Huvudmeny

Trafiksäkert ??

Startat av Bengt Jönsson, 11 september 2008, 13:14:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson


Mattias Andersson


Utan och göra något stort av detta,så skall du nog ta reda på fakta innan du slänger
skit..
Det är som "Bengt" säger i artikeln en servicelucka som man dock inte bara lyfter upp
sådär,,utan där behövs ofta nåt verktyg för och få loss luckan,typ som ett brunnlock.
Det finns ju den typ av slödder i denna stan som inte har bättre för sig än och sabotera,
och som då naturligtvis har verktyg med sig....
Jobbar man nu på volvo som denna "stjärnan" till passagerare gjorde som skickade bilden borde ju haft
sunt förnuft å inse att någon resenär har gjort detta,å puttat tillbaka luckan.

Fast klart..Kan man gnälla å smutskasta så kanske man hjälper sig själv med sina dagliga personlighetsproblem

KRNI

Kanske hade vart en idé att upplysa chaffören om luckan så hade det kanske kunnat åtgärdats direkt, alternativt kunde han ju ringt och bett dem ta bussen ur trafik direkt med tanke på hur farligt han upplevde det. Men man vill ju komma fram först, man vill ju inte vänta på en ersättningsbuss!! ;)

Men att som Bengt Jönsson lyfta fram det här på BS kallar inte jag att "..slänga skit.."
/KRNI

Trafikar´n

Tycker jag nästan det är, varför inte gå på resenären som hellre tog åt en bild åt pressen än lade tillbaka den "livsfarliga" luckan?
Vederbörande har större ansvar för risken än vare sig föraren eller GSAB, ety han visste om risken!
sen förtäljer ju inte historien hur han agerade sen, men tolkar man bara artikeln så förstår ju vi i branschen iaf vem största syndaren är.

En annan fråga är om sådana luckor ska vara lätta att öppna, men sanningen är ju att man måste ha ngn form av verktyg och göra en medveten handling för att öppna den. Det som förvånar mig mest är faktiskt att luckan ligger kvar, oftast brukar den åka ut..

Så mer skit på resenären som hellre fotade (för sina 15 minuter?) än direkt gjorde ngt åt risken, som sagt var, luckan fanns ju tom kvar.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

KRNI

Citat från: Trafikar´n skrivet 11 september 2008, 15:45:08 PM
Tycker jag nästan det är, varför inte gå på resenären som hellre tog åt en bild åt pressen än lade tillbaka den "livsfarliga" luckan?

Jo men det är ju inte BS-skribenten Bengt Jönsson som är resenären. Jag tycker inte han ska få skit bara för att han lägger upp en nyhet här!
/KRNI

Cero

Jag förstår inte varför det blir så upprört så fort någon påpekar brister i kollektivtrafiken, egna upplevelser eller refererade. Är branschen så ofelbar? Måste man vara "i branschen" för att få uttrycka en synpunkt? Klagar ni själva aldrig på något/någon i andra branscher (bankpersonalen, flygbesättningen, fotbollsspelarna, politikerna, etc)?

Är det så att resenärerna är till för kollektivtrafiken och att man ska vara oerhört tacksam att få åka med överhuvud taget? För egen bil ska man väl inte använda, även om den råkar vara ny, dyr, fin och välutrustad. För att åka kollektivt med bussar som är buckliga, skitiga, har oigenomskinliga fönster, fladdrande dörrar, bullrar, är stötiga och läcker in vatten måste väl vara ett bättre klart mer attraktivt och framförallt miljövänligare alternativ?

JDS

Det händer ibland att folk blir riktigt upprörda när de upplever något som de inte hade kunnat föreställa sig. Egentligen är det ju sin egen fantasi de är besvikna på, men det rör sig ofta om utarbetade medelsvensson som bara väntar på ett tillfälle att få skylla på någon annan. När de har gjort det så återgår allt till det normala igen, om man inte skulle vara så dum att man berättar sanningen för dem förstås.  8)

Jag har läst en del konstiga brev från trafikanter som har varit med om det ena och det andra och i praktiken bara är ute efter att få skriva av sig. Det är bara att kasta i papperskorgen, såvida man inte är ansvarig chef för då får man väl försöka skicka något förstående svar av typen "det var bra att du sade till, vi har vidarebefordrat ärendet till den aktuella operatören för lämplig åtgärd" (underförstått ingen åtgärd alls, vilket vi vet att du inser men nu har du fått lite uppmärksamhet så nu kan du känna dig lugn igen).


Mattias Andersson

Citat från: KRNI skrivet 11 september 2008, 16:02:40 PM
Jo men det är ju inte BS-skribenten Bengt Jönsson som är resenären. Jag tycker inte han ska få skit bara för att han lägger upp en nyhet här!
/KRNI


Jag har varit med här x antal år,och man lägger ju märke till "vissa" som inte har något vettigt å skriva,än
när det är något negativt..
Tacka f-n att man blir lack.

Ersa

Citat från: Trafikar´n skrivet 11 september 2008, 15:45:08 PM
Tycker jag nästan det är, varför inte gå på resenären som hellre tog åt en bild åt pressen än lade tillbaka den "livsfarliga" luckan?
Vederbörande har större ansvar för risken än vare sig föraren eller GSAB, ety han visste om risken!
sen förtäljer ju inte historien hur han agerade sen, men tolkar man bara artikeln så förstår ju vi i branschen iaf vem största syndaren är.

Att få publicera en nyhetsbild via MMS till en tidning (helst en kvällstidning) verkar vara viktigare än att måna om sina medmänniskors säkerhet. Så är det numera tyvärr. :(

BussBengan

 Hej på er !

Vill bara till lägga när jag fick reda på detta via telefon av västtrafik så var bussen redan på volvo och ett par hållplatser kvar på sista turen.
Den resande sa INTE till föraren om detta utan ringde först västtrafik sedan GP.
I garaget sattes luckan på plats.
Vad GP sedan skriver så får ni ta det som det är vad som är sant eller inte tänker jag inte ta upp här.(Inget illa ment).

Ha de gött! TL Bengt




KRNI

Citat från: Mattias Andersson skrivet 11 september 2008, 17:40:47 PM

Jag har varit med här x antal år,och man lägger ju märke till "vissa" som inte har något vettigt å skriva,än
när det är något negativt..
Tacka f-n att man blir lack.


Ok, då ber jag om ursäkt Mattias, visste inte att så var fallet.
/KRNI

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2008, 17:57:05 PM
Att få publicera en nyhetsbild via MMS till en tidning (helst en kvällstidning) verkar vara viktigare än att måna om sina medmänniskors säkerhet. Så är det numera tyvärr. :(

Japp, det är inte lätt att vara människa. Alla kan nog komma på en situation där man i efterhand tänkte "Vänta nu, varför gjorde jag inte så där i stället?". Om man är på riktigt dåligt humör är det nog lätt att man fokuserar på sina egna behov i stället för någon annans. Skadeglädjen över att få skälla på ett trafikbolag kan säkert kortsiktigt överskugga andras och för den delen ens egen fysiska säkerhet. Samtidigt är man nog lite rädd för att få skäll om man skulle pilla på någon annans grejer, så jag kan förstå att folk undviker det! Att gå fram till föraren vid nästa hållplats och säga att bussen är trasig kan jag också förstå att man drar sig för, man vill ju komma fram också. (Själv insåg jag redan som 12-åring, när jag åkte med ett tunnelbanetåg med ett trasigt fönster, att det vore otaktiskt att försöka göra något åt det innan jag kommit fram till den station där jag skulle gå av. Mycket riktigt blev tåget stående där en lång stund efter att jag gått av, sprungit fem vagnslängder och berättat för föraren!)

ch

Tja, jag åker dagligen med livsfarliga olagliga GS-, Veolia- & Orusttrafikenbussar (etc) som det saknas lagstadgad nödutrustning i: hammaren.


Sen är det klart att man kan äventyra passagerarnas äventyr lite till, istället för att se till att MAN fixar krånglande autostängningar etc på Lion City-bussarna så väljer man att låta förarna sköta öppnadet/stängandet, med risk för att man klämmer en passagerare...

Hur ofta läser man det i tidningarna? ;)


Skyll inte på media för att det rapporterar om brister och fel, det är deras jobb.

Nico

#13

Citat från: ch skrivet 11 september 2008, 20:32:09 PMTja, jag åker dagligen med livsfarliga olagliga GS-, Veolia- & Orusttrafikenbussar (etc) som det saknas lagstadgad nödutrustning i: hammaren.

Nja, sitter det inte en hammare vid förarplats då? Har i alla fall för mig att det normalt sett räcker med en för att det ska uppfylla kraven. I annat fall så kan du nog lägga till hela SL-trafikens samtliga entreprenörer till din lista ovan.


Citat från: ch skrivet 11 september 2008, 20:32:09 PMSkyll inte på media för att det rapporterar om brister och fel, det är deras jobb.

Ingen har väl direkt haft negativa synpunkter på mediernas uppgift att ge rapportering? Däremot bör man nog ifrågasätta ifall det verkligen är korrekt av medierna att uppmuntra till att skapa nyheter istället för att rapportera dem! Att genom belöningar och annat i princip uppmuntra till att folk hellre 'skapar' en säljbar händelse=nyhet än agerar för att en eventuellt allvarlig händelse inte ska inträffa känns i alla fall enligt min åsikt ganska fel. I övrigt kommer jag, med tanke på vinklingen, osökt in på Bond-filmen »Tomorrow Never Dies«...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mattias Andersson

Citat från: ch skrivet 11 september 2008, 20:32:09 PM
Tja, jag åker dagligen med livsfarliga olagliga GS-, Veolia- & Orusttrafikenbussar (etc) som det saknas lagstadgad nödutrustning i: hammaren.


Sen är det klart att man kan äventyra passagerarnas äventyr lite till, istället för att se till att MAN fixar krånglande autostängningar etc på Lion City-bussarna så väljer man att låta förarna sköta öppnadet/stängandet, med risk för att man klämmer en passagerare...

Hur ofta läser man det i tidningarna? ;)


Skyll inte på media för att det rapporterar om brister och fel, det är deras jobb.


Du kan nog lägga till dem flesta städer i Sverige som kör med "olagliga livsfarliga" bussar.

Detta va säkerligen det sämsta jag hört på länge.
Verkar precis som det skulle vara bussbolagens medvetenhet att köra utan nödhammare??
Vet du överhuvetaget hur mycke tid som läggs ner varje vecka på och få upp nya hammare?
Nä nu blir jag bara trött...
Hoppas innerligt att du inte är trafikledare hos GS iaf..

Tack för ordet!