Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...

Startat av virtual1, 30 juli 2007, 19:16:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

*kraaaaasch* hör man tjugo meter bort då man står o plåtar bussar vid Sollentuna station...
o  vips så har vi nog iaf temporärt en buss mindre körklar till Busslinks övertagande...





Magnus_J

Sollentuna är ett riktigt Orm-bo.
kommer bussar åt alla håll. sen har man vägjobbarna, gångtrafikanter, mopedister på bakhjul, cyklister, bilister och en o annan duva.

kontrar med lite andra bilder.




vagn 4894, som någon svängt för snävt med i Sundbyberg enligt utsago.

i fredags krockade även en vagn på linje 514 i rinkebykorset (också hörsägen) men det var inga personskador eller materiella skador på bussen. hur det blevmedpersonbilen somkom i "80 blås" in i sidan vet jag inte. Farbror blå var iallafall där.

Yujin Zhang

Jag, som var i Sollentuna en timme innan...tänk om man hade tålamod och stannade kvar.  :o
Just den där asfaltlastbil har blockerat trafikflödet minst två gånger under tiden jag var där. Ena gången kom 520 som skulle svänga höger för att plocka upp passagerare, men asfaltlastbils förare bestämde att låta föraren på 520 tutta vidare... Några minuter senare var det 6 bussar i rad vid stationen eftersom det gick inte köra om 520 och då kom nån sorts prao-elev eller nåt till föraren på 520 och började grälla, sa bl.a. att de hade högre prioritet än bussen, så bussen får antingen vänta tills de är klart med just den biten (som skulle säkert ta en kvart) eller backa och hitta andra sätt att angöra hållplatsen. 8 minuter efter allt detta började gav föraren på 520 upp och backade upp bussen lagom till 607s hållplats mot Danderyd och lät bussarna bakom (säkert 7-8 stycken vid det här läget) köra förbi.

Vilken samarbete säger jag... ???

Magnus_J

jag har sett bussförare som står i vägen för lastbilarna också.
de tillfällen jag har rastat i sollentuna har jag iaf stannat på gatan som ansluter ner till terminalen (infarten) vad nu den gatan heter vid gula huset, därdet finns tillfälligt P-tillstånd. eller på hållplatsen när jag tex kört 523 och har nästkommande tur.

Yujin. blev det några bra bilder i HAB?
hann inte fram innan du skuttade på 506an,


Yujin Zhang

Citat från: Magnus_J skrivet 30 juli 2007, 19:44:56 PM
jag har sett bussförare som står i vägen för lastbilarna också.
de tillfällen jag har rastat i sollentuna har jag iaf stannat på gatan som ansluter ner till terminalen (infarten) vad nu den gatan heter vid gula huset, därdet finns tillfälligt P-tillstånd. eller på hållplatsen när jag tex kört 523 och har nästkommande tur.

Yujin. blev det några bra bilder i HAB?
hann inte fram innan du skuttade på 506an,



Jodå, bilderna blev ganska bra. Var i Råstaland hela åtta timmar idag och försökte få med så många Råstavagnar så möjligt. Resultatet? 71 olika vagnar med skyltning (Ej i trafik och Veolia räknas ej); ska nog fortsätta med komplettering imorgon också, så håll utkik efter mig!

Simon Bertilsson

Vad hände? Backade lastbilen in i bussen, eller stod lastbilen still och var det busschauffören som klantade sig?

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 juli 2007, 20:16:21 PM
Vad hände? Backade lastbilen in i bussen, eller stod lastbilen still och var det busschauffören som klantade sig?

Busschaffisen klantade sig, 3956 (som man kan ana på de första bilderna) ville också fram o lämnade en extremt
snäv passage till 4871:an som inte backade för att släppa förbi 3956. Han missberäknade avståndet åsså krasch... -
asfaltsföraren var lagom glad kan jag lova! F.ö. hade 4871:an redan tagit på passagerare, så de fick ju snopet gå av
sen...

Magnus_J

snabbskiss över terminalen som den såg ut i förra veckan när jag var där. ändrar sig fort.
krocken skall då vara ungefär mellan de två röd/vit randigafälten. där det inte går att mötas. max 1 buss i bredd.


Yujin Zhang

Kan bussarna verkligen köra som gröna linje/pilen visar? Idag gick all trafik (när jag var där) via 523H-523V-522 sidan, medan det var bara bussar som skulle plocka upp passagerare som fick köra på andra sidan. Asfaltbilen stod ungefär precis där den nedersta randig fält är och om jag kommer ihåg rätt så hade bussarna inte tillräckligt med plats att köra genom om både randiga fälten är där, utan då är det asfaltbilen som fick flytta (backa).

Magnus_J

När jag var i Sollentuna sist, förra måndagen, gick det men som jag skrev det ändrar sig fort.

Mikael Lövgren

Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Nico


Grejen var att det tydligen inte var meningen att man skulle ta och asfaltera och byta kantsten på två sidor samtidigt, men någon beslöt sig troligen för att rationalisera och då blir det nog lätt lite kaotiskt. Här skulle man nog med fördel även ha kunnat asfaltera på natten och inte mitt i kvällsrushen. Även om det är sommartrafik så är trafiken faktiskt nästan lika tät som under normaltid. Överlag verkar även kommunikationen varit lika med noll i många fall.

Att vi sedan även har vissa förare som inte bryr sig så mycket om alternativ mm. utan bara ska fram är inte heller direkt bra. Själv var jag vid ett par tillfällen under dagen (då jag hade oturen att ha en tjänst med i princip bara Sollentunalinjer) i kontakt med TL och Råstas trafikinspektör (kan vi väl kalla honom) var även ute på plats och kikade på eländet. Som tur är för min del så har jag bara låga 500-linjer på specen i morgon.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Cityliner skrivet 30 juli 2007, 23:19:35 PM
ganska passande dekal bak på 4871... ;D

Möjligt, men annars hör just dessa vagnar till det bästa som går att få tag på. Simpla och trista, men pålitliga. Bussvärldens svar på en Volvo 240.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Visst är de trevliga, dock inte på små krokiga skogsvägar eller skumpiga grusvägar.

Magnus_J

Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2007, 00:52:07 AM
Visst är de trevliga, dock inte på små krokiga skogsvägar eller skumpiga grusvägar.

eller i stadstrafik där det finns brunnslock, hål i asfalt mm. fartgupp typ bergshamra.