Lågentré-boggi med gasdrift?

Startat av Peter L, 12 mars 2009, 09:59:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: eomer skrivet 05 juli 2009, 13:17:37 PM
Problemet är att det inte funnits någon regionbuss lågentré med gasdrift på marknaden. Det enda alternativet har varit MAN A-26 som egentligen är en låggolvsbuss för stadstrafik, som modifierats till regionbuss. MAN har haft dispens för att dessa skall klassas som regionbuss, med bl a säkerhetsbälte o dyl. Denna dispens har tydligen nu upphört och därav är det för närvarande ingen leverantör som skriver order för just denna typ. Möjligtvis är Solaris ett alternativ.
//Eomer

Ursäkta men jag hänger inte riktigt med. Det är väl ändå inte golvet i bussen som styr huruvida det är en regionbuss eller stadsbuss utan hur den utrustas och i vilken trafik den går. Stoppar man in stolar med bälten i en A26 bör den bli lika mycket regionbuss som en B12BLE med låga enkla stolar. Att sedan A26 från början är en stadsbusskonstruktion köper jag men förstår inte var någon dispens kommer in i bilden?

Fredde

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 juli 2009, 13:32:04 PM

Påståendet blir att Solaris blir ett svårt alternativ - eftersom de inte har någon LE-15m buss vad jag förstått - utan bara Urbino 15 utan LE...alltså en likadan buss som MAN/Mercedes

Förvisso är den bara 14,6 meter, men....: http://www.solarisbus.pl/en/low_entry,90,Solaris_Urbino_15_LE,4,0.html


Ulf Rådeström

#17
Citat från: Fredde_J skrivet 05 juli 2009, 14:22:33 PM
Förvisso är den bara 14,6 meter, men....: http://www.solarisbus.pl/en/low_entry,90,Solaris_Urbino_15_LE,4,0.html



hehe..jaa...då är den ju inte  15 meter  ;D

På Solaris hemsida kan man läsa att Urbino-modellerna (alltså även 15m) erbjuds även med CNG, medan LE-modellen finns som gasdrift endast på 12m-versionen.

Men kanske man har ett ess i fickan med en 15m LE-gas - who knows  :)

Mattias Andersson


Jag tycker det är total vansinne att lågolvsbussar överhuvetaget får
rulla utanför stan..Ja,rent säkerhetsmässigt alltså.

Kör man av vägen så riskerar passagerarna o föraren skadas mycke svårare,emed
man sitter nästan på marken.

Så sätt nytt krav o väck med låggolvet från från landsorten!

yngrot

håller med landsbyggd borde bara vara normalgolvade bussar av både säkerhet och komfortskäl...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juli 2009, 14:16:06 PM
Det kan väl vara bussdirektivet som spökar kanske?  Det finns ju olika grundkrav för buss klass 1 (tätort) och klass 2 (region).

Intressant. Kan någon redogöra lite lätt för vad dessa grundkrav innebär hade det varit trevlig läsning.

737

Citat från: yngrot skrivet 05 juli 2009, 19:41:27 PM
håller med landsbyggd borde bara vara normalgolvade bussar av både säkerhet och komfortskäl...

Ja, särskillt för rörelsehindrade eller resenärer med barnvagn.  >:(

Ulf Rådeström

Citat från: Mattias Andersson skrivet 05 juli 2009, 15:07:01 PM
Jag tycker det är total vansinne att lågolvsbussar överhuvetaget får
rulla utanför stan..Ja,rent säkerhetsmässigt alltså.

Kör man av vägen så riskerar passagerarna o föraren skadas mycke svårare,emed
man sitter nästan på marken.

Så sätt nytt krav o väck med låggolvet från från landsorten!

Hej!
Vilka belägg har du för att man skadas svårare i en buss med lågt golv än en buss med högt golv?
Har du nån undersökning att hänvisa till?
Skulle uppskatta en utläggning om vad du grundar ditt påstående på...

Det är väl som i alla olyckor beroende på fart, tillfälle, riktning, anslagspunkt mm?!

Man kan ju tycka vad man vill om låggolvade bussar i landsbygdstrafik - men man borde kanske titta lite på vilka linjer de används på.
Skånetrafiken (som vi ju pratar om i grunden) - har ju Skåneexpressen - och där är det väl inte lågt golv vad jag kunnat se på mina foton  8) - men 131 eller 171 som är en ren pendellinje och jämförbar med förortstrafik är helt klart passande för lågt golv. Motorvägen har inte med saken att göra - sålänge man sitter ner i bussen.

På linjer med kortare avstånd tycker åtminstone jag att tillgängligheten är mer betydande än höga nackstöd och klättring uppför trappor.


Walter

Skånexpressen som är långlinjer är det endast högt golv.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

eomer

Citat från: Johan B skrivet 05 juli 2009, 19:58:03 PM
Intressant. Kan någon redogöra lite lätt för vad dessa grundkrav innebär hade det varit trevlig läsning.
Enligt bussdirektivet finns det olika krav på buss typ1(stadsbuss) och typ 2(regionbuss). Bl a gäller det hur karossen klarar en överrullning.
När det gäller bussar med biogasdrift är det av förståliga skäl svårare att få bussen godkänd för överrullning(gastankar på taket), än för en buss med dieseldrift.
Vad MAN lyckats med, är att man utifrån en boggiebuss typ1, genom annan inredning o dyl, fått dispens att klassa denna som en regionbuss.
Denna dispens är nu tydligen på väg att upphöra eller omprövas, så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss.
//Eomer

BD

Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 10:27:00 AM


Men Veolia har väl köpt MAN till bl a Eskilstuna så helt omöjligt är det väl inte? Det förutsätter också att Volvo kan producera några boggibussar med gasdrift, troligtvis med nya B9L-motorn då.


Är det en liggande 9,4-liters motor som avses?

Johan B

Citat från: eomer skrivet 06 juli 2009, 23:22:59 PM
Enligt bussdirektivet finns det olika krav på buss typ1(stadsbuss) och typ 2(regionbuss). Bl a gäller det hur karossen klarar en överrullning.
När det gäller bussar med biogasdrift är det av förståliga skäl svårare att få bussen godkänd för överrullning(gastankar på taket), än för en buss med dieseldrift.
Vad MAN lyckats med, är att man utifrån en boggiebuss typ1, genom annan inredning o dyl, fått dispens att klassa denna som en regionbuss.
Denna dispens är nu tydligen på väg att upphöra eller omprövas, så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss.
//Eomer

Det köper jag. Tack för svaret. Skall jag tolka " så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss " som att man håller på att lätta på kravet om överrullningssäkerhet för att fler skall kunna sälja gasbussar för regiontrafik eller menar du att man ska sätta stopp helt för bussar som inte uppfyller säkerhetskraven?

737

Citat från: eomer skrivet 06 juli 2009, 23:22:59 PM
Enligt bussdirektivet finns det olika krav på buss typ1(stadsbuss) och typ 2(regionbuss). Bl a gäller det hur karossen klarar en överrullning.
När det gäller bussar med biogasdrift är det av förståliga skäl svårare att få bussen godkänd för överrullning(gastankar på taket), än för en buss med dieseldrift.
Vad MAN lyckats med, är att man utifrån en boggiebuss typ1, genom annan inredning o dyl, fått dispens att klassa denna som en regionbuss.
Denna dispens är nu tydligen på väg att upphöra eller omprövas, så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss.
//Eomer

Vem är det som godkänt typ1-bussen som regionbuss? Skånetrafiken förmodar jag. Eller står det i avtalen att bussen ska vara godkänd enligt EU:s bussdirektiv typ2?

När måste man köra med typ1 eller typ2 enligt bestämmelserna (ej upphandlarnas krav)?

Svemicke

Citat från: 737 skrivet 07 juli 2009, 11:39:56 AM
Vem är det som godkänt typ1-bussen som regionbuss? Skånetrafiken förmodar jag. Eller står det i avtalen att bussen ska vara godkänd enligt EU:s bussdirektiv typ2?

När måste man köra med typ1 eller typ2 enligt bestämmelserna (ej upphandlarnas krav)?
Är det inte trafikhuvudmännen som bestämmer detta? Vad avgör att MAN-bussarna i Skåne är stadsbussar trots att de har regionbussutförande? I så fall skulle inte Volvo 8500 få gå som stadsbuss.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Fredrik Gelin

Citat från: Johan B skrivet 05 juli 2009, 19:58:03 PM
Intressant. Kan någon redogöra lite lätt för vad dessa grundkrav innebär hade det varit trevlig läsning.
Prova att läsa Svensk kollektivtrafiks publikation Buss 2000
Där finns en del intressant att läsa för den som önskar...
//Fredrik