Lågentré-boggi med gasdrift?

Startat av Peter L, 12 mars 2009, 09:59:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L


Apropå tråden om Skånetrafikens nyligen avslutande upphandlingar (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22136.0) där det nämns att 80 av 89 bussar ska vara gasdrivna: Då jag antar att de flesta bussar som är aktuella för regiontrafiken dessutom borde ha krav på boggi och lågentré/låggolv undrar jag kort vilka alternativ det finns på marknaden idag?

MAN Lion's City A26 (självklar, eftersom Swebus kör dessa på sina Pendel-linjer mellan Malmö och Lund)
Mercedes Citaro (borde vara möjligt i alla fall)
Volvo 8500 (diskuterades på BS som ett möjligt alternativ för Swebus istället för MAN, men denna modell finns väl inte idag?)
Övriga?

Största inköparen denna gång blir väl Veolia och det kanske blir svårt att få tag på Scanior?

Jan

Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 09:59:32 AM
Apropå tråden om Skånetrafikens nyligen avslutande upphandlingar (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22136.0) där det nämns att 80 av 89 bussar ska vara gasdrivna: Då jag antar att de flesta bussar som är aktuella för regiontrafiken dessutom borde ha krav på boggi och lågentré/låggolv undrar jag kort vilka alternativ det finns på marknaden idag?

MAN Lion's City A26 (självklar, eftersom Swebus kör dessa på sina Pendel-linjer mellan Malmö och Lund)
Mercedes Citaro (borde vara möjligt i alla fall)
Volvo 8500 (diskuterades på BS som ett möjligt alternativ för Swebus istället för MAN, men denna modell finns väl inte idag?)
Övriga?

Största inköparen denna gång blir väl Veolia och det kanske blir svårt att få tag på Scanior?


Dagens boktips

Veolia och Orusttrafiken = Volvo CNG

Swebus = MAN CNG
I branschen 37 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 12 mars 2009, 10:24:55 AM
Dagens boktips

Veolia och Orusttrafiken = Volvo CNG

Swebus = MAN CNG

Ingen högoddsare direkt!

Men Veolia har väl köpt MAN till bl a Eskilstuna så helt omöjligt är det väl inte? Det förutsätter också att Volvo kan producera några boggibussar med gasdrift, troligtvis med nya B9L-motorn då.

Lauri Räty

MAN har meddelat att de tillverkar inte längre låggolv boggiebussar. Helsingfors Busstrafik, som har varit MANs stamkund och beställt flera MAN låggolv-boggiebussar med gasdrift, måste byta märket. Och det har alltid varit omöjlig att beställa M-B Citaro som boggiebuss med låggolv och gasmotor.

bjalle

Då finns det inga som levererar låggolv/lågentre-boggie med gasdrift?

Peter L

Citat från: Lauri Räty skrivet 12 mars 2009, 16:17:46 PM
MAN har meddelat att de tillverkar inte längre låggolv boggiebussar. Helsingfors Busstrafik, som har varit MANs stamkund och beställt flera MAN låggolv-boggiebussar med gasdrift, måste byta märket. Och det har alltid varit omöjlig att beställa M-B Citaro som boggiebuss med låggolv och gasmotor.

Varför detta beslut? Om de varit ensamma på marknande borde det varit guldläge kan tyckas, men det kanske inte finns så stort sug efter denna typ av bussar förutom i Skåne...  ;)

Instämmer också i Björns fråga.


bjalle

Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 16:44:19 PM
Varför detta beslut? Om de varit ensamma på marknande borde det varit guldläge kan tyckas, men det kanske inte finns så stort sug efter denna typ av bussar förutom i Skåne...  ;)

Instämmer också i Björns fråga.



Hörde nåt om att det hade med dispanser för olika klasser att göra?

homer

Scania omnilink finns väl att få med gas?

Kommer MAN ta fram en Lågentre boggie då man inte ska sälja fler loggolvare eller??

Simon Bertilsson

Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 16:44:19 PM
Varför detta beslut? Om de varit ensamma på marknande borde det varit guldläge kan tyckas, men det kanske inte finns så stort sug efter denna typ av bussar förutom i Skåne...  ;)

Instämmer också i Björns fråga.



Låter ju väldans märkligt. Jag tycker mycket om de Manbussar som köpts in för Malmö - Lund-pendlarna och för pendlarna runt Helsingborg.
Vari ligger problemet?

Johan B

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 mars 2009, 19:54:36 PM
Låter ju väldans märkligt. Jag tycker mycket om de Manbussar som köpts in för Malmö - Lund-pendlarna och för pendlarna runt Helsingborg.
Vari ligger problemet?

Troligtvis begränsad marknad utanför Sverige. Att för en stor tillverkare som MAN bygga bussar för endast en marknad är det nog svårt att få ekonomisk lönsamhet i.

Svemicke

Om det inte är så att de andra bussbyggarna vill tappa kunder och intäkter så är väl förslaget att alla börjar bygga bussar med gasdrift? Varför MAN skulle frångå detta som kämpat länge för att få bra fäste i Sverige är för mig en gåta.

Provade man inte med att köra gasbussar på linje 130 mellan Lund och Malmö för några år sedan? Det gick väl inte riktigt vägen och man fick skrota den tanken igen. Hur länge ska det dröja innan man upptäcker att gasdrift nog inte var så bra att köra med i hela Skåne? Ja, du milde!

Spårvägen i Göteborg frångick ju gasdriften. Det finns kanske anledningar till detta?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Erling.L

Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2009, 10:59:27 AM
Om det inte är så att de andra bussbyggarna vill tappa kunder och intäkter så är väl förslaget att alla börjar bygga bussar med gasdrift? Varför MAN skulle frångå detta som kämpat länge för att få bra fäste i Sverige är för mig en gåta.

Provade man inte med att köra gasbussar på linje 130 mellan Lund och Malmö för några år sedan? Det gick väl inte riktigt vägen och man fick skrota den tanken igen. Hur länge ska det dröja innan man upptäcker att gasdrift nog inte var så bra att köra med i hela Skåne? Ja, du milde!

Spårvägen i Göteborg frångick ju gasdriften. Det finns kanske anledningar till detta?

men i nya upphandlingen av väster avtalat har jag fattat det som gas e krav igen

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ulf Rådeström

Citat från: Johan B skrivet 12 mars 2009, 20:00:52 PM
Troligtvis begränsad marknad utanför Sverige. Att för en stor tillverkare som MAN bygga bussar för endast en marknad är det nog svårt att få ekonomisk lönsamhet i.

Skrev såhär i parallelltråden http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25768.0 som är värt att kopieras in här faktiskt:

Men det har ju hittills oftast varit så att tillverkaren bygger vad kunden vill ha - om man kan prestera en större serie.
Ett 80-tal bussar kallar jag större serie - och säkert både Scania, Mercedes och MAN skulle vara väldigt intresserade av att få en sådan beställning på bussar som kostar några miljoner styck.

Ser att man funderar på vilka som finns på marknaden, men glömmer ni ett märke hela tiden:
Solaris...
Solaris har ju redan en låggolvsboggie som säkert går att få i gasversion - Urbino 15...

Volvo tror jag man kan räkna bort i en gasversion på 15m, däremot kan Mercedes mycket väl ta fram en sådan eftersom en 15m låggolv redan finns utan gas - vilket ju inte Volvo ens har i dieselversion.

Scania tror jag inte hinner med i svängarna (som vanligt), även om det säkert är som Staffan säger "på gång" - men det brukar tyvärr hos Scania innebära att alla andra har tagit fram och förankrat marknaden med sina busstyper innan Scania får "tummen ur" om man ska vara lite kritisk.
Se bara på gasbussen (OmniLink 2xl) - den är ju så sen att bussföretagen redan köpt på sig andra märken och uppenbarligen inte tycker Scanian är tillräckligt intressant - om man räknar med ett mindre antal i Borås och Västerås...

Irisbus som några tror har sin huvudmarknad i de franska länderna och enligt min uppfattning inte hittills satsat så mycket på andra marknader, vilket ju innebär att man inte har en tillstymmelse till 15m låggolvsboggie. Det längsta som finns är deras Crossway LE på 12,8m, annars är det Citelis 12m låggolv, eller City Class 12m.
Dock har ju Irisbus klart deklarerat att man vill in på nordiska marknaden - så en sådan kanske man kastar fram som en Joker - något man aldrig kan veta.

Så att skaka fram en helt ny bussversion i en handvändning är nog mindre troligt än att MAN väntar med o upphöra med A26 15m-gas innan man haft chans till några storordrar.

Dock för att förvirra till det lite för många som undrar - så skall tydligen redan orderna vara lagd i "förhandsbeställning" hos en tillverkare från Veolia Skåne....men det lär vi se vem det är.
Det är ju högst naturligt att säkra en bussorder till en upphandling genom förhands och preliminärbeställningar/bokning av tillverkningsplatser - även om det blir överklagan (vilket man ju inte kan räkna med - även om det alltid blir   )

//Uffe

eomer

Citat från: Johan B skrivet 12 mars 2009, 20:00:52 PM
Troligtvis begränsad marknad utanför Sverige. Att för en stor tillverkare som MAN bygga bussar för endast en marknad är det nog svårt att få ekonomisk lönsamhet i.
Problemet är att det inte funnits någon regionbuss lågentré med gasdrift på marknaden. Det enda alternativet har varit MAN A-26 som egentligen är en låggolvsbuss för stadstrafik, som modifierats till regionbuss. MAN har haft dispens för att dessa skall klassas som regionbuss, med bl a säkerhetsbälte o dyl. Denna dispens har tydligen nu upphört och därav är det för närvarande ingen leverantör som skriver order för just denna typ. Möjligtvis är Solaris ett alternativ.
//Eomer

Ulf Rådeström

Citat från: eomer skrivet 05 juli 2009, 13:17:37 PM
Problemet är att det inte funnits någon regionbuss lågentré med gasdrift på marknaden. Det enda alternativet har varit MAN A-26 som egentligen är en låggolvsbuss för stadstrafik, som modifierats till regionbuss. MAN har haft dispens för att dessa skall klassas som regionbuss, med bl a säkerhetsbälte o dyl. Denna dispens har tydligen nu upphört och därav är det för närvarande ingen leverantör som skriver order för just denna typ. Möjligtvis är Solaris ett alternativ.
//Eomer

Då kommer en fråga och ett påstående från mig:

Vem har utverkat respektive dragit in dispensen? Vägverket - då är det ju svårt för tillverkarna att sätta fler MAN etc på vägarna. Skånetrafiken - då är dom väl korkade om dom hindrar sin egen trafik.

Påståendet blir att Solaris blir ett svårt alternativ - eftersom de inte har någon LE-15m buss vad jag förstått - utan bara Urbino 15 utan LE...alltså en likadan buss som MAN/Mercedes