Angående brev till trafikutövare

Startat av Karsten, 07 oktober 2008, 20:10:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Som svar till uppretad M224:

Oavsett vad man tycker om de olika entreprenörernas sätt att sköta sina bussar bör man inte skälla ut föraren efter noter, däremot kan man be denne köra lite mer försiktigt över ojämnheter. Resenären framför dig kanske skulle bli lika galen om föraren körde långsamt i stället, han kanske missar sina anslutningar då. Självklart har du helt rätt i att bussar i detta skick köras med. För information så skickar SL kundtjänst alla kundsynpunkter vidare till trafikutövaren för svar, även om det kan ta ett tag för kundtjänsten. Trafikutövaren får alltså ditt brev, om de läser det eller om du får svar är dock en helt annan sak. Vissa trafikutövare är bättre än andra på detta, på ett visst litet järnvägsföretag i Stockholm svarar trafikchefen personligen på kundsynpunkterna (med undantag för den överbelastning av kundklagomål som ersättningstrafiken genererar).

M224

Föraren ska inte framföra en buss som är direkt trafikfarlig. Han skall ta kontakt med tx och be om vagnbyte! Och om dom vägrar så skall turen ställas in! Det är inte meningen att vi som åker med bussarna skall hoppa runt i en buss med risk för att barnvagnar välter mm. Jag är inte uppretad, jag är på ren svenska rent ut sagt förbannad! Det var bara ren tur att inget under bussen gick sönder och gud vet man som kan inträffa då? Ett hål i någon ledning och vi kan ha världens elsdvåda sedan.

Därmed har jag sagt mitt i detta ämne. Jag kommer givetvis även i fortsättningen att ta konkakt med SL/Entreprenör varje gång man blir behandlad som ett boskap!

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 20:16:39 PM
Om bussen är trafikfarlig eller ej kan ju diskuteras, jag har själv kört den med detta "fel", är man medveten om det kan man ta det extra försiktigt på vissa platser.

Men nu gjorde inte föraren det och det är just detta jag blir så förbannad på! Han har ansvar för många liv och ska inte köra en sådan här buss så fort!

Karsten

Citat från: M224 skrivet 07 oktober 2008, 20:14:12 PM
Föraren ska inte framföra en buss som är direkt trafikfarlig. Han skall ta kontakt med tx och be om vagnbyte! Och om dom vägrar så skall turen ställas in! Det är inte meningen att vi som åker med bussarna skall hoppa runt i en buss med risk för att barnvagnar välter mm. Jag är inte uppretad, jag är på ren svenska rent ut sagt förbannad!

Därmed har jag sagt mitt i detta ämne. Jag kommer givetvis även i fortsättningen att ta konkakt med SL/Entreprenör varje gång man blir behandlad som ett boskap!

Jag har viss förståelse för att du är förbannad, men på vilket sätt är en buss med trasig nivåreglering eller helkass fjädring på en axel trafikfarlig? Det är ett komfortproblem och klart olämpligt att köra omkring med resande i, eftersom det blir så j-a obekvämt.

Men snälla, skäll inte ut föraren om det händer i morgon igen. Föraren kan faktiskt ha gjort allt denne kan för att bussen inte skulle tas i trafik med detta fel.

M224

Citat från: Karsten skrivet 07 oktober 2008, 20:19:27 PM
Jag har viss förståelse för att du är förbannad, men på vilket sätt är en buss med trasig nivåreglering eller helkass fjädring på en axel trafikfarlig? Det är ett komfortproblem och klart olämpligt att köra omkring med resande i, eftersom det blir så j-a obekvämt.

Men snälla, skäll inte ut föraren om det händer i morgon igen. Föraren kan faktiskt ha gjort allt denne kan för att bussen inte skulle tas i trafik med detta fel.

Du kan vara lugn, ser jag bussen i fråga igen i morgon så kommer jag att stå över en tur.  :P

Yujin Zhang

Citatpå ett visst litet järnvägsföretag i Stockholm svarar trafikchefen personligen på kundsynpunkterna (med undantag för den överbelastning av kundklagomål som ersättningstrafiken genererar).
Ja och det uppskattar jag jättemycket. :)

Har själv skickat brev till de flesta entreprenörer för SL någon gång, både när det gäller allmänna klagomål och frågor som är indirekt kopplad till SL (om alls). I det flesta fall får jag svar får jag svar dagen efter men det finns de företag som har nästan policy att INTE svara.

Jag kommer ihåg en händelse veckorna innan sommarlovet -08. Då skulle 3-4 klasser i min skola på utflykt med 428 till Björkviks brygga där vi har hyrt båt. 3-4 klasser, det betyder varsomhelst mellan 85-100 på en och samma 428 avgång (runt 08:30-tiden från Slussen om jag minns rätt). Läraren verkade "tro" att en buss skulle räcka men det var jag inte så himla säker på (tänk på det inte är bara vi som reser) så jag skrev till entprenören, TO närmare bestämt, i frågan för att varna dem i förväg.

Fick jag något svar? Nädu...ingen svar där inte (som vanligt). Men tur för entreprenören så blev resan inställt veckan innan tänkta datumet så vad som kunde ha hänt den dagen får man drömma vidare om.  ::)

Göransson

Yujing Zhang..
Bara en spontan tanke..
Om du lyft telefonluren och ringt då?
Detta eviga skrivande kan få vem som helst trött..
Ta personlig kontakt...Få en röst i andra sidan luren.
Kolla upp om det funkar med alla era barn på en avgång...
Bara en tanke.....vad tror du?

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 20:29:45 PM
100 pers... då hade ni fått dela upp er på flera avgångar eller betala för en egen buss.

Vadå betala egen buss? Alla hade egna SL kort så egentligen har vi ingen skyldighet alls att betala för egen buss (om SL inte har något om det på deras hemsida, har inte kikat genom varenda sida där).

CitatYujing Zhang..
Bara en spontan tanke..
Om du lyft telefonluren och ringt då?
Detta eviga skrivande kan få vem som helst trött..
Ta personlig kontakt...Få en röst i andra sidan luren.
Kolla upp om det funkar med alla era barn på en avgång...
Bara en tanke.....vad tror du?

Då kan man väl undra varför man ens lägger ut epost adressen på deras hemsida? Bara för PRs skull?
EDIT: såg inte Ödlunds svar ovan.

Göransson

Lars Ödlund
Var lite min andemening av vad jag skrev...
Man ska inte förringa mail men en personlig kontakt inför en så viktig transport med
så många barn skulle ju i alla fall jag föredra.
Sen kan man få bekräftelse via mail eller fax.....
/Magnus

Yujin Zhang

Citat från: Göransson skrivet 07 oktober 2008, 20:42:13 PM
Nu blir jag rädd, vem kan vara så naiv så man kan komma med 85-100 barn och iskallt räkna med att få plats? Och komma med att man skrivit ett brev.........snacka om oansvarlig!!!!
Har man befogenhet att klaga på nån annan då?
Vaddå egen buss? Måste nog logga ur en stund...Blev helförbannad över detta oerhört plumpa inlägg..
Ses senare!!!!! Kan bara drömma om hur barnens vardag ser ut när de inte åker buss....
/Magnus

Jag vet att jag har läst på någon/några länstrafikhemsidor att är man en större grupp så får man ringa i förväg. Men så är det inte fallet i SL (såvitt jag vet) då det inte står något på deras tidtabeller, hemsida eller andra ställen där jag som tillfällig resenär har tillgång till.

Göransson

Nä, står det inte så är det inte så.
Men tänka själv och planera som lärare. Vart tog det vägen?
85-100 barn vid en hållplats utan försäkrat sig innan om det går bra. Du ska lägga detta på SL menar du?
Ledsen, följer dig inte där....
Visst ska det svaras på mail, men är ändå du som ska ut med alla barnen som ligger på ditt ansvar, inte på SL. Eller?
/Magnus

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 20:29:45 PM
100 pers... då hade ni fått dela upp er på flera avgångar eller betala för en egen buss.

Nej då. Ring och förvarna trafikutövaren så kan de köra en extra tur som de får bra betalt av SL för att köra, det är mitt tips.

Göransson

Karsten sa det igen...RING!! Ger mig den på att allt fixat sig då....
/Magnus

Yujin Zhang

Citat från: Göransson skrivet 07 oktober 2008, 20:52:30 PM
Nä, står det inte så är det inte så.
Men tänka själv och planera som lärare. Vart tog det vägen?
85-100 barn vid en hållplats utan försäkrat sig innan om det går bra. Du ska lägga detta på SL menar du?
Ledsen, följer dig inte där....
Visst ska det svaras på mail, men är ändå du som ska ut med alla barnen som ligger på ditt ansvar, inte på SL. Eller?
/Magnus

Tja...nu är jag inte lärare heller; hur läraren tänkte kan jag tyvärr inte svara utan att fråga henne för annars ljuger jag, tror jag. ;)

OM jag var i lärarens skon? Nädu...jag har bättre saker att göra än att sitta och skriva en hel sida uppsats om hur jag hade gjort saken annorlunda, det har jag redan fullt upp med i skolan.

Göransson

Yujin Zhang
Ok, nu förstår jag inte din vändning.
Först väldigt påstående och nu har du du ingen aning?
Ok...
/Magnus