Huvudmeny

Trafiksäkert ??

Startat av Bengt Jönsson, 11 september 2008, 13:14:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Andersson

Citat från: KRNI skrivet 11 september 2008, 18:13:57 PM
Ok, då ber jag om ursäkt Mattias, visste inte att så var fallet.
/KRNI


Ingen fara...Blir bara så trött när det hackas.
GS har haft en tuff,eller har det tufft emed allt skriveri som varit sista åren,så
varför hålla på med massa onödigt snack när dem kämpar på så gott det går.
Där är en hel del nyleveranser på g,så dem måste ju få en rimlig chans å komma på
fötter igen.

Neopland

Vad är det för bussmodell?

Stinsen

Skönt med någon som säger det rakt ut utan krussiduller:  "...om folk gett fan i att pilla..."  ;D

Davve

Citat från: Cero skrivet 11 september 2008, 17:26:14 PM
Jag förstår inte varför det blir så upprört så fort någon påpekar brister i kollektivtrafiken, egna upplevelser eller refererade.

Samma tanke har slagit mig många gånger också... :/

JDS

Citat från: Mattias Andersson skrivet 11 september 2008, 22:04:21 PM
Detta va säkerligen det sämsta jag hört på länge.
Verkar precis som det skulle vara bussbolagens medvetenhet att köra utan nödhammare??
Vet du överhuvetaget hur mycke tid som läggs ner varje vecka på och få upp nya hammare?
Nä nu blir jag bara trött...
Hoppas innerligt att du inte är trafikledare hos GS iaf..

Det är ju faktiskt inte ansträngningarna som har betydelse för trafiksäkerheten, utan resultatet. Om man trots stora ansträngningar inte når det önskade resultatet så måste man förr eller senare byta strategi, eller varför inte ge upp och lägga ned verksamheten? Vissa regler är lite fåniga men somliga bussföretag har ju lyckats lösa det, t ex genom att sätta alla nödhammare vid förarplatsen.

Jag förstår att det är jobbigt att se sin arbetsgivare bli hackad på, men man har ju ingen anledning att själv ta illa vid sig av detta - om det inte är så att det faktiskt finns fog för kritiken. Är man klok nog att inse det, så har man också möjlighet att göra något åt det, t ex genom att internt föreslå förändringar eller i värsta fall genom att säga upp sig. Det är ju inte bara omvärlden som ska ändra på sig så att den blir lättare för en själv att stå ut med...

Hagri

Citat från: Mattias Andersson skrivet 11 september 2008, 22:12:31 PM

Ingen fara...Blir bara så trött när det hackas.
GS har haft en tuff,eller har det tufft emed allt skriveri som varit sista åren,så
varför hålla på med massa onödigt snack när dem kämpar på så gott det går.
Där är en hel del nyleveranser på g,så dem måste ju få en rimlig chans å komma på
fötter igen.
Spårvägen har ju alltid varit ett kärt samtalsämne bland folk och har även varit upphov till spalt kilometrar i stans tidningar, på gott och ont. Vilken var föresten den sista nya spårvagnsmodellen som inte fick ris i tidningarna för sina brister?
En olycka händer så lätt. Själv råkade jag fastan med benet mellan dörrarna när de stängdes och vagnen avgick. Hade inte min mamma lyckats få tag under mina armar och springa med den bit som behövdes innan föraren upptäckte det hade jag kanske inte kunnat skriva dessa rader i dag. Det hela hände sig vid Järntorget på det glada(?) femtitalet. Det pratades om det i den närmsta vänkretsen men det var inget som stod i tidningarna. Hade det hänt i dag hade det med stor säkerhet hamnat i åtminstone några tidningar. Förövrigt kan jag säga att jag har en viss förståelse för behovet av klämlister och annat säkerhetstänkande inom allmänna kommunikationer.
Man kanske inte skall klaga så mycket på att media skriver om negativa saker inom GS. Skall man klaga på något så är det att det finns saker inom GS som ger upphov till negativa skriverier och försöka åtgärda de sakerna så att det inte finns några negativa saker att skriva om.
Sitter det t.ex. luckor i golvet på bussar som är så lätta att pillra upp att klåfingriga passagerare kan göra det kan det vara en god i idé att säkra dem på ett sätt så de sitter där de sitter om obehöriga försöker öppna dem.

ch

Citat från: Mattias Andersson skrivet 11 september 2008, 22:04:21 PM

Du kan nog lägga till dem flesta städer i Sverige som kör med "olagliga livsfarliga" bussar.

Detta va säkerligen det sämsta jag hört på länge.
Verkar precis som det skulle vara bussbolagens medvetenhet att köra utan nödhammare??
Vet du överhuvetaget hur mycke tid som läggs ner varje vecka på och få upp nya hammare?
Nä nu blir jag bara trött...
Hoppas innerligt att du inte är trafikledare hos GS iaf..

Tack för ordet!

Du förstod inte ironin va? Vill man hitta fel så är det hur lätt som helst. Men jag tycker inte att man ska skylla på media som rapporterar om att en buss kör runt med en öppen golvlucka som gör att man kan ramla ner eller skada sig. Det är allvarligt, sen att luckan är öppen kan bero på många saker såsom att nån obehörig har öppnat den. Då får väl bussbolagen försöka sätta dit luckan säkrare och göra kontroller mellan varje omlopp på de linjer dessa bussar rullar på. Men ur trafikantsäkerhet är det inte bra.

Jag är medveten om att det är ett problem, såväl säkerhetsmässigt som ekonomiskt, att det stjäls nödhammare dagligen. Men det är intressant att det bara syns på vissa linjer och bussbolag, om det beror på att det stjäl fler hammare hos vissa eller att de fyller på de tomma hållarna ständigt vet jag inte. Men jag som ibland åker tidigt vet om bussen kommer direkt från garaget eller inte, och om den kommer direkt från garaget och saknar lagstadgad nödutrustning så är det väl en klar brist på säkerhetstänkandet?

Om jag är TL hos GS eller inte, låter jag vara osagt. Men säkerheten är lika viktig oavsett var man arbetar ;)