Trångt i Hallen..

Startat av Bussmicke, 14 januari 2009, 00:13:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Citat från: Karsten skrivet 14 januari 2009, 23:33:19 PM
Jo, det är nog så det fungerar fortfarande. För ca 10 år sedan var det tvättpersonalen som skötte vagnutsättningen i Söderhallen. Det gällde att fylla facken i rätt ordning för att alla bussar skulle få plats och sedan tursattes bussarna så att det fanns en tidsmarginal mellan bussarnas utgång så de inte blockerade varandra.

Ett annat alternativ är ju att ställa upp alla "friska" likadana bussar i vissa fack och så hamnar de där de hamnar på omloppen, fritt val alltså. Bussar som måste in efter morgonrusningen kan ställas i ett eget fack.

Hur fungerar det idag i Söderhallen? Svoca?

Rangerarna (tvätthallspersonalen) har t ex i Söderhallen under många år "gjort" vagnutsättningslistan, d v s tursatt
buss för buss. I Söderhallen upphörde detta för ett antal år sedan. En tid fick förarna själv välja buss - vilken de ville.
Tyvärr funkade detta inte så bra. Huggsexa om de bra bussarna, medan förare som började sina pass lite senare fick ta "skräpet". Sedan c:a 5 - 6 år tillbaka lämnar rangeringen ner en vagnplan (hur bussarna står i hallen/rampen).
Tx sätter bussarna på resp. omlopp. Detta görs varje morgon c:a 04.30-05.00. Inga större problem att få det hela att fungera. Kortbussar för sig (fack 22-19, 14, 8 och även rampen samt några platser till). Ledbussar för sig (fack 18, 17,
15, 12, 11, 10, 9 samt några platser till). Boggiebussar för sig (fack 16 och rampen). Är bussar inbeställda, d v s ska
gå på ett kort omlopp på morgonen, märks dessa bussar med skylt "inbeställd" i vindrutan och ställs i några speciella fack.
Kortbussar i fack 14 och ledbussar i fack 15. Inbeställda boggiebussar i samma fack som heldagsomlopp. Tx ser då till att
inbeställda bussar verkligen hamnar på korta omlopp. Bussar som t ex ska till verkstaden för åtgärder eller besiktning m m.
Trots c:a 140 bussar i Söderhallen så fungerar det hela ganska smidigt. Dock måste detta planeras noga. Redan dagen innan c:a 16.00-17.00 börjar man att ställa upp bussar för trafik till nästa dag. När hallen är full kommer man naturligtvis inte åt en buss mitt i. Finns ingen anledning heller om nu inte bussen hamnat där fel. Står en buss i vägen vid utryckning
så får men försöka att få undan den. Oftast är det batterifel. Då finns det batterikärror att hämta för att starta upp en sådan buss. Om det är tomt vid sidan om kan man ju köra förbi. När klockan är 08.00 på en vardagsmorgon brukar det vara nästan helt tomt på bussar. Mitt i natten är det tvärt om.

Yujin Zhang

#16
CitatRedan dagen innan c:a 16.00-17.00 börjar man att ställa upp bussar för trafik till nästa dag.

Är inte de flesta bussar ute vid den här tiden? Eller du kanske menar de som inte ska ut just den dagen, men det kan inte vara så många heller.

(Tack för beskrivningen f.ö.!)

EDIT: Tänkte dela med er lite egna efarenheter när man ändå pratar om vagnutsättning. Ifall ni inte visste tidigare åker jag och en annan forumit natt rätt ofta, främst 91an/94an med en förare. Det första vi bruka när föraren har kört in för matrast är att springa över till väggen där det hänger en tidtabellshållare fast inte med en hållplatstidtabell i, utan nattens/morgonens vagnutsättning (de vagnar som ska ut innan tx öppnar), och kolla vilken vagn vi skulle ha, ibland blir det jippi! och ibland *suck...*
Efter matrasten kommer det roliga, nämligen att gå in till RR (tror jag det heter?) för där står alla blåvagnar i rader och det gäller att hitta vagnen vi ska ha. Än så länge har vi inte lyckats få en vagn som står "mitt i bunten", utan det verka finnas två metoder som de tillämpar. Antingen sätter de (rangerare) första bussen på alla rader som "nattvagnar" eller så tar de yttersta kolumnen som nattvagnar. Blir det metod nummer två så kan det vara lite krånligt om bussen som ska ut innan dig (d.v.s. bussen framför dig) inte har kört ut än, då ligger du exakt mellan två vagnar. Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... :)
(Och ifall ni undrar vilket garage jag pratar om: Hornsberg)

Optimal

Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 17:53:22 PM
Är inte de flesta bussar ute vid den här tiden? Eller du kanske menar de som inte ska ut just den dagen, men det kan inte vara så många heller.

(Tack för beskrivningen f.ö.!)

EDIT: Tänkte dela med er lite egna efarenheter när man ändå pratar om vagnutsättning. Ifall ni inte visste tidigare åker jag och en annan forumit natt rätt ofta, främst 91an/94an med en förare. Det första vi bruka när föraren har kört in för matrast är att springa över till väggen där det hänger en tidtabellshållare fast inte med en hållplatstidtabell i, utan nattens/morgonens vagnutsättning (de vagnar som ska ut innan tx öppnar), och kolla vilken vagn vi skulle ha, ibland blir det jippi! och ibland *suck...*
Efter matrasten kommer det roliga, nämligen att gå in till RR (tror jag det heter?) för där står alla blåvagnar i rader och det gäller att hitta vagnen vi ska ha. Än så länge har vi inte lyckats få en vagn som står "mitt i bunten", utan det verka finnas två metoder som de tillämpar. Antingen sätter de (rangerare) första bussen på alla rader som "nattvagnar" eller så tar de yttersta kolumnen som nattvagnar. Blir det metod nummer två så kan det vara lite krånligt om bussen som ska ut innan dig (d.v.s. bussen framför dig) inte har kört ut än, då ligger du exakt mellan två vagnar. Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... :)
(Och ifall ni undrar vilket garage jag pratar om: Hornsberg)

Ja, det var ju inte helt fel.

RR är ju Rödarummet och där står dom blåvagnarna som inte får plats i Blåhallen. Där står f.ö 6 st B9S och en Capitol eller något liknande. Att få en buss som står i mitten är i princip omöjligt för den som avgår först från hallen på natten får den 1a vagnen och den som avgår efter det får den andra vagnen osv. Skulle det bli så att den första vagnen inte startar så tar föraren en annan vagn på reservvagns listan. Skulle det även vara så att föraren som har första vagnen inte har åkt pga försening eller något. Så byter den första och andra föraren vagn med varandra, man gör bara en notis på nattlistan. ( Jag har även gjort morgon utsättningslistan på söderort )

Att utföra Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... går inte i Rödarummet med en blåvagn, det är för trångt.

Optimal

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2009, 21:34:26 PM
Ibland undrar jag hur man lyckas med utryckning på vardagsmorgonar? Typ om din vagn står precis mellan två andra vagnar. ::)

Föraren som kommer före dig på morgonen tar ju vagnen framför dig, lätt :D

Fredde

CitatRR är ju Rödarummet och där står dom blåvagnarna som inte får plats i Blåhallen. Där står f.ö 6 st B9S och en Capitol eller något liknande.

Vilka B9S är det som är stationerade på Hornsberg?


Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 19 januari 2009, 18:47:07 PM
Vilka B9S är det som är stationerade på Hornsberg?

Det varierar men vill minnas att åtminstone 6608-6610 är där. Vagnarna rullar på 608 och 628C; 515 tror jag det rullar vanliga röda OmniCity led på.

Fredde

CitatDet varierar men vill minnas att åtminstone 6608-6610 är där. Vagnarna rullar på 608 och 628C; 515 tror jag det rullar vanliga röda OmniCity led på.

Okej, visste inte att dessa linjer utgick från Hornsberg.


Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 19 januari 2009, 18:47:07 PM
Vilka B9S är det som är stationerade på Hornsberg?



Det kommer jag inte ihåg på rak arm.

Nico


Är dessa B9S verkligen fast stationerade på Hornsberg? Vill ha det till att det ska finnas ett antal, men att de byts ut av Täby allteftersom vad som finns tillgängligt. Detta då väl vagnarna ändå har just Täby som egentligt hemmagarage?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

Citat från: Nico skrivet 19 januari 2009, 19:35:41 PM
Är dessa B9S verkligen fast stationerade på Hornsberg? Vill ha det till att det ska finnas ett antal, men att de byts ut av Täby allteftersom vad som finns tillgängligt. Detta då väl vagnarna ändå har just Täby som egentligt hemmagarage?
Men just 608 och 628C har väl regionalkrav? Och isf tror jag att man faktiskt tjänar på att "låta vagnarna vara" än att flytta runt hela tiden och riskera köra icke-regional på linjen.

CitatOkej, visste inte att dessa linjer utgick från Hornsberg.
Den är delad mellan Hornsberg (tja...TO City då) och TO Roslagen.

Fredde

CitatMen just 608 och 628C har väl regionalkrav?

Står enbart Ledbuss för förortstrafik.


Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 19 januari 2009, 19:52:12 PM
Står enbart Ledbuss för förortstrafik.

Jo så står det för 516/526 också (ungefär då) och jag vill få till det att Råsta fick några av Norrorts 66XX-B9S just för att 516/526 har regionalkrav. Så frågan återstår, har 608 och 628C regionalkrav? Lars Ö? Ted S?

Fredde

CitatJo så står det för 516/526 också (ungefär då) och jag vill få till det att Råsta fick några av Norrorts 66XX-B9S just för att 516/526 har regionalkrav.

Enligt vad jag kan läsa mig till:

526: Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss.

516: Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss.

Jämfört med:

440: Ledbuss eller boggibuss för regionaltrafik. Normalbuss för förortstrafik på alla varianter som inte trafikerar Slussen.

Om något har ändrats sen detta låter jag vara osagt.


Svoca

Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 januari 2009, 17:53:22 PM
Är inte de flesta bussar ute vid den här tiden? Eller du kanske menar de som inte ska ut just den dagen, men det kan inte vara så många heller.

(Tack för beskrivningen f.ö.!)

EDIT: Tänkte dela med er lite egna efarenheter när man ändå pratar om vagnutsättning. Ifall ni inte visste tidigare åker jag och en annan forumit natt rätt ofta, främst 91an/94an med en förare. Det första vi bruka när föraren har kört in för matrast är att springa över till väggen där det hänger en tidtabellshållare fast inte med en hållplatstidtabell i, utan nattens/morgonens vagnutsättning (de vagnar som ska ut innan tx öppnar), och kolla vilken vagn vi skulle ha, ibland blir det jippi! och ibland *suck...*
Efter matrasten kommer det roliga, nämligen att gå in till RR (tror jag det heter?) för där står alla blåvagnar i rader och det gäller att hitta vagnen vi ska ha. Än så länge har vi inte lyckats få en vagn som står "mitt i bunten", utan det verka finnas två metoder som de tillämpar. Antingen sätter de (rangerare) första bussen på alla rader som "nattvagnar" eller så tar de yttersta kolumnen som nattvagnar. Blir det metod nummer två så kan det vara lite krånligt om bussen som ska ut innan dig (d.v.s. bussen framför dig) inte har kört ut än, då ligger du exakt mellan två vagnar. Då gäller det att backa, svänga, köra, backa svänga köra osv... :)
(Och ifall ni undrar vilket garage jag pratar om: Hornsberg)

Den ena dagen är inte exakt den andra lik i Söderhallen. På eftermiddagen vardagar kommer verkstaden ut med lagade bussar. När dessa bussar blir tankade, tvättade och uppställda i hallen går de inte alltid åt samma eftermiddag. Det var det som åsyftades med beskrivningen av (fåtal) bussar som eventuellt blir kvar fram till nästa trafikdag. När Gröna Lund öppnar för säsongen brukar åtgången bli större och då blir det oftast inga bussar kvar i hallen mellan 16.00 och c:a 18.00.  F. ö kan nämnas att fack 8 är reservbussar (oftast 4 - 5 H 18E). Led- och boggiebussar finns inte uppställda som
reserv, men verkstaden brukar kom ut med lagade bussar av dessa, så reservbehovet löser sig oftast. Men naturligtvis
uppstår ibland vagnbrist. Då får man avvakta tills någon buss "dyker upp".
Kan också nämna om ett extremläge vardagar som uppstår c:a 19.30 - 20.00. Då är hela hallgården full med ledbussar
och även rampgården (ytan mellan ramperna och muren). Många boggiebussar har kommit in och står förhoppningsvis på rampplatser. Fack 9-10-11 och ev. också 12 är fyllda med kortbussar. Dessa stora mängder bussar "betas av" under kvällen av rangeringen. Tankas, tvättas och ställs upp på resp. platser.


Matte

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2009, 21:34:26 PM
Ibland undrar jag hur man lyckas med utryckning på vardagsmorgonar? Typ om din vagn står precis mellan två andra vagnar. ::)

Ja med det problemet har nog inte vart så speciellt ofta efter som rangerarna/service personalen lämnar in en lista på vilka vagnar som står vart. Då följer vagnutsättaren den turordning som rengerarna har uppgett.
Men skulle en vagn inte starta då skulle det bli problem kan jag gissa