Axelssons Linjetrafik...

Startat av Martin Maltkvist, 15 april 2009, 21:04:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BenS

Citat från: Christer K skrivet 17 april 2009, 06:13:39 AM
Mitt minne sviker ibland men detta var säker under 1999 - 2000 buss utgick från Örebro - E-tuna - Västerås - Fagersta och slutade i Borlänge turen gick åter morgonen därpå. Man körde åt ett tågbolag på denna sträckan, vilket minns jag inte heller.
/ Christer K

Via Krylbo för tågkompaniets nattåg Göteborg-Örebro-Krylbo till övre norrland. Busslinjen upphörde när tågkompaniet tappade den trafiken till annat tågbolag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bas skrivet 17 april 2009, 08:55:32 AM
Via Krylbo för tågkompaniets nattåg Göteborg-Örebro-Krylbo till övre norrland. Busslinjen upphörde när tågkompaniet tappade den trafiken till annat tågbolag.

Tågkompaniet körde nattåget 2000 - 2003, varefter trafiken övertogs av Connex.
Tåget gick Örebro-Fagersta-Krylbo så var busslinjen något slags komplement Eskilstuna-Krylbo? Kan inte hitta något annonserat om den i Rikstidtabellen för den här perioden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BenS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2009, 09:12:20 AM
Tågkompaniet körde nattåget 2000 - 2003, varefter trafiken övertogs av Connex.
Tåget gick Örebro-Fagersta-Krylbo så var busslinjen något slags komplement Eskilstuna-Krylbo? Kan inte hitta något annonserat om den i Rikstidtabellen för den här perioden.


Troligtvis för att serva resande från det hållet. Och just Krylbo som hållplats. Vill minnas att Swebus express körde på uppdrag av tågkompaniet.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2009, 15:38:19 PM
Inte blir det sämre av att Vänerbuss kör åt Bergslagståget med den äran.
Även Molkom Buss är/har varit med på ett hörn, en av deras bussar transporterade mig från Örebro till Karlskoga(eller var det Karlstad) när jag en söndag skulle återvända till Sunne.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 maj 2009, 19:17:23 PM
Även Molkom Buss är/har varit med på ett hörn, en av deras bussar transporterade mig från Örebro till Karlskoga(eller var det Karlstad) när jag en söndag skulle återvända till Sunne.

Antagligen då som underentreprenör till Vänerbuss. Som andra bussbolag hyr de in från kollegor när de egna bussarna inte räcker. Enligt Bergslagstågets ägare har han bara avtal med Vänerbuss om bussar, men därmed inte sagt att de måste köra allt själva.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Någon som har sett hur det går för Axelssons på denna linje?

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 maj 2009, 15:05:49 PM
Någon som har sett hur det går för Axelssons på denna linje?
Passagerarantalet har, att döma av mina observationer, aldrig överstigit tre och de turer jag skymtat har varit mer eller mindre tomma. Enda marknadsföringen har i stort sett varit en tidningsannons och ingen som helst utdelning av flygblad e.d har förekommit.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jo

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 maj 2009, 19:38:48 PM
Passagerarantalet har, att döma av mina observationer, aldrig överstigit tre och de turer jag skymtat har varit mer eller mindre tomma. Enda marknadsföringen har i stort sett varit en tidningsannons och ingen som helst utdelning av flygblad e.d har förekommit.

Frågan är hur de gjort när de räknat på underlaget och kommit fram till att det lönar sig och dessutom verkar ha satsat minimalt på marknadsföring. Heller inga uppstripade bussar som talar om att detta är en expressbuss mellan Västerås och Eskilstuna. Tycker att de är lite för stora och seriösa för att bara sätta igång med en verksamhet utan att räkna på underlaget och förbereda marknadsföringen.

För att knyta an till diskussionen om en ev. avreglering av kollektivtrafiken visar väl detta om inte annat att det krävs omfattande marknadsföring och dessutom långsiktighet innan trafiken bär sig ekonomiskt.

Bussmicke

Hur går det med denna linjetrafik?
Det har varit ganske tyst om den nu, har folk hittat dit?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Taunusch

Det verkar som att man rättat mun efter matsäck och satt in en mindre Ivecobuss på körningen i alla fall....

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jockegrabben

Hörde att Axelssons Turisttrafik nu lägger ner linjen helt från och med på fredag den 5 juni.

Det har varit lite lågt resande, men samtidigt är linjen helt ny och tidtabellen inte helt jättebra då den ligger precis parallellt med tåget. Tycker dock att det är lite väl tidigt att lägga ner efter endast två månader.

Hade Länstrafiken/VL kört denna trafik istället hade man gett det åtminstone en tidtabellsomgång eller ett kalenderår för att folk ska hitta rätt.

Dessvärre tycks vi få leva med detta när allt mer avregleras...   >:(

Vi får se hur LT/VL löser detta. Vad jag förstår är man mycket intresserad att hitta lösning för denna trafik för att få upp resandet på totalsträckan och utmana bilen på riktigt. Men då måste körtiden för bussarna bli kortare och man måste lägga busstiderna som ett komplement till tåget och inte som en konkurrent.

Se Axelssons hemsida: http://www.axbuss.se

Bussmicke

När man inte marknadsför linjen, hur skall då folk hitta den?
Sen har man hållplatsen längst ifrån stationshuset på Eskilstuna resecentrun/centralstation,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jockegrabben

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juni 2009, 21:47:09 PM
Nu var ju detta "inhopp" inte något som kom till för att öka resandet utan för att konkurrera med Tåget om kunderna, därav tidtabellen, tror knappast att länshuvudmännen kommer att göra något som konkurrerar med tågtrafiken.


Om man tror att man ska kunna konkurrera med en mycket etablerad och väl fungerande tågtrafik är man nog rätt fel ute. Inte ens det väl inarbetade Swebus Express lyckades med detta i Eskilstunaområdet.

Eftersom sträckan har potential ska man för att lyckas, bli ett komplement till redan befintligt utbud och inte konkurrera med jätten på dessa lösa grunder. Så det är nog mycket riktigt att THM inte kommer att konkurrera, utan att komplettera, vilket även en privat aktör ska ha i beaktande för att lyckas långsiktigt.

Taunusch

Inslag i SVT:s Östnytt om nedläggningen, där VD:n Ola Axelsson intervjuas.

http://svtplay.se/v/1581188/ostnytt/busslinje_laggs_ner?sb,b1387526,2,f,-1