uttalande.

    Att ett hjullager pajjar kan man inte förutse. Vet att vi hade ett haveri för ett antal år sen på ett hjullager på en månad gammal buss pga materialfel i ett hjullager.

   //Niclas

Åka med en Neoplan tursitbuss är något som jag undviker så gott det går, varför? jo för att dessa verkar vara extremet lättantändlig. Tycker man läser om bränder i Neoplanbussar alldeles för ofta jämfört med andra märken. I just detta fallet klarade man sig från en större olycka som hade resulterat i en enkel till Agnesberg. Men man kanske inte har samma tur nästa gång, och då har vi likkistan där.

Niclas Rosenius

Citat från: blubb skrivet 08 juli 2009, 22:43:43 PM
Åka med en Neoplan tursitbuss är något som jag undviker så gott det går, varför? jo för att dessa verkar vara extremet lättantändlig. Tycker man läser om bränder i Neoplanbussar alldeles för ofta jämfört med andra märken. I just detta fallet klarade man sig från en större olycka som hade resulterat i en enkel till Agnesberg. Men man kanske inte har samma tur nästa gång, och då har vi likkistan där.

    Kan nog säga atta Neoplan inte är mer representerad i bussbränder än andra märken.

    Kolla bara in vad som hänt med Solaris:arna i norr tex.

    Hos oss på GUB så har vi haft en del bussbränder inga direkt stora men där har det var ganska lika fördelat mellan Sc och Neoplan.

    //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: blubb skrivet 08 juli 2009, 22:43:43 PM
Åka med en Neoplan tursitbuss är något som jag undviker så gott det går, varför? jo för att dessa verkar vara extremet lättantändlig. Tycker man läser om bränder i Neoplanbussar alldeles för ofta jämfört med andra märken. I just detta fallet klarade man sig från en större olycka som hade resulterat i en enkel till Agnesberg. Men man kanske inte har samma tur nästa gång, och då har vi likkistan där.

Någon större olycka hade knappast inträffat även om lagret skurit. Men bussen hade förstås stannat och det hade varit illa nog. Visst var lagret varmt men det var med all sannolikhet långt kvar till brand.
Att Neoplan skulle vara mer benägna att brinna än andra bussar skulle jag i så fall gärna vilja se belägg på. Min erfarenhet är att bussar brinner ungefär lika mycket oavsett märke.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 22:59:59 PM
Att Neoplan skulle vara mer benägna att brinna än andra bussar skulle jag i så fall gärna vilja se belägg på. Min erfarenhet är att bussar brinner ungefär lika mycket oavsett märke.


  Håller med dig fullständigt, Staffan.

  Om nu Neoplan skulle vara så överrepresenterad i detta fall så skulle det inte finnas så många bussar kvar hos oss  ;)

   //Niclas     

groenis

Rullande "likkista"
Det ska Utläsas som att den är på väg att fasas ut syskonet IB 535 står till försäljning
på Motorpark tillsammans med Ekman 23 och IB 536 fasas ut nästa år
/lennart

rattvrickaren

Var ett ovanligt dumt uttryck isf..
/Magnus

groenis

Jag håller med dig
Varken jag eller 535/536 Blev några stora vänner av varandra,
Jag och 536 blev riktigt ovänner när vi skulle köra i genom Safariparken på Kolmården
efter en kort diskussion så enades vi om att gå på 2:ans växel.
Den enda som uppskattde vårt besök var en struts som hittade en kamikazepilot (fluga) på vindrutan