Luleås nya OmniLinkar nya bilder

Startat av Patrik Sandström, 23 april 2008, 12:30:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Sandström

Här är några nya bilder på LLT:s nylevererade omnilinkar.
















Förhoppningsvis ska de vara igång om någon vecka.

Svemicke

Utgår ifrån att våra nya OmniLinkar som kommer till Borås till hösten kommer att se ut så här både in och utvändigt. Trevliga bilder!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

homer


Patrik Sandström

Ja den är kanonbra att ha, den visar bakifrån vid normal körning och när man öppnar utgångsdörrarna så ändras den automatiskt till att visa utgångsdörrarna. Sedan går det också  att manuellt välja vilken kamera man vill se i.

I de bussar som vi har kamera i så har klo**er och skadegörelse minskat med ca 95% så de tjänar snabbt in sin kostnad.

Ersa

Har du någon bild på reglagen för dörrarna?  :)

Patrik Sandström


Ersa

Oohh ett hederligt dörrvred!  ;D
Scania måste nog vara ensamma om detta numera... tråkigt nog.  :(

Patrik Sandström


Stefan K

Vill säga att denna bussmodell är en av mina favoriter. Den är trots sin moderna formgivning, en modell som ändå har hängt med i många år. Vet dock ej själv hur länge - men det är väl mitten 90-tal.

Såg dock en lustig variant på OmniLink i Malmö förra veckan - en röd OmniLink med mer (gammal) klassisk formgivning på karossen på sidorna. Höga och små fönster. Det såg ut som en kombination av två olika karossmodeller. Har tyvärr ingen bild på den - men i mitt tycke såg den lite dansk ut.

Ulf Rådeström

Citat från: Patrik Sandström skrivet 23 april 2008, 18:06:55 PM
Ja tyvärr är det nog så.   :'(

Ja och nej.
Det är helt en beställningsgrej hos företaget, i detta fallet LLT.
Bussar levererade internationellt har knappast något dörrvred, utan knappar som sitter på ett ergonomiskt betydligt bättre sätt.

Patrik Sandström

Ja det var väl det jag menade.
Att LLT har beställt det vet jag för det är jag som har specat det vid beställningen men
Scania är nog det enda bussmärket som går att speca med dörrvred istället för dörrknappar på höger sida.
Att knappar på höger sida skulle vara mer ergonomiska tvivlar jag starkt på, de är då inte det på våra solaris bussar som har förarbås enligt tysk standard och det är pga den tyska standarden som andra tillverkare inte erbjuder dörrvred på vänster sida.
Mest är det en vanesak om man skulle ha alla bussar med knappar på höger sida så skulle man inte tänka så mycket på det men om man som vi har 7st bussar med knappar på höger sida och 50 bussar med vred på vänster så föredrar de flesta förare vredet.


Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2008, 17:34:47 PM
Oohh ett hederligt dörrvred!  ;D
Scania måste nog vara ensamma om detta numera... tråkigt nog.  :(
Jag hade i ärlighetens namn förväntat mig tryckknappar till höger om ratten men bilden motbevisar ju uppenbarligen den teorin.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Rickardo

Citat från: Stefan K skrivet 23 april 2008, 19:20:20 PM

Såg dock en lustig variant på OmniLink i Malmö förra veckan - en röd OmniLink med mer (gammal) klassisk formgivning på karossen på sidorna. Höga och små fönster. Det såg ut som en kombination av två olika karossmodeller. Har tyvärr ingen bild på den - men i mitt tycke såg den lite dansk ut.

Om den var röd kan det varit Arrivas OmniLine WSC749. Det är höggolvsmodellen av Omni som inte är vanlig i Sverige men hyffsat vanlig i Danmark och tillverkades i Dab Sikeborgs fabrik i några år.
Denna röda buss var en demo från Scania men nu används den som övningsbuss men Arriva har flyttat fyra OmniLine från Danmark till Sverige bla här i Skåne och till Jönköpings län

Mvh Rickardo

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2008, 17:34:47 PM
Oohh ett hederligt dörrvred!  ;D
Scania måste nog vara ensamma om detta numera... tråkigt nog.  :(
Allt såg bra ut utom pedalerna, men jag vet att några kvinnliga kollegor på BL har problem med de stora pedealerna och hade nog uppskattat dessa. Justerar man bara ratten erller hela instrumentbrädan?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Cero

Citat från: Svemicke skrivet 24 april 2008, 00:28:17 AM
Allt såg bra ut utom pedalerna, men jag vet att några kvinnliga kollegor på BL har problem med de stora pedealerna och hade nog uppskattat dessa. Justerar man bara ratten erller hela instrumentbrädan?

Såvitt jag vet är instrumentbrädan fast i alla Scania, iallafall alla Omni.