Angående brev till trafikutövare

Startat av Karsten, 07 oktober 2008, 20:10:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 21:00:10 PM
Är det så idag?  På min tid var det hårdare om man inte anmält i alla fall, att komma med en skolgrupp på 100 pers utan föranmälan innebar garanterat att föraren nämnde ett par ord.

Det är väl så det gått till i "alla år"? Skolorna ringer till trafikutövaren som kör extra turer om resurser finns, vilket det brukar göra efter 08.00. Själv har jag spenderat en hel dag i Swe 4227 med att köra runt olika skolklasser. Hur eventuell fakturering sköts har jag ingen aning om, men jag tror inte man fakturerar skolorna. Då skulle de knappast ringa...

Yujin Zhang

Citat från: Göransson skrivet 07 oktober 2008, 21:02:41 PM
Yujin Zhang
Ok, nu förstår jag inte din vändning.
Först väldigt påstående och nu har du du ingen aning?
Ok...
/Magnus

Nej, snarare har jag ingen lust att speklura helt öppet här på hur sakerna kunde ha gjort annorlunda, speciellt om en lärare som ska sätta minst två av mina betyg om ett år...

Göransson

Funkat så i Malmö i alla fall att de måste påannosera sin ankomst och vid vilken avgång.
Många gånger har det sedan gått att prata runt lärarna att för en extraslant köra dem direkt till deras begivenhet.
På så sätt har alla tjänat på det.
Men att komma oanmäld med 100 ungar på en ordinarie avgång bör ju anses som nästan korkat. Och utöver detta skälla på trafikutövaren får min puls närma sig att ringa 112....Alla dessa med en j***a massa krav utan att aldrig själv leverera...
/Magnus

nimbra

Grupper större än 10 personer skall föranmälas dagen före avresa /Västtrafik

Man skall inte begära av lärare att dom skall kunna räkna ut att 100-150 personer inte får plats i en buss.


Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 21:07:04 PM
Jag menade om man bara dyker upp... och hänvisar till resegarantin

Inte för att jag tänker prova på det, men bara för klarhetens skull, det står ingenting på SLs hemsida ang resegaranti om "oanmälda_grupper_som_kommer_sen_eller_är_orsak_till_förseningen" (http://sl.se/templates/Page.aspx?id=83)

Göransson

Yujin Zhang

Nä, då ska du nog inte visa kvällens debatt.
Men du.....
Man blir inte stor över att alltid ha rätt..
Storheten kommer när man inför andra medger att man haft fel...
/Magnus
Ps, älskar en givande debatt och håller dig högt Yujin Zhang ,Ds

Göransson

Nimbra..
vad exakt i så fall ska vi begära av läraren.
Förstår jag rätt så ska vi inte heller begära att de håller koll på ungarna i bussen för det ligger på föraren som dessutom ska hålla koll på trafiken....

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 21:07:04 PM
Jag menade om man bara dyker upp... och hänvisar till resegarantin

Ah, så klart. Så kan man ju faktiskt inte göra.

Karsten

Citat från: nimbra skrivet 07 oktober 2008, 21:13:28 PM


Man skall inte begära av lärare att dom skall kunna räkna ut att 100-150 personer inte får plats i en buss.



Jo, det måste man väl kunna begära?

Göransson

Känns som alla parter i denna debatt bör ta sig en funderare.
Vart brister det?
Ska bussbolagen läsa mailen mer nogrannt?
Ska lärarna ta mer ansvar för att få bekräftat att transporten enligt ordinarie turlista funkar?
Nånstans finns här lärdom för alla.
Men j***a bra debatt i mina ögon!
Tack för detta!
/Magnus

homer

#25
Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 oktober 2008, 20:48:28 PM
Jag vet att jag har läst på någon/några länstrafikhemsidor att är man en större grupp så får man ringa i förväg. Men så är det inte fallet i SL (såvitt jag vet) då det inte står något på deras tidtabeller, hemsida eller andra ställen där jag som tillfällig resenär har tillgång till.

Sl har heller ingen platsgaranti på sina bussar, hade de varit en boggibuss hade 45 personer fått plats resten fått vänta snällt på nästa tur 2 timmar senare..

sen att DU inte har information om att man ska ringa/faxa i förväg är en sak, men skolorna har information om detta...

Cero

Citat från: Karsten skrivet 07 oktober 2008, 21:05:35 PM
Det är väl så det gått till i "alla år"? Skolorna ringer till trafikutövaren som kör extra turer om resurser finns, vilket det brukar göra efter 08.00. Själv har jag spenderat en hel dag i Swe 4227 med att köra runt olika skolklasser. Hur eventuell fakturering sköts har jag ingen aning om, men jag tror inte man fakturerar skolorna. Då skulle de knappast ringa...

Det funkar i alla fall på sina håll. Hörde att ungarnas skola ringt till SL/Busslink Söderort (vet ej vilket) och anmält att många skulle på idrottsdag en viss förmiddag och se det dök upp en extra 163:a.

Nico


I SL-land så brukar skolor, fritids, dagis etc. få information om hur de ska bära sig åt för att göra en s.k. resgruppsanmälan i samband med att de får sina gruppkort/gruppbiljetter. Ansvariga lärare m.fl. ska alltså ha fått information om vad som gäller. Denna resgruppsanmälan rings normalt in till den TX/SC som bemannar linjen som ska åkas. Är det flera linjer och som dessutom kanske hör till två garage så får man höra av sig till bägge. Ingen grupp garanteras heller att det verkligen kommer en extra buss vid en sådan anmälan utan det är mest för att man ska ha lite framförhållning kring denna önskan, men oftast så fixar man dock detta önskemål. Faktureringsgången sedan är oväsentlig att diskutera allmänt, men rutiner finns även på den punkten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andy

Citat från: homer skrivet 07 oktober 2008, 22:06:16 PM
Sl har heller ingen platsgaranti på sina bussar, hade de varit en boggibuss hade 45 personer fått plats resten fått vänta snällt på nästa tur 2 timmar senare..

Från SL:s hemsida
CitatOm bussen du tänkt resa med är fullsatt och du inte kommer med, kan du få ersättning för taxi om det är så att du kommer att bli mer än 20 minuter försenad om du tar nästa buss.

Göransson

Andy...
Du ha ett intressant inlägg, värt att besvaras!