Logiskhet saknas intrumentering [Bilder]

Startat av Nupski, 12 juni 2008, 00:41:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

En MAN A78 årsmodell 2005 vi har tre sådana på garaget och ingen har likadan knappplacering som den andre. Den här är nog nästan värst då det finns två knappar att starta hyttbelysningen den ena sitter till höger på panelen och den andra till vänster, men ingen fungerar om man inte har park/halvljus tänt.


Först en översiktsbild, en grå plastklump som skulle få en kommunalpoliteker att se färgglad ut.


Till höger har vi diverse knappar för belysning, ventilation, antislir, retarder, biljettmaskin samt dörrblockering, fast vara den ena dörrblockeringsknappen fungerar.


Till vänster har vi diverse knappar för belysning, värme/ventilation samt nivåreglering.


Och på sidan finns två paneler den ena glömde jag bort det är klimapanel men den andra innehåller knappar för värme/ventilation, dörrar, takluckor. Samt den gudomliga lilla hållbromspinnen.


2006orna är mycket mer logiska i knappbeståndet, samt att panelen har en snyggare layout.

Simon Bertilsson

Den där 05an såg ju verkligen katastrofal ut. Den har vissa drag gemensamt med lastbilen jag körde upp i, men det var väl i princip bara själva instrumentbrädan då (lastbilen var rätt logisk nämligen). Det verkar ju ha varit någon slags tombola när de byggde de där panelerna...
06an däremot ser ju faktiskt riktigt inbjudande ut. Har noterat den live på de bussarna som går på pendeln Malmö - Lund. :)

Fredde

Kan bara hålla med föregående talare, 05an ser ju ut som en 85a eller något ::)

06an ser mer lättjobbad och trevlig ut :)


JesperO


Nupski

Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2008, 01:56:50 AM
Kan bara hålla med föregående talare, 05an ser ju ut som en 85a eller något ::)

06an ser mer lättjobbad och trevlig ut :)



06orna är det bara strul med. Konstigt att Neoplan Stockholm lyckats få ordning på Kallhälls vagnar men inte klarar Neoplan i Göteborg av vagnarna vi har här.

Björn Ax

Citat från: Tomas skrivet 12 juni 2008, 00:41:15 AM


Och på sidan finns två paneler den ena glömde jag bort det är klimapanel men den andra innehåller knappar för värme/ventilation, dörrar, takluckor. Samt den gudomliga lilla hållbromspinnen.

Signalprio vad gör den?? Är den till trafiksignalerna?? :)

Nupski

Citat från: hamre skrivet 12 juni 2008, 13:31:23 PM
Signalprio vad gör den?? Är den till trafiksignalerna?? :)

Ja, vissa signaler i stan är priostyrda mycket behändigt.

Björn Ax

Citat från: Tomas skrivet 12 juni 2008, 14:17:28 PM
Ja, vissa signaler i stan är priostyrda mycket behändigt.

Ja det måste vara underbart när man kör buss. Vad jag läst från unt så funderar dom visst att ha nåt prio system för bussar här i uppsala också. så jag hoppas vi får det här också.

Simon Bertilsson

Var får man tag på en sådann dosa?  ;D

Simon A

Ratten i 05:an såg inte så inbjudande ut heller. Den nya verkar vara betydligt trevligare.

//Simon


yngrot

Citat från: hamre skrivet 12 juni 2008, 13:31:23 PM
Signalprio vad gör den?? Är den till trafiksignalerna?? :)


Är det så att 2005 bussarna kommer från olika håll ?  För alla MAN vi fick till Borås har samma knappplacering  för annars är det ju slarv med specen vid köpet eller dålig koll innan leverans ser att dörrknappar är till vänster på 2005 . Enligt folket nere på MAN fabriken var det ju folk nere från Gbg och speca upp allt och det verkade som de höll på rätt länge. Så då borde det ju inte bli så galet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 12 juni 2008, 18:57:39 PM

Är det så att 2005 bussarna kommer från olika håll ?  För alla MAN vi fick till Borås har samma knappplacering  för annars är det ju slarv med specen vid köpet eller dålig koll innan leverans ser att dörrknappar är till vänster på 2005 . Enligt folket nere på MAN fabriken var det ju folk nere från Gbg och speca upp allt och det verkade som de höll på rätt länge. Så då borde det ju inte bli så galet..

Jag vill minnas att iaf två av dessa MAN-bussar inte är specade av GS från början, den ena var SL-lackad och den andra (och ev. den tredje) var demobussar från MAN som rullade med tyskreg i början.

yngrot

Ja det förklarar ju saken.  Nackdelem av att köpa in beg och demo vagnar.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nupski

#14
Citat från: Johan B skrivet 12 juni 2008, 19:06:06 PM
Jag vill minnas att iaf två av dessa MAN-bussar inte är specade av GS från början, den ena var SL-lackad och den andra (och ev. den tredje) var demobussar från MAN som rullade med tyskreg i början.



116-118 var snabborder så då blev det som det blev.



99, 100 var två demo bussar 99an var SL-röd med stockholmsklädsel Connex hade den som utvärderingsbuss och vagn 100 var i rosa metallic den har tre olika dörrtyper rött golv, singeldäck på driven (445 breda) samt en spegel på motorrummet den tror jag är reggad för 16 sittande ett grymt antal på en 11,5m vagn.

Den tyskreggade var buss 130(?) en A37 med gröna säten och allt på tyska. 127-129 A37 är tyskspecade med retarder spak, kupé AC samt singelmontage på driven.

Sen var ju GS 111-115 A21 samt GS 121-125 Swebus specade, finns fortfarande Swebus dekaler i dem, och de var SL-röda vid leverans.