Busslink 5012 - skrotning påbörjad i Söderhallen

Startat av Ulf Rådeström, 23 december 2008, 08:46:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

scania tillvärkade en gång i tiden tysta sköna och comfortabla bussar
men  låggolvbussarna eller som skräpet som de skrotar
på bilden
tillhör inte dessa
men denna gör ju det
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017/slides/H17_6859_AOR152_Solna_931106.html

Mikael T Nilsson



Så här såg 5012 ut tidigare i år då hon fortfarande var i trafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: M224 skrivet 23 december 2008, 19:43:59 PM
Jag hade mycket hellre sett Omnicity hänga där och bli "slaktad" på delar.
Och det är min åsikt som trafikant! Hur Omnicity är att köra kan jag inte uttala mig om men ur trafikantsynvinkel är det rena skiten!

Som daglig förare av både OmniCity och MaxCi kan jag bara instämma helt i det du skriver.
OmniLinken är bättre än OmniCityn, men inte riktigt lika bra som MaxCin.

Ersa

Citat från: michael k skrivet 23 december 2008, 21:37:52 PM
scania tillvärkade en gång i tiden tysta sköna och comfortabla bussar
men  låggolvbussarna eller som skräpet som de skrotar
på bilden
tillhör inte dessa
men denna gör ju det
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017/slides/H17_6859_AOR152_Solna_931106.html

Hur många körtimmar i Scania CN113, MaxCi, OmniCity respektive OmniLink har du?
För jag förutsätter att du kört alla fyra typer i regelbunden linjetrafik...

michael k

CitatFör jag förutsätter att du kört alla fyra typer i regelbunden linjetrafik..
japp helt riktigt
mäst tid har jag nog i en maxi av dessa
nu är ju maxi borta från jkpg men omnicity har man ju kört både vanlig buss och ledbuss varianten

Fredrik Gelin

Tja, som Stockholmsförare tycker jag nog att MaxCi:n står sig väldigt bra än idag som stadsbuss.
Ur passagerarsynpunkt är det kanske inte så stor skillnad mellan busstyperna, de flesta reser ju inga längre sträckor i bussarna som går i Stockholms innerstad, men som förare tycker jag inte det finns någon bättre stadsbuss än MaxCi.
Visst, de skramlar lite ibland och kan gnissla om vissa inredningsdetaljer med tiden, men då pratar vi 12-13år gamla bussar som beter sig som Omniserien gör efter 2-3år.
Personligen tycker jag att utvecklingen går åt fel håll med allt mer elektronik och datasystem som krånglar.
MaxCi:n är väl en hyfsad kompromiss, den har en del elektronik, men man behöver inte vara raketforskare för att kunna felsöka och reparera bussen.
De nyare Scaniabussarna måste man vad jag förstår ha en ganska gedigen kunskap i data för att kunna umgås med...
//Fredrik

Ersa

Citat från: michael k skrivet 24 december 2008, 21:50:06 PM
japp helt riktigt
mäst tid har jag nog i en maxi av dessa
nu är ju maxi borta från jkpg men omnicity har man ju kört både vanlig buss och ledbuss varianten

Och ändå ratar du MaxCin? Vad var det för fel på just era exemplar då man oftast är mer nöjd med MaxCin i övriga Sverige?
I Umeå var CN113CLB och MaxCi nästan alltid jämbördigt bra, snäppet före OmniLinken, medan OmniCityn hamnar i en "lägre klass".

yngrot

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2008, 14:13:23 PM
Tja, som Stockholmsförare tycker jag nog att MaxCi:n står sig väldigt bra än idag som stadsbuss.
Ur passagerarsynpunkt är det kanske inte så stor skillnad mellan busstyperna, de flesta reser ju inga längre sträckor i bussarna som går i Stockholms innerstad, men som förare tycker jag inte det finns någon bättre stadsbuss än MaxCi.
Visst, de skramlar lite ibland och kan gnissla om vissa inredningsdetaljer med tiden, men då pratar vi 12-13år gamla bussar som beter sig som Omniserien gör efter 2-3år.
Personligen tycker jag att utvecklingen går åt fel håll med allt mer elektronik och datasystem som krånglar.
MaxCi:n är väl en hyfsad kompromiss, den har en del elektronik, men man behöver inte vara raketforskare för att kunna felsöka och reparera bussen.
De nyare Scaniabussarna måste man vad jag förstår ha en ganska gedigen kunskap i data för att kunna umgås med...
//Fredrik



Så bra du fick till det, kunde inte skrivit det bättre själv... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bammis

OmniCity blåvagnarna (ledvagnarna) i Hornsberg är ju rena rama katastrofen.

Pålitlig skrev någon...?! Hmmm... När dom Bärgas in i parti och minut...

Dessutom är dom lappade och lagade med tejp, lim och ståltråd...

Dessutom räknar dom med att dessa ska rulla 4-5 år till...

Som förare är då inte jag imponerad i alla fall...

Rickard

Citat från: Bammis skrivet 25 december 2008, 16:00:48 PM
OmniCity blåvagnarna (ledvagnarna) i Hornsberg är ju rena rama katastrofen.

Pålitlig skrev någon...?! Hmmm... När dom Bärgas in i parti och minut...

Dessutom är dom lappade och lagade med tejp, lim och ståltråd...

Dessutom räknar dom med att dessa ska rulla 4-5 år till...

Som förare är då inte jag imponerad i alla fall...

I Uppsala är de plastiga panelerna i GUBs Omnicity bortslitna på vissa ställen, speciellt i bak där ungdomsgäng och sådant samlas.

Hur är det i stockholm? Har inte åkt så mycket buss där och när jag åkt har det hitills varit MaxCi eller äldre Volvo B10M, är Stockholms Omnicity lika slitna invändigt?

Ersa

Citat från: Bammis skrivet 25 december 2008, 16:00:48 PM
OmniCity blåvagnarna (ledvagnarna) i Hornsberg är ju rena rama katastrofen.
Pålitlig skrev någon...?! Hmmm... När dom Bärgas in i parti och minut...
Dessutom är dom lappade och lagade med tejp, lim och ståltråd...
Dessutom räknar dom med att dessa ska rulla 4-5 år till...
Som förare är då inte jag imponerad i alla fall...

Pålitlig skrev Cero om MaxCi:

Citat från: Cero skrivet 23 december 2008, 20:24:07 PM
För min del får gärna MaxCi rulla några år till. Tråkig design för att vara Scania men de verkar pålitliga och hyfsat stryktåliga. Finns annat jag skulle rangera ut före, även av betydligt nyare konstruktioner.

michael k

dom jag körde under min tid på lb i jkpg var väldigt ryckiga och rackliga
särskilt när man bromsade presis innan man stannade
då hade skrotet något skumt för sig med växellådan
de omnicity vi fick då i slutet på de nittie var inte så råliga de häller stenhårda i fjädringhen
tacka vet jag volvo carrus med b10
mjuka fina tysta

JDS

Citat från: michael k skrivet 26 december 2008, 10:55:44 AM
dom jag körde under min tid på lb i jkpg var väldigt ryckiga och rackliga
särskilt när man bromsade presis innan man stannade
då hade skrotet något skumt för sig med växellådan

Den varianten fanns/finns även i Stockholm, tror att det var de 20 första. Det är väl helt enkelt växeln som går ur när man kommer under en viss hastighet? Sedan går den i när gaspedalen trampas ned tror jag.

yngrot

NBS neutral bei stillestand   är väl det som menas här vxl läggs ur när bussen står still några sek  går sen i vid gaspådrag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ivo

#29
 :) H18 MaxCi ja tack. Igår hade jag äran att köra 5049 & 5008 helt underbara att köra. Sedan fick jag volvo biogas 5387 som tur var hade kollegan som körde före mig uppmäksammat att höger bakhjul hade trasig luftkudde. Fick byta till 5391 MAN gasbuss mycket bättre ledbuss trots fel på dörrkontakt som indikerde fel varje gång bussen körde över ojämnheter i gatan.Men MAN bussen är så skön att köra så jag nöjde mig med att skriva felrapport summer fick ljuda o gul lampa blinka tills jag blev avlöst. Bästa arvtagaren till H 18 är MAN i alla fall om man talar om citybussar Citaron är lika bra som MAN förstås.  8)
Ivo