Huvudmeny

Hmmm

Startat av Bussmicke, 07 maj 2008, 23:56:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Ska jag vara ärlig så har jag sett värre i SL-land...i det flesta fall Swebus men händer även hos Busslink (kolla bara hur baken på 5338 ser ut). De absolut värsta vagnarna är dock Råstas dåvarande 4950-4960; konstigt att de finns ens kvar idag...

Hagri

Om man vill höja statusen på kollektivtrafiken så behövs fräscha och snygga fordon.
Statusen på chaufförsyrket blir inte bättre om det är sådana här lådor som skall rattas runt. Jag skulle snarare vilja säga att statusen på yrket falnar rejält om arbetsplatsen har detta utseende. :(

yngrot

Du har så rätt där Hagri. Men tyvärr allt handlar ju om pengar numera.. Bussarna såg inte ut så förr och när det hände nån liten skada så togs bussen ur trafik tills dess den var hel och fin igen. Vi kan ju tacka våra politiker för detta :P.....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Tja, vi behöver väl inte tacka dem för det då frågan väl mera handlar om vad orsakerna kan vara. Skulle nog vilja säga att det snarare handlar det om att den krassa  verkligheten till slut kom ikapp. Visst kanske det var bättre förr ur en viss synvinkel, men å andra sidan gällde att smakade det så kostade det. Misstänker att de kommunala bolagen i många fall var ekonomiska svarta hål som slukade mer än vad som gick att få tillbaka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 10 maj 2008, 03:04:37 AM
Tja, vi behöver väl inte tacka dem för det då frågan väl mera handlar om vad orsakerna kan vara. Skulle nog vilja säga att det snarare handlar det om att den krassa  verkligheten till slut kom ikapp. Visst kanske det var bättre förr ur en viss synvinkel, men å andra sidan gällde att smakade det så kostade det. Misstänker att de kommunala bolagen i många fall var ekonomiska svarta hål som slukade mer än vad som gick att få tillbaka.

Givetvis finns en krass ekonomisk verklighet och många kommunala bolag var inte de bäst skötta företagen. Det har funnits mängder av effektiviseringar att göra vilket normalt leder till lägre kostnader alternativt mer och bättre leveranser till samma kostnader. Relevant i sammanhanget är också för huvudmännen att försöka balansera mellan acceptabel kostnadsnivå och den standard man vill hålla på verksamheten för att attrahera så många kunder som möjligt. De senare bidrar som bekant också till intäkter. Att det inte går att attrahera kunder med vrak vet företag som sysslar med all slags trafikverksamhet. Vem kliver in i ett SAS-plan som saknar (för flygningen oväsentliga) delar och har avskrapad färg, vem tar en bucklig taxi med matt lack och spräckta rutor, vem väljer frivilligt ett tåg som ser ut som en svinstia, etc. Och hur kommer det sig att Swebus Express åker med bussar i hyfsat bra skick medan Swebus Botkyrka inte gör det? Helt enkelt därför att man tagit mindre betalt än vad som krävs för att hålla verksamheten på anständig nivå (eller för att stoppa mellanskillnaden i egen fick för ett bättre resultat). Därför att man vet att kunden inte kräver mer, inte har specat mer och inte bryr sig.

Det finns enstaka och tillfälliga vrak hos alla entreprenörer i Stockholm och till och från hos alla garage och det kan ha olika och relevanta orsaker som jag tror trafikanterna vid enstaka tillfällen kan ha överseende med. Men frågan kvarstår ändå; varför lyckas andra garage/entreprenörer hålla verksamheten på en nivå som kan betraktas som anständig när framförallt Swebus Botkyrka, Nacka/Värmdö och åtminstone tidigare Södertälje inte lyckas? För om det nu är så att resurserna är så lågt satta i anbudet för att få avtalet att man inte har möjlighet att sköta vagnparken, varför hade man inte lika lågt anbud för att få trafiken i de garage man inte kör?

En annan sak är att det plötsligt blir väldigt tyst från vissa håll på detta annars utmärkta forum varje gång den här typen av diskussioner rörande ett visst företags verksamhet poppar upp. Jag antar att det som vanligt blir lite låg aktivitet några dagar tills denna tråd förmultnat, sedan kommer omfattningen att öka igen.

Fredde

Kunde inte sagt det bättre själv!

Men man måste ju ha i åtanke att det finns dom chaffisar som skiter i vilket, oavsett om bussen är precis ny eller ser ut som de sju svåra åren. Kör som tjuvar och tar med sig det mesta i sin väg, repar hela sidor på nya vagnar för miljonbelopp... Då, tror jag, att man till slut tröttnar från ledningens sida. Kanske kollektiv "bestraffning", men varför laga och lacka bussar som kanske få vara så fina i max en vecka?

Det gäller nog att ta oaktsamma chaffisar i nackskinnet och förklara vad saker och ting handlar om, att inte fega ur när man besitter en pos. där man har den möjligheten!

Varför inte skicka chaffisar, med stort skadekonto, på kurs i stresshantering?


737

Citat från: Cero skrivet 10 maj 2008, 11:16:16 AM
Vem kliver in i ett SAS-plan som saknar (för flygningen oväsentliga) delar och har avskrapad färg, vem tar en bucklig taxi med matt lack och spräckta rutor, vem väljer frivilligt ett tåg som ser ut som en svinstia, etc. Och hur kommer det sig att Swebus Express åker med bussar i hyfsat bra skick medan Swebus Botkyrka inte gör det?

Därför att Swebus Botkyrkas kund, SL, struntar i hur bussarna ser ut. Det kan SL göra eftersom SL ser sig som en monopolverksamhet i sitt förhållande till sina kunder.

Att bussar inte ser fräscha ut, det är inte ett entreprenörsstyrt problem. Det är huvudmannen, beställaren, som får ta ansvaret. Det står möjligen i kontrakten att bussarna ska vara fräscha. Men drar man inte av på priset, eller tar till viten enligt avtalen, då accepterar man ju förfallet. Och gör kunden det, då är det företagets skyldighet att leverera det kunden vill ha. Inte sant?

Att skylle på tidsbrist och att fd kommunala bolag var svarta ekonomiska hål, det är helt utan betydelse för varför det ser ut så här, idag.