Att hälsa på sina kollegor/Verspeider in Action....[1 SL-bild +Fråga]

Startat av Kvarne, 25 juni 2007, 19:42:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne



Nå, upp till bevis; Hur duktiga är ni andra förare här på forumet på att hälsa på kollegorna...? Har märkt att det är si och så med detta inom iaf SL-trafiken.... :) :D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Krille

Klart att man hälsar!
Ok, ibland kanske man snackar i komradion, växlar och försöker koncentrera sig på vägen samtidigt.
Sunt förnuft bör råda.

/K

tomsa

Hälsar på varje mötande kollektivtrafikfordon, annars får man sig en avhyvling av kollegorna på kontoret under rasten :) (ja, en och annan turistbussförare får allt en glad vinkning oxå!)

Bussmicke

Jasså, Spejare är tillbaka i trakten.
Då förstår jag att du skaffat klippkort på Rimboresor..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

76

Man hälsar på alla bussarförare, inklusive turistvarianten.

psy

Visst hälsar man, självklart på alla som kör buss, oavsett typ, man vill ju inte framstå som en surskalle, men ärligt talat, är det inte lite fånigt?

Har ni möjligen varit med om att vara så "miljöskadade" att ni av ren automatik hälsar på bussar även när ni kör privatbil?
Min tjej brukar reta mig som fan när jag råkar göra så.. Som parantes kan nämnas att jag sitter och letar efter retardern också ibland när jag kör bil.....   :-\

gubben

Självklart hälsar man ovadsett om det e turist eller konkurerande bolag....
Det fanns en tid då vissa KR chaufförer eller vice versa Swebus ej hälsade ej hälsade...
Vi e alla chaufförer o vinkar naturligtvis, åtminstonde i norra Uppland där jag kör

Zella

Citat från: tomsa skrivet 25 juni 2007, 20:07:52 PM
Hälsar på varje mötande kollektivtrafikfordon, annars får man sig en avhyvling av kollegorna på kontoret under rasten :) (ja, en och annan turistbussförare får allt en glad vinkning oxå!)

Ja nu kan du även få sura bussförare efter dig uppe på göta  ;D :D ::)

Vi få la ta en java nån gång  :)
______________________________________________________________________
Buss/spårvagn... spelar ingen roll... det fins dom av båda parter som heja glatt och dom
som kolla bort...

I en annan del av landet så hade vi två ringlinjer som gick samma väg fast en medsols
och en motsols... jag och en kollega började göra ngt roligt... vi började hälsa i form av att visa f-k u tecknet åt varandra... det var skit kul å höra hur tanterna och passagerarna viskade om det dom såg i mötande buss... hade man otur så vart han avlöst och en
avdankad fd kapten från militären satt där och slängde blixtar efter en... men det var roligt...

Skoja man inte med sina kollegor eller hälsa så trivs man nog inte... vist man kan vara trött eller förbanad över ngt men en hälsning kosta gratis...  8) ::) :)

Robban

Klart att man ska hälsa, det hör till på nåt sätt.
Brukar alltid slänga upp kardan när man möter en buss vilken det nu månne vara men måste tyvärr säga att ytterst få Swebusförare hälsar.
Jag kör för Busslink i Handen och det brukar vara 2/10 från Swebus som orkar hälsa så jag har väl tyvärr ibland inte brytt mej om att ens försöka.
Nu drar jag ju självklart inte alla killar och tjejer från Swebus över en kam, det finns massor med trevliga förare som hälsar men dock få från Tyresögaraget.

Mors från Robban 
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

tomsa

Citat från: psy skrivet 25 juni 2007, 22:44:54 PM
Har ni möjligen varit med om att vara så "miljöskadade" att ni av ren automatik hälsar på bussar även när ni kör privatbil?
Min tjej brukar reta mig som fan när jag råkar göra så.. Som parantes kan nämnas att jag sitter och letar efter retardern också ibland när jag kör bil.....   :-\

*garva* Visst gör man det *harkel* Skrattade gott när kompisen som är tågvärd på pendeltåget vinkade till lokförare på pendeln vi mötte när vi åkte på E20. Själv har jag en otrolig förmåga att sakta ner över broklaffen på Göta Älvbron när jag kör privat bil. Folk tror att jag är knäpp.

76

Citat från: psy skrivet 25 juni 2007, 22:44:54 PM
Har ni möjligen varit med om att vara så "miljöskadade" att ni av ren automatik hälsar på bussar även när ni kör privatbil?

Nej men däremot så finn det en saneringsfirma här i stan som har bilar av samma märke som vår servicebil, med ljusramp på taket och hela köret. Den har man ju hälsat på några gånger utav bara farten.

Stoffe Källström

På järnvägen hälsar man alltid artigt. Brukar blinka till med ljuset två gånger och så en handvinkning på det.

Är det mörkt ute blinkar man också med ljuset men då på lite längre avstånd så det inte bländar allt för mycket, beroende på var man är och vem man möter tänder man upp i hytten ibland och vinkar också...  :)

Bussmicke

Då vinkar jag till din hemsida som inte uppdaterats på alltför länge..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus_J

 ;D klart man vinkat när man åker personbil...

och jag brukar hälsa på kollegorna i den mån man kan. om man inte har passagerare vid hållplats eller man koncentrerar sig på trafiken eller något sånt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stoffe Källström skrivet 26 juni 2007, 00:27:57 AM
På järnvägen hälsar man alltid artigt. Brukar blinka till med ljuset två gånger och så en handvinkning på det.

Är det mörkt ute blinkar man också med ljuset men då på lite längre avstånd så det inte bländar allt för mycket, beroende på var man är och vem man möter tänder man upp i hytten ibland och vinkar också...  :)

Blir lite av filial till Postvagnen här nu men förr var det så att detta med att tända upp i hytten bara gjordes när man visste vem kollegan var. Eller i varje fall var hyfsat säker på det. Men med den tidens 12-dagarsschema visste man ju ofta det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)